Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
Content Delivery Network: Når load tid koster på omsætningen

Content Delivery Network: Når load tid koster på omsætningen

12. februar 2016

Vidste du, at blot et sekunds forsinkelse i load tid kan forringe din konvertering med hele 7 %? Hvor hurtigt dit site loader er altså afgørende for din omsætning, og her kan brugen af Content Delivery Network(CDN) være en løsning. IMPACTS Frontend Manager, Mikkel Stærk, har skrevet et blogindlæg, der introducerer dig til konceptet.

Hos Impact arbejder vi med nogle af landets førende virksomheder inden for digital commerce, og noget af det allervigtigste for dem alle er oppetid, svartider og robusthed ift. at kunne håndtere store mængder besøgende på én gang. Det gælder fx på Black Friday og andre perioder med udsalg, som for mange af vores kunder giver et stort pres på deres servere. I værste fald kan belastningen nemlig resultere i, at løsninger går ned eller loader langsomt. Og den slags må bare ikke ske. Det koster simpelthen for mange penge på konvertering og omsætning.

En af de metoder vi bruger, for at undgå nedetid og lange svartider på vores kunders løsninger, er implementering af CDN, Content Delivery Network. CDN er ikke den eneste løsning på disse udfordringer, men har bl.a. den fordel, at statiske resurser som billeder, javascript og css nemmere end resten af indholdet på løsningen kan flyttes til en ekstern udbyder, samt at de som oftest ikke indeholder sensitive data.

HVAD KAN CDN GØRE FOR JERES LØSNING?

En hjemmeside, der tager et halvt sekund at loade fra Danmark på en server i Danmark, kan sagtens tage 4-5 sekunder at loade på den anden side af jorden. En CDN-udbyder har typisk en lang række servere placeret rundt om i verden, og vil derfor ofte være geografisk tættere på brugeren, end dine egne servere. Derfor vil alle din løsnings statiske resurser kunne loades meget hurtigere fra de områder, hvor det ikke er muligt for dig selv at have en webserver stående.

How a CDN worksIllustration, der viser, hvordan brugen af CDN afkorter afstanden mellem brugere og servere. Kilde: GTMetrix

Da et typisk website ofte har et sted mellem 20-150 statiske resurser for hver sidevisning, vil brug af CDN derfor hurtigt give en stor reduktion af det data, som dine egne servere skal levere. Brug af CDN kan derfor fjerne en stor del af belastningen fra selve webserveren, specielt i perioder med spidsbelastning, hvor trykket vil blive fordelt på både flere og større maskiner. På den måde kan du reducere risikoen for, at din løsning “går ned” i de mest kritiske perioder, fx i forbindelse med udsalg eller udsendelse af nyhedsbreve. I infografikken nedenfor kan du se, hvordan loadtid påvirker din bundlinje. Vidste du fx, at blot 1 sekunds forsinkelse i din svartid sænker kundens tilfredshed med 16 %?

LoadTime

Kilde: Akamai og Gomez.com

Udover fordeling af trafik ved spidsbelastning, har også virksomheder, der opererer internationalt fordel ved at bruge CDN. På den måde kan du nemlig sikre, at din løsning loader hurtigt, uanset hvor på kloden brugeren sidder.

HVORDAN KOMMER I IGANG MED CDN?

Der findes flere måder at flytte sine ressourcer til CDN på. Den nemmeste er uden tvivl den, hvor man blot prefixer sine URL’er med CDN-URL’en. Det kan i mange tilfælde opsættes uden alt for mange ændringer i din nuværende kode og gøres uden den store risiko. Det er også den løsning, der kræver langt mindst vedligeholdelse, da alt logikken ligger ved CDN udbyderen. Alternativt giver de fleste udbydere også mulighed for upload af filer via FTP eller lignende. Det er noget vi i IMPACT med succes har brugt, da det giver muglighed for at lave versionsstyring, og man dermed kan rulle tilbage til tideligere versioner.

Der findes et hav af CDN udbydere, og det vigtigste er, at I vælger en udbyder, der har servere i de regioner, hvor jeres brugere befinder sig. Senest har vi dog haft gode erfaringer med CloudFlare og Akamai.

Udover at lægge billeder, CSS og andre statiske resurser bag en CDN, kan man også vælge at lægge hele sitet bag CDN. Det giver yderligere aflastning af webserverne og gør løsningen endnu mere skalerbar og robust overfor peaks i trafikken. Dette er dog væsentligt mere komplekst at implementere, og giver udfordringer i forhold til statistik, da ens metrikker ikke bliver opdateret, hvis en besøgende får serveret hele sitet fra en CDN. Webserveren bliver nemlig aldrig bekendt med denne besøgende. Derfor er det typisk noget vores kunder gør i de senere faser, hvor vi også har bedre data på, hvor udfordringerne ligger.

Tag endelig fat i mig, hvis du har spørgsmål til, hvordan CDN kan gøre en forskel for den løsning, du arbejder med.

Frontend Manager

Jeg brænder for at udvikle interaktive løsninger, der gør komplekse ting simple. At udvikle løsninger, der visuelt hjælper brugeren til at finde det han/hun søger, og måske endda ikke vidste, at de søgte. Uanset hvilket device brugeren sidder med.

Kontakt Mikkel

Send min besked

Knyt en kommentar til indlægget