Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
Fokus på kunstig intelligens og kunderejser ved Konverteringsdagen 2017

Fokus på kunstig intelligens og kunderejser ved Konverteringsdagen 2017

6. september 2017

IMPACTs forretningskonsulent Julie Koch Fahler var med på FDIH-eventet Konverterningsdagen, og hun fortæller i dette blogindlæg om hendes oplevelser og de vigtigste take-aways fra konferencen.

  1. IMPACT var med på FDIHs Konverteringsdagen 2017 for at hente inspiration fra markedet nyeste trends til det fremtidige arbejde med vores kunders digitale kunderejser. Vores interesse var derfor fokuseret om konferencens keynotes omhandlende kunstig intelligens og machine learning i arbejdet mod optimerede kunderejser.

Hvad er konverteringsdagen?

Konverteringsdagen er en årlig konference, der tager temperaturen på e-handelsmarkedet, og som samtidig skaber rammerne for netværk i branchen. Her bliver den årlige e-handelsanalyse præsenteret, og forskellige eksperter giver på konferencen deres bud på, hvordan man kan optimere sin forretning som e-handler.


IMPACTs hold til Konverteringsdagen. UX/designeren Morten Qvistgaard og forretningskonsulenterne Karsten Birkelund og Julie Koch Fahler ses her ved Raptors stand.

Det lyttede vi til

FDIHs direktør Niels Ralund indledte konferencen og gennemgik dagens spor og emner. Han fandt også plads til en beretning om Amazon og deres kommende indtræden på det danske marked. Det er jo både spændende og frygtindgydende. Niels kunne berette fra sine italienske kolleger, der netop har oplevet lanceringen af Amazon i Italien, at det altså handler om at opruste og finpudse nu, fordi de mindste og svageste led i ehandelskæden var altså de første til at falde for Amazons hårde konkurrence i Italien.

Konverteringsdagen forsøgte sig i år med roundtable netværksmøder sideløbende med keynote talere. Den største interesse var dog rettet mod scenen og de udvalgte keynotes.

Vi fik et rigtig godt indblik i, hvad de digitale ledere fokuserer på for tiden? Vi hørte både strategiske og nytænkende oplæg om brug af AI og machine learning, og vi fik også inputs fra taktiske talere, der gav lytteren håndgribelige takeaways til at forlænge CLV(Customer Lifetime Value) samt CAC (Customer Acquisition Cost). En fællesnævner for alle indlæggene var, at vi går dybt ned i personaliseringstragten, forbi segmenter og målgrupper og ned, hvor vi retter blikket mod den enkelte kundes oplevelse. Jeg kan personligt kun nikke enigt til fokus på indgriben netop her.

Vi lyttede til flere interessante indlæg, der berørte digital commerce fra forskellige vinkler. En af talerne forklarede om gode og dårlige kunder i webshops. En interessant pointe er, at man selv skaber sine dårlige kunder ved at give for høje rabatter, købe for dårligt ind osv.
Et andet af de interessante indlæg omhandlede vigtigheden af at tænke digital commerce ind i hele forretningen startende fra bestyrelsesniveau og prioritere det både i forhold til fokus og investering – Man opnår den største fortjeneste digitalt, hvis det digitale er en del af en overordnet strategi og ikke er placeret i en afdeling for sig.

4 ting, jeg tager med hjem fra konverteringsdagen

  1. UX er et område, der favner bredt, med gennemgående analysearbejde over både online og offline touchpoints og står som basen for commerce-strategien fremadrettet. Design thinking bliver stadig vigtigere. Vi skal tænke brugeren ind i hele processen og sørge vores at vores design skaber værdi for brugeren.
  2. Big data er blevet et mere håndgribeligt emne og gennem analyseværktøjer og nyere teknologi er Big data nu nede på et niveau, hvor det ikke kun er de store mastodonter, der kan få noget ud af det.
  3. Omvendt er Big Data ikke en magisk ting og slet ikke i UX-arbejdet. Det er vigtigere med noget mere håndgribelig og konkret data om den enkelte bruger. Det var der flere indlæg, der fokuserede på.
  4. CMO for saxo.com Peter Hestbæk ramte hovedet på sømmet med udtalelsen ”Der findes også kunder du ikke vil have i din webshop!” Spild ikke dine budgetter på hvem som helst – lær dine kunder at kende og fokuser dine aktiviteter derefter.

Afrunding

Med fokus på keynote talere mere end messeboder lykkes konverteringsdagen med at inspirere og sætte tankerne i gang. Der er i hvert fald et par af mine noter fra dagen, jeg har i sinde at undersøge yderligere og forhåbentligt teste på nogle af mine projekter indenfor UX og kunderejser.

E-Business Consultant

Julie er forretningskonsulent hos IMPACT og hjælper vores kunder med at opnå deres fulde forretningspotentiale. Hun er uddannet i Digital Business fra Hyper Island og har tidligere arbejdet hos Ve Interactive og CommodiTrader.

Kontakt Julie

Send min besked

Knyt en kommentar til indlægget