Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
Google I/O: De vigtigste e-commerce take aways

Google I/O: De vigtigste e-commerce take aways

27. maj 2016

IMPACTs Google-ekspert og Frontend Manager, Filip Bruun Bech-Larsen, var i sidste uge med på Googles årlige udviklerkonference - Google I/O. I dette indlæg giver han dig de vigtigste e-commerce take aways fra konferencen.

Googles årlige udviklerkonference løb af staben i sidste uge i Mountain View, Californien. I modsætning til de seneste år, som primært har omhandlet Android, fik “The Web” i år lov til at vægte mere. På konferencen blev der talt om spændende emner lige fra gode brugeroplevelser, over tilgængelighed, til konvertering. Men to emner står dog tilbage som særligt interessante set med e-handelsbriller på.

Gnidningsfri check ud og betaling

Konvertering på mobilen har længe haltet lidt, og det er der flere grunde til. En stor del af årsagen, er de semi-komplekse formularer, som selve købet afhænger af, på trods af vores mange optimeringer. Google introducerede deres bud på en ny standard med navnet paymentRequest. Idéen er, at webshops kan bede browseren om den ønskede information, lige fra navn, faktura- og leveringsinformation til betalingsinformation. I dag har browseren allerede denne information, da den typisk kan hjælpe med at udfylde udvalgte felter, hvilket brugeren selv har kontrollen over.

Visionen er, at du i bunden af din indkøbskurv har en “køb”-knap, som ikke tager brugeren til en ny side med formularer. I stedet åbnes der omgående et browser-lag med en summering af købet, og brugerens i forvejen udfyldte informationer, som blot kan bekræftes eller helt ændres. Check ud oplevelsen er automatiseret og derfor både hurtigere og mere fejlsikker. Derudover er den mere fleksibel, idet den med browser-laget lettere åbner for betaling igennem tredjeparts apps, såsom Mobilepay, Android pay og Apple pay. Ydermere validerer den f.eks. med de fingeraftrykslæsere, som sidder i mange smartphones.

En vigtig pointe er, at Google ligger op til dette, som en ny standard for web-platformen. Det betyder, at man med tiden vil kunne se den præcis samme mulighed i andre browsere. Dog er det stadig for tidligt i processen til, at man kan garantere, at dette bliver standard. Men tidslinjen for support i Chrome, som i dag har over 50 % af brugerne, ser fornuftig ud: Beta i dag og hos den almindelige bruger allerede efter sommer. Support for tredjeparts apps primo 2017.

Progressive web apps (pwa)

Progressive Web Apps er en fællesbetegnelse for websites, der har kendetegnene fra en almindelig mobil-app. PWA er fremtiden for internettet, som en app-platform, hvor der ikke længere er store downloads, og eksterne gate-keepers, såsom App-store og Google play, som skal godkende din app. Og hvor forskellige platforme kræver forskellige kodebaser. Dette med den ekstra bonus, at det almindelige link er svaret på, hvordan brugere finder og deler din app.

De seneste par år har vi mange steder, men måske særligt i commerce, set ønsket om en app. Udover at være “det nye smarte”, giver mobil-apps en super brugeroplevelse, selv med tvivlsom forbindelse – man kan endda forestille sig at kigge produkter offline. Og så giver det os mulighed for at re-engagere vores brugere. Det er nu al denne funktionalitet, som kommer til web-apps/sites.

Med en serviceworker, som er det nye og nøglen til Progressive Web Apps, kan man som udvikler styre i detaljer, hvordan browseren behandler ens website. Hvilke sider, der skal virke offline, og hvordan edge-cases skal håndteres. Og endda også tage imod push-beskeder og sætte handlinger i kø til næste gang, der er forbindelse til internettet.

Og med push-beskeder kan man tilføje sine egne actions, som ikke kræver, at browseren åbnes. Hvis du f.eks. allerede kender kundens købsmønster, kunne man forestille sig, at brugeren modtager en notifikation på sin smartphone ala, “Skal du have det sædvanlige?”, hvortil brugeren kan svare “Senere”, “Åbn kurv” eller måske endda “Gennemfør ordren”.

En vigtig detalje, faktisk så vigtig, at det er blevet en del af navnet, er, at det skal udvikles progressivt. Dit website/web-app fungerer godt alle steder, men i de browsere, der understøtter det, får de superkræfter og kan virke offline og modtage push-beskeder.

I dag er serviceworkers allerede understøttet af de seneste udgaver af Chrome, Opera og Firefox, og PWA’er kan dermed sættes i drift. Det er selvfølgelig noget, som forbrugerne skal vende sig til og turde stole på. Men de initielle tal viser højere konvertering og højere rate af “opens” på abandoned basket, som push-besked set i forhold til e-mail, som i dag er den almindelige model.

Hvor filosofien de senere år er gået i retning af mobile-first, bliver de næste års filosofi nok offline-first.

Hvad så nu …

Vi glæder os selvfølgelig over de nye muligheder, som teknikken giver os, og til, sammen med vores kunder, at eksperimentere med, hvordan det skaber størst værdi.

Hvis du vil vide mere, kan du se “The mobile web: state of the union” oplægget fra Google I/O på youtube, eller kontakte os for en demonstration/præsentation af de vigtigste features, og en snak om, hvordan det kunne se ud for din forretning.

Photo credit: Maurizio Pesce

Frontend Manager Filip har +10 års erfaring og arbejder til daglig som Frontend Manager hos IMPACT A/S. Han brænder for cutting edge teknologi, at vinde med et team og cykling (både på TV og irl).

Kontakt Filip

Send min besked

Knyt en kommentar til indlægget