Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
125 måder at måle din virksomheds Content Marketing-effekt på: Få det fulde KPI-overblik

125 måder at måle din virksomheds Content Marketing-effekt på: Få det fulde KPI-overblik

9 kommentarer 29. april 2015

Danske virksomheder arbejder i stigende grad med Content Marketing, og budgetandelen til udvikling af content bliver større og større. Alligevel arbejder kun en fåtal med en konkret Content Marketing-strategi, og færre endnu ved, hvordan de skal måle effekten af deres content-indsats. Men det behøver faktisk ikke være så svært. Dette blogindlæg giver dig 125 bud på relevante KPI'ere til at måle din succes med Content Marketing.

Content Marketing bureauet Brand Movers har for nylig udarbejdet rapporten Content Marketing i Danmark 2015 og fundet frem til, at 79% af 341 adspurgte virksomheder arbejder med Content Marketing. Hos disse er
det gennemsnitligt 31% af marketingbudgettet, der går til Content Marketing. Rapporten fastslår samtidig, at vi i danske virksomheder halter på evnen til at arbejde strategisk med Content Marketing og herunder på effektmåling af Content Marketing.

VinderbadgesIMPACT

Men behøver det være så svært? Er det ikke muligt at finde relevante målepunkter for arbejdet med relevant indhold? Jo, selvfølgelig er det muligt – se selv, hvordan vi har identificeret 125 let målbare og let tilgængelige Content Marketing KPI’ere længere nede. Indlægget har ligget på Wizzi’s Top 10 liste og vundet en SEM Award.

Strategi og måling går hånd i hånd – og vi forsømmer begge dele

Brand Movers forklarer i deres rapport, at en årsagerne til ineffektivt content-arbejde i Danmark hænger sammen med en manglende tradition for og evne til at arbejde med Content Marketing-strategi. Undersøgelser konkluderer faktisk, at man fordobler chancen for succes, hvis man går strategisk til værks. Hvis det ikke er argument nok i sig selv, har jeg også skrevet et blogindlæg, hvor du får 10 uundgåelige argumenter for at udvikle en content strategi.

Men hvad gør du, hvis chefen ikke vil bevilge ressourcerne til at etablere en strategi? Først og fremmest, så læser du videre her, for i det efterfølgende får du en lang række ideer til KPI’ere, som er relevante for dig i forskellige kanaler og på forskellige platforme.

Digital Measurement Plan - download den herEn metode til at skabe interesse omkring arbejdet med Content Marketing-strategi er nemlig at starte omvendt. Med måling og resultater først. Hvis du kan finde de rette succeshistorier med det content, du allerede producerer i dag, så kan du bane vejen for at komme til at arbejde mere strategisk og dermed fordoble chancen for succes.

En anden nem måde at komme igang på er ved at udfylde en Measurement Plan, der tager udgangspunkt i din virksomheds overordnede målsætninger. Derigennem udformer du en plan for dine digitale målepunkter. Whitefusemedia.com har lavet en rigtig fin 5-steps artikel, hvor du også kan dowloade en skabelon til din Measurement Plan. Tjek den ud!

roi på Content Marketing handler om at forstå kunderejse og touch points

Inden vi går igang, definerer vi lige for inspirationens skyld nogle helt overordnede rammer, man kan beskue begreberne succes og effekt indenfor.

  • Salg
  • Leadgenerering
  • Omkostningsreduktion
  • Engagement og loyalitet
  • Brand Awareness og -opfattelse

Der er mange måder at opsætte rammerne på. Derfor er forslaget ovenfor blot ét forslag, som du kan tage i brug med det samme. Det vigtigste er, at du har fokus på den samlede kunderejse: Fra et behov hos en potentiel kunde opstår, til en konvertering er foretaget og videre til, at kunden evt. er blevet ambassadør for dit brand. Det er en lang rejse, og den indeholder et hav af forskellige touchpoints, hvor du med content kan hjælpe kunden. Hver stadie har nemlig sine egne specifikke behov, og derfor skal dit content have specifikke formål. For hvert formål er der tillige også mange måder at måle effekten på. Jo der er, bare vent at se!

Er du klar på en udfordring?

Om et øjeblik kan du suse gennem listen med de 125 Content Marketing KPI’er. Hvis du ikke finder en metode til at måle succes på den content-type du søger, så send os en udfordring! Læg en kommentar til blogindlægget og forklar;

  • Hvad dit content handler om?
  • Hvilken hvilken målgruppe du kommunikerer til?
  • Hvilket stadie i kunderejsen du adresserer?
  • Hvilken platform/kanal du benytter? (Fx website, blog, facebook, magasin etc.)

Så finder vi en KPI, der passer til dit formål! Ambitionen er naturligvis, at vi på den måde kan udvide listen sammen, så andre også får glæde af en endnu længere KPI-liste.

De 125 Content Marketing KPI’er

Inden vi går igang skal det bemærkes, at jeg har valgt at opdele listen efter hvilket værktøj, du skal bruge til måle med. Man kunne sagtens opdele efter andre kriterier også – fx formål, stadie på kunderejse, målgruppe, medier, brancher og flere andre. Men her kommer altså listen inddelt efter måleværktøj. Det vil sige, at der også kan være tale om konkrete medietyper, da der ofte er indbyggede analyseredskaber på forskellige medier.

Er du klar? Ok, så starter vi. Prøv at vælge 5 favoritter, du kan implementere med det samme.

Alert Systemer

Værktøjer som Google Alerts, BuzzSumo m.fl. kan sættes op til at monitorere internettet og advisere, når der dukker nyt indhold op med de temaer eller nøgleord, der er relevante for dig.

1. Antal spin off-artikler, der opstår på baggrund af dit content.
2. Antal mentions på internettet generelt.
3. Antal mentions på udvalgte medier.

Anmeldelsessystemer og -plugins

Anmeldelser er kundens bedømmelse af dit indhold. Råt for usødet. Så skab værdi for din bruger med det rigtige content, der løser kundens problemer og mål, hvordan den samlede bedømmelse af dine produkter, services og dit indhold udvikler sig i takt med, at du optimerer indholdet. Det kan både være i form af anmeldelser på dit website (rating-plugin til din blog eller produktrating til din webshop) eller eksternt (fx Trustpilot).

4. Rating af et produkt, en side, et blogindlæg.
5. Trustpilot score.
6. Rating af App (i fx App Store eller Google Play).

Backlink checkers

En backlink-checker kan du bruge til overvåge, hvem der linker til dit website, hvor stærke sites der linker til dig, og hvor mange indgående links du har til dit indhold. Du kender måske allerede værktøjer som ahrefs eller Open Site Explorer.

7. Antal indgående links.
8. Score for domæneautoritet.
9. Score for sideautoritet.

Blogs

Der vil være masser af målepunkter for dit blogindhold, som er relevant at måle på. Det meste finder du i afsnittet om Google Analytics, for du skal selvfølgelig også have din blog med dér. En enkelt KPI skal dog med her, som du ikke kan måle med dit normale analytics-redskab.

10. Antallet af kommentarer på blogindlæg.

Chat-systemer

Noget af det content du producerer vil være hjælp til selvhjælp for dine besøgende. Men hvis du har en god konvertering på de kunder, der benytter sig af chat, og hvis dine chat-ansvarlige er outstanding i deres kundehåndtering, så vil du også naturligt forsøge at pege dit content i retning af chatten.

11. Antal chats genereret på dit website.

CRM-systemer

CRM er en kompleks størrelse med masser af muligheder for tracking. Her er blot nævnt nogle enkelte. Har du flere? Så skriv dem ind i en kommentar!

12. Antallet af leads – vokser din database med leads?
13. Lead Scoring – hvor “varme” er dine leads, og er de varmere, når de har konsumeret dit content?
14. NPS (den såkaldte “net promoter score”) – undersøges ved at spørge kunderne, hvor sandsynligt det er, at de vil anbefale din virksomhed til andre. Stiger NPS med dine content indsatser? NPS er som sådan ikke en CRM-metric, men kan du sammenkøre NPS med det enkelte lead, har du en værdifuld lead scoring.

E-mail og SMS-Marketing Platforme

E-mail marketing er en content klassiker, og forhåbentlig holder du allerede øje med vigtige KPI’er på email?

15. Antal win-backs på døde e-mail-subscribers.
16. Klikrate – Hvor mange åbner og klikker sig videre fra nyhedsbrev eller auto-genererede emails.
17. Antal klik på specifikke links i e-mail.
18. Antal nyhedsbrevstilmeldinger i din database.
19. Omsætning/antal ordrer fra e-mail nyhedsbreve.
20. Antal tilmeldinger til SMS-service.
21. Antal videresendelser eller delinger af nyhedsbrevet.
22. Åbningsrate – Hvor mange åbner dit nyhedsbrev? A/B-splittester du på dine emnelinjer?
23. Databerigelse – Antal brugerprofiler opdateret med fx personlig data eller yderligere kontaktoplysninger.

Google AdWords

Google AdWords, er det nu også Content Marketing, tænker du måske? Det er ganske vist betalt annoncering men det content, du har på dine landingpages for AdWords annoncerne, er i allerhøjeste grad vigtigt content, så der er som minimum 2 parametre, du skal tænke ind.

23. Bounce-rate på landing pages. Hvor mange forsvinder efter kun at have set den ene side?
24. Konverteringsraten på landingpages. Husk at lave A/B splittests på det content, du præsenterer annonceklikkerne for og find det helt rigtige budskab på den måde.

Google Analytics – standardrapporter

Uanset, om du bruger Google Analytics eller andre lignende systemer, er det der er et hav af standardrapporter, som du bør kende, når du arbejder med Content Marketing. Hvis du ikke allerede er Google Analytics-certificeret, så kast dig ud i det. Google stiller en masse gratis video- og tutorial-materiale til rådighed, som guider dig igennem alt, hvad der er værd at vide om Google Analytics. Så kan du samtidig få bevis for din kunnen ved at tage den gratis eksamen. Se mere om Google Academy her.

25. Trafik til website generelt.
26. Trafik til konkrete sider.
27. Antal besøg fra specifikke kilder og medier.
28. Antal indgange.
29. Antal landingpages for organiske trafik.
30. Andelen af tilbagevendende besøg
31. Besøg til content på egne medier fra content på eksterne platforme (fx et gæsteindlæg på en blog).
32. Andel af omsætning fra specifik kilde.
33. Andel af omsætning skabt på specifik side.
33. Antallet af salg/ordrer.
34. Gnms. ordrestørrelse.
35. Assisted / Last click conversion ratio – er dit content godt til at lukke salg eller til at assistere et salg?36. Assisterende kanaler – er dit content godt til at bakke op om konvertering uden nødvendigvis at skabe det sidste klik?
37. Time to buy – kan du med dit content skabe en kortere periode fra første besøg til konvertering er sket?
38. Andelen af besøg fra mobil – er dit content til mobil så godt, at de besøgende finder det og vender tilbage?39. Andelen af besøg fra tablet.
40. Konverteringsrate på konkrete sider – konverterer sider med gennemarbejdet content bedre end dem uden?41. Konverteringsrate på website generelt – påvirkes konverteringsraten samlet af dine bedst konverterende contentsider?
42. Bounce-rate – formår dit content at fange folks interesse med det samme og sender det dem videre på sitet?
43. Check-out-frafaldsrate – falder færre fra i check-out, når du opfylder kundens specifikke behov på et givent step? Her ligger en guldgrube og venter. Hav altid en splittest kørende!
44. Find nærmeste forhandler/butik – hvis drive-to-store er vigtig for dig, skal du måle, om dit content sender flere besøgende videre til din butiksoversigt eller kortløsning.
45. Mest sete sider – er de contentsider, du arbejder intensivt med, højt placeret på fx din side top-50?
46. Sider pr. session – får du de besøgende til at konsumere endnu mere indhold ved at linke relevant?
47. Sidevisning af produktspecifikationer – grundigt bearbejdet produktdata er vigtigt i mange sammenhænge!
48. Antal logins – sidevisninger på sider bag login (eller custom: antal gange login er udfyldt med succes).
49. Organisk trafikandel – skaber du mere organisk trafik fra søgemaskinerne gennem content?
50. Sideværdi – hvad er den enkelte sides værdi? Opsæt mål og monetære værdier på konvertering, hvis du ikke har en webshop!
51. Længde på path length – kan du skabe den rigtige sekvens af sidevisninger op mod en konvertering?
52. Time spent on site/page – kan du øge tiden, den besøgende bruger på sitet, med dit content?

GOOGLE ANALYTICS – custom RAPPORTER

Hvis du ikke allerede har opsat dine egne mål i Analytics er det om at komme igang. Det er ikke så svært, som det måske lyder. Det kan du selv håndtere. Event-tracking er lidt sværere og kræver teknisk formåen eller assistance, men det bør ikke være svært for en udvikler.

Målopsætning
Alle de foreslåede mål kan opsættes med kvitteringssiden som destinationsside for målets opfyldelse.
53. Antal oprettede profiler.
54. Antal oprettelse af abonnementer.
55. Afgivelse af oplysning (navn, adresse… ).
56. Antal bruger-konto-oprettelser.
57. Antal reservation af varer til afhentning i butik.
58. Antal scannede QR-koder.
59. Antal anmodninger om afgivning af et tilbud.
60. Antal tilmeldinger til et kursus.
61. Antal deltagere i en konkurrence.
62. Antal registreringer af et købt produkt.
63. Antal donationer af et beløb.
64. Antal downloads af white paper eller andet materiale.
65. Antal gange en specifik formular er udfyldt.
66. Antal klubtilmeldinger.
67. Antal opdaterede profiler.
68. Antal reservationer/bookinger.
69. Antal RSS feed-tilmeldinger.
70. Antal tilmeldinger til events.
71. Antal gange en “ring mig op” formular er udfyldt.
72. Antal udfyldlte surveys.
73. Udfyldte/gemte wishlists.

Eventtracking
74. Antal kliks på specifikke links eller elementer i dit indhold.
75. Antal klik på ‘mail to’ links.
76. Antal klik på ‘call to’ links via mobilbesøg.
77. Antal indløste rabatkoder.
78. Antal print af content.
79. Antal gange en vare er lagt i kurv.
80. Antal delinger eller “tip en en ven” er anvendt på en side.

Interne organisationssystemer

De næste målepunkter har det fællestræk, at de alle kommer fra forskellige systemer internt i din organisation, så du skal måske have andre til at hjælpe dig med at trække tallene. Det er mere manuelt, og derfor kan det være en god idé at opstille en fast rutine omkring rapporteringen.

81. Antal forespørgsler på konkrete ydelser/produkter, der omtales i dit content (hvis ikke direkte køb) via fx tlf eller chat henvendelse.
82. Antal returneringer af købte varer.
83. Besparelser på øvrig marketing.
84. Cost per lead.
85. CrowdSourcing – kunders deltagelse i produktudvikling og sortimentfastsættelse.
86. Antal kundeserviceopkald – både flere og færre kan være et succeskriterie for dig!
87. Indløst rabatkupon i butik.
88. Intern medarbejdertilfredshed.
89. Nedsat produktionstid – på både marketingmateriale og produkt/ydelse.
90. Øget antal uopfordrede ansøgninger.

Rank-checker

Hvis du arbejder seriøst med at forbedre dine placering i Google via Content Marketing, skal du monitorere udviklingen i en rank-checker. Der findes mange systemer til dette. I IMPACT arbejder vi fx med AWR Cloud.

91. Click share mål mod konkurrenter – får du en større andel kliks med rette Titles og Meta Descriptions?
92. Keyword ranking – kan du forbedre din placering på specifikke søgeord?
93. Placeringer – eller Visibility metrics – kan du øge antallet af 1. pladser, placeringer i top 3, top 5 osv.?

Lead generering på eks. en landing page (udfyldelse af formular på side med fokuseret indhold på fx dialog marketing – sådan kan vi hjælpe dig) og efterfølgende ”optælling” af, hvilke leads, der blev til kunder.

Sociale Medier

De sociale medier handler om engagement og viralitet. Mange af de sociale medier stiller i dag deres egne insights- eller analytics-moduler til rådighed og gør det nemt for dig at sætte tal på din evne til at engagere og sprede dit indhold. Der er i de foreslåede KPIer ikke gået specifikt i dybden med de enkelte medier. I stedet foreslår jeg nogle tværgående målepunkter og nogle af de mest oplagte på enkelte større medier. Foreslå gerne i kommentarer de bedste af dem, jeg har udeladt her. Så tager vi dem med også.

94. Afmeldingsrate/afmeldinger i sociale medier.
95. Antal ”citattweets”, hvis du har benyttet en “tweet this” funktion på dit content.
96. Antal Facebook-kommentarer.
97. Antal Facebook-likes.
98. Antal Facebook-mentions.
99. Antal nye Facebook ’synes godt om’ på sideniveau – fx sammenlignet med dine konkurrenter.
100. Rækkevidde for din Facebook-post.
101. Antal Facebook-delinger.
102. Antal Pinterest-kommentarer.
103. Antal Pinterest-pins.
104. Antal Twitter-favorites.
105. Antal Twitter-replies.
106. Antal Twitter-retweets.
107. Antal check-ins i butik – kunder, der står i din butik og checker ind.
108. Delinger af indhold på sociale medier.
109. Engagement på den enkelte company page status update.
110. Antal følgere på sociale medier.
111. Antal delinger af din company page på sociale medier.
112. Klout score.
113. Click-through-rate – antal klik på indhold på company page status updates.
114. Konverteringer på LinkedInAds.
115. Antal delinger fra specifikke devices.

Søgemotorer

Søgemotoren på dit website kan også bruges aktivt til måling. Søgere konverterer ofte markant bedre end ikke-søgere, så de skal serviceres godt! Du vil kunne se en række målepunkter for søgning i Google Analytics, men jeg har taget en enkel og rigtig god måling med her.

116. Antal 0-søgninger – kan du mindske antallet af søgninger uden resultat ved at skrive det rigtige content?

Videoplatforme

Der er kommet mange video-tools over de senere år, og YouTube har længe været verdens næststørste søgemaskine. Vi konsumerer ganske enkelt mere og mere videoindhold. Youtube giver en række muligheder for analyse med eget analytics-modul. Her er et par af de mest gængse

117. Antal følgere/abonnenter på video-kanal.
118. Antal afspilninger.
119. Antal sete minutter.
120. Antal gnms. afspilningsvarighed/procentdel af video, der er afspillet.
121. Antal delinger af video.
122. Antal likes.
123. Antal kommentarer.
124. Antal foretrukne.
125. Antal afspilninger på andre websites (indlejringer af video) – hvem embedder dit gode videoindhold?

Tags: , , , , ,

Digital Marketing Consultant Kent er konsulent med speciale inden for SEO og content marketing. Han har mere end 10 års erfaring med digital marketing og har tidligere arbejdet hos bl.a. JYSK. Til daglig hjælper Kent vores kunder med at sikre maksimal synlighed og konvertering gennem digitale kanaler.

Kontakt Kent Lyager

Send min besked

9 kommentarer

  1. 30/04/15 Kristian Westengaard Jørgensen

    Goddag Hr. Lygaer Laursen. Som altid er din pen skarp og argumenterne er i orden. Som en interesseret læser, men som ikke er specialiseret inden for marketing så har jeg et generelt spørgsmål. Jeg synes at listen med KPI’er er god og inspirerende, men det er bare mit indtryk at generelt så kæmper virksomheder ikke med at finde KPI’er, men mere med at validere de KPI’er de bruger og dermed finde sammenhæng mellem KPI og ROI.

  2. 30/04/15 Kent Lyager Laursen

    Hej Kristian
    Tak for din kommentar! Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Jeg fik et lignende spørgsmål på Google+, hvor der var en der spurgte til, hvordan man måler content marketing resultater på bundlinjen. Og det er jo netop forholdet mellem KPI og ROI, der spørges til dér. Jeg tror, at det kræver, at man som virksomhed er rigtig opmærksom på alle de nøgletal, der ligger omkring ens hårde konverteringer. Omkostninger og tidsforbrug med opgaver, der spiller direkte ind på bundlinjen, ens evne til at konvertere på givne touch points osv.

    Eksempel: En virksomhed ved, at de konverterer 15% af alle opkald til kundeservice til et mersalg, fordi de har et godt servicekoncept og fremragende kunderservicemedarbejdere. De ordrer der skabes her har en gnms. værdi af X kr. og giver et total bidrag til omsætningen på Y kr. Hvis vi med godt content kan skabe Z% flere opkald har vi altså en forventning om at kunne skabe et helt konkret omsætningsløft på bundlinjen. Men det forudsætter at man kender de vigtigste aktiviteter omkring de hårde konverteringer rigtig godt, at man har værdisat dem og at man forstår deres indbyrdes sammenhæng. Min liste er et input til måling på konsumeringen af content, og medmindre man driver en webshop kræver det helt rigtig en brobygning fra content over KPI og omsætning til omkostning og ROI. Jeg tror det kræver et nyt blogindlæg for at give et fyldestgørende svar. Så det vil jeg skrive på min idéliste. Tak for dit spørgsmål og input!

  3. Imponerende samling af KPI’er, Kent.

    Når jeg laver konsulentarbejde, er det som regel ikke mangel på målepunkter, der er problemet. Det er at finde de rigtige KPI’er og at få knyttet dem til reel forretningsmæssige værdi, som virksomhederne bokser med.

    Sammenlignet med AdWords er det noget mere besværligt at aflæse, hvad prisen er pr kunde, når du laver content marketing. Alt for mange måler stadig i antal likes og besøgende på website, men når ikke til at koble det sammen med, hvordan det løber i penge.

  4. 30/04/15 Kent Lyager Laursen

    Det er en fin pointe Joakim! Min liste tager ikke den vinkel på det – endnu. Jeg kunne godt tænke mig – jf. mit svar til Kristians kommentar – at skrive om netop det i næste blogindlæg. Altså om en mere konkret brobygning mellem KPI og ROI. Det afhænger naturligvis meget af, hvor i tragten man befinder sig, hvor nemt det er at koble. Men jeg mener faktisk, at det i nogle brancher er forholdvis let at skabe den direkte kobling, især når det drejer sig om e-commerce. Din pointe giver desuden anledning til at overveje, hvordan man kunne lave en form for filtrering på listen, så man kan fremsøge de målepunkter, der er tættest på selve konverteringen i bunden af tragten og dermed giver det mest direkte bud på hardcore omsætnings-påvirkning.

  5. Jeg har to websites der giver iværksættere og småvirksomheder svar på de 100 ofte stillede spørgsmål ved start – jeg sælger dette content. Det jeg kæmper med at måle og argumentere for inden for content marketing er langtidseffekten af at man leverer brugbart content. Den branding virksomheden får ved at giver potentielle kunder værdi, hvad er den værd? De får måske ikke en umiddelbar PPC værdi, men jeg er sikker på at efter 12-18 måneder vil virksomheden opleve positive tilbagemeldinger om “det er jer der giver gode svar om at starte virksomhed”. Kan dette argumenteres for og måles?

  6. 19/05/15 Kent Lyager Laursen

    Hej Mogens

    Tak for dit spørgsmål. Det er et interessant ét du stiller, bl.a. fordi det drejer sig om værdiskabelse på to niveauer. Selvfølgelig skal du have måling på din egen performance – hvor mange, der køber, downloader og engagerer sig med dit content – men også i næste led, hvor dine kunder gerne skulle skabe værdi med det content, de køber hos dig.

    Min umiddelbare tanke er, at det er vigtigt for dig, at du får en krog i dine kunder, en permission, der gør, at du kan vende tilbage til dem igen efter 12-18 måneder og få dem til at udfylde en survey. I denne kan du jo stille de spørgsmål, som giver dig direkte indsigt i, hvorvidt og hvordan kunderne har benyttet dit content, og selvfølgelig spørge ind til deres umiddelbare resultater. Du bør selvfølgelig have en løbende kontakt med kunderne, f.eks. i form af e-mail nyhedsbreve, så du forbliver top of mind hos kunderne og måske laver mersalg. Det gør det nemmere at række ud til dem efter 12-18 måneder. Du kan forsøge at lave en direkte kobling mellem det engagement, kunderne udviser (åbningsrater og klikrater f.eks.) på dit e-mail content, og de resultater, kunderne har skabt. Hvis det viser sig, at dem, der engagerer sig mest med dit content, også er dem, der laver de bedste resultater, har du en virkelig stærk case, som vil skabe dit rigtig god PR og marketing materiale, som du kan spinde mere salgsorienteret content over. Hvis jeg var dig, ville jeg også forsøge at indgå en lidt tættere relation til nogle enkelte udvalgte kunder, som du kan få lov at følge løbende. Du kan skrive cases om, hvordan de bruger dit content. Så får du et meget direkte indblik i dine kunders behov og adfærd, som kan være utroligt værdifuldt. Du kan jo tilbyde dem dit content gratis og til gengæld bruge dem som case.

    For at opsummere, så tror jeg, at du skal finde de KPI’er, som er vigtigst for dit arbejde og for dine kunders arbejde, og så skal du skabe en sammenhængende kæde af KPI’er, som smitter af på hinanden. Derudfra kan du forsøge at identificere sammenhængsgraden mellem din ydelse og kundens succes. Jeg ville nok skulle kende dit content og dine kunders behov lidt bedre for at blive mere konkret. Men jeg synes umiddelbart, det lyder som om, at der kan skabes en sammenhæng! Det kræver indsamling af data over tid og adgang til viden om kunders resultater efter x måneder. Og det forudsætter formodentlig en relationsopbygning.

  7. Hej Kent.

    Rigtig god artikel og jeg er enig med dig i mange af de nævnte punkter.

    Jeg synes godt der kunne blive nævnt en smule om det her med ranking af sites.
    Altså hvor stor en værdi det er at have et link fra Microsoft til din hjemmeside, kontra at have 5 links fra bagerbroed.dk/meget-lang-titel-uden-vaerdi .

    Tak for god læsning :-)

  8. 05/02/16 Kent Lyager Laursen

    God pointe, Jesper! Man kunne helt rigtigt med fordel sætte sig som mål, at gå direkte efter at få links fra sider med høj autoritet og pagerank – altså de “tunge” links, der flytter noget. Ofte vil sådan et link også naturligt skabe flere mindre tunge links fra andre kilder. Jeg tror blot, man skal være opmærksom på ikke KUN at gå efter disse høj-værdi-links. De er svære at få, så hvis man arbejder kun mod dette mål og ikke lykkedes, betyder det ikke nødvendigvis, at man kun har fejlet. Man kan sagtens i processen have skabt værdi i flere af de andre målepunkter.

    Tak for dit input – det er bestemt relevant!

  9. Hej Kent

    Fed artikel, der sætter spot på, hvor mange steder content marketing kan måles og hvor langt det rækker ind i en moderne virksomhed.

    Som matematiker stikker det en smule i øjnene at der er så mange målepunkter at det måske bliver svært at vægte dem imod hinanden, men på den anden side er det jo netop opgaven her – at sætte de rigtige parametre op, så man er sikker på at skabe værdi.

    Morten Matras

Knyt en kommentar til indlægget