Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
Red dine sider fra Googles Kirkegård: 3 afprøvede metoder

Red dine sider fra Googles Kirkegård: 3 afprøvede metoder

1 kommentar 14. december 2016

Ved du, hvad Googles Kirkegård er? Hvis ikke, så er Googles Kirkegård søgeresultater, som ikke dukker op på side ét. Du ved side to, tre, fire… Og du har nok allerede regnet den ud. I dette indlæg giver vi dig tre metoder, der vil få din organiske trafik til at eksplodere. Og ved du, hvad det bedste er? Du behøver ikke engang at publicere nyt indhold på dit website.

Metoderne er simple, og jeg viser dig step-by-step, hvad du skal gøre, for at undgå kirkegården. For den barske sandhed er, at du ingen trafik får på side to eller derefter. Ifølge en undersøgelse om CTR (Click-Through-Rate) – eller på dansk – hvor stor en andel der klikker på dit link, kan du cirka forvente følgende CTR’s på de forskellige placeringer i Google.

2016-11-11_1104

Kilde: moz.com

Regner du tallene sammen så… Bare rolig, det har jeg gjort for dig :) I gennemsnit klikker 71,33 % af de søgende på et organisk resultat på side ét. Dertil kommer dem, som klikker på de betalte resultater.

Derfor: Er du ikke på side ét, er du på Googles Kirkegård og får ingen organisk trafik. Men du skal ikke gå helt i kulkælderen nu. Den gode nyhed er, at du inden længe har styr på, hvordan du redder dig ud af Googles Kirkegård og får masser af trafik til dit website. Så hæng i, og lad os få dit website til at ranke på side ét.

Sådan lokaliserer du dine sider på kirkegården

Før vi bliver bekymrede, skal vi så ikke lige afdække, om der overhovedet er et problem? Det er heldigvis super hurtigt at tjekke, om dine sider er fanget på Googles Kirkegård. Lad mig vise dig hvordan.

  • Gå ind på Google Search Console (det gør du her).
    – Er du ikke allerede oprettet, kan du gratis oprette dig på ovenstående link.
  • Vælg den konto, du vil se data for.
  • Vælg Søgetrafik > Søg i Analytics.

billede1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Sørg for at ”Klik”, ”Eksponeringer”, ”CTR” og ”Placering” er markeret, og vælg ”Datoer” > ”Angiv datointerval” ”De seneste 90 dage”.

sc-mitophold

Search Console for Mitophold.dk

  • Skift tilbage til “Forespørgsler”, og dine indstiller skal se ud som dette:

sc

  • Download resultaterne ved at scrolle til bunden af siden, og tryk download. Du kan vælge mellem CSV-fil eller Google Docs.Vil du slippe for oprydningsarbejde men gerne arbejde med dine tal i Excel? Så kan det være en fordel at eksportere tallene til Google Docs først og derefter kopiere dem over i Excel. Du får i Google Docs et output, der ser ud som dette:

sc-output

  • Tryk ”Ctrl” + ”A”, og alt data er markeret. Med et ”Ctrl” + ”C” er data kopieret og ”Ctrl” + ”V” i Excel – og vupti – nu har du din data i Excel.
  • Den sidste oprydning består i at få ”CTR”-værdierne formateret som procent. På nuværende tidspunkt er der et mellemrum imellem tallet og procenttegnet, hvilket gør, at Excel ikke ser det som et procenttal. For at fjerne mellemrummet trykker jeg ”Ctrl” + ”h” og kopierer mellemrummet + procenttegnet ind fra Excel. Herefter er det ryddet op i Excel, og tallene i CTR-kolonnen forstås som procenttal.billede5
  • Vi skal have opsat filtre, så vi kun ser på den data, der er relevant.
    Først skal du stå i cellen A1. Vælg nu fanen ”Data”, og tryk på ”Filtrer”:billede6
  • Klik på pilen i E1 ”placering” > Talfiltre > større end…billede7
  • Opsæt et filter, så vi eksempelvis kun ser søgeord, hvor dit website er placeret på side to eller derefter. Dette gøres ved at opsætte et filter, hvor placering skal være større end 10:billede8
  • Du har nu en liste over de søgeord, hvor du har sider på dit website, som er placeret på Googles Kirkegård.

Nu kommer vi til den sjove del. Delen, hvor du kan skaffe markant mere trafik til dit website. Til at starte med kan du udvælge et par søgetermer, du vil arbejde videre med. Personligt foretrækker jeg at arbejde med søgetermer med en vis volumen. Eksempelvis søgninger med mere end 100 eksponeringer. I mit tilfælde udvælger jeg søgetermen ”wellness ophold sjælland” for at vise dig, hvordan jeg kan arbejde med at forbedre denne.
På nuværende tidspunkt ligger mit website på en 11. plads på Google = side to = Googles Kirkegård.

Siden har de seneste 90 dage fået 20 klik, og der har været 910 eksponeringer. Det giver med lidt hovedregning… regne, regne… 2,2 % i CTR (Bare rolig, du og jeg skal slet ikke regne men i stedet tage tallet fra Excel).

Næste step: Identificér siden, der ranker for søgeordet.

Vi kender søgeordet, men vi ved reelt ikke, hvilken side på vores website der ranker på søgeordet.
I Google Search Console kan vi let finde frem til dette.

  • Start på siden > Søgetrafik > Søg i Analytics.
  • Vælg ”vis 500 rækker” i bunden af siden.
  • Tryk ”Ctrl” + ”F”.
  • Skriv dit søgeord. Så skulle du gerne have fundet det frem. Hvis ikke kan det skyldes, at søgeordet er på side to over resultater. Gå til side to, og søg igen.

billede9

  •  Klik nu på søgeordet, og du kan se noget statistik for søgeordet:

billede10

  • Vælg ”Sider” i stedet for ”forespørgsler”.

billede11

Og spids så ører.

Google viser os nu, hvilke sider på dit website der har ranket på søgeordet inden for de sidste 90 dage. I mit tilfælde drejer det sig om fire forskellige sider på websitet. Det fortæller mig, at Google er i tvivl om, hvilken side der er mest relevant for søgeordet. Derfor skal jeg have fortalt Google, at siden om wellnessophold på Sjælland, er den, som Google skal se efter for søgningen ”wellness ophold sjælland”.
Forhåbentlig er der, for dit vedkommende, kun én side, som har ranket på det søgeord, du arbejder med lige nu og ikke fire som i mit tilfælde?

Uanset hvad skal vi nu se på, hvordan din side kommer til at ranke på side ét og trække markant mere trafik.
Hent en kop kaffe, hold på hat og briller, for nu begynder rejsen op af gravkisten, ud af kirkegården og tilbage i rampelyset på side ét i Googles søgeresultater.

Metode 1: forbedring af CTR

Første metode er velafprøvet og ligetil. Google elsker dig, hvis brugerne elsker dig. Og CTR er et genialt parameter for Google til at forstå, hvilke sider brugerne finder interessante. Du husker sikkert, hvad CTR er, ikke? Ellers tager vi den lige igen for en sikkerheds skyld. CTR står for Click Through Rate – eller på dansk – hvor stor en andel der klikker på dit resultat.

Hvorfor er CTR relevant at kigge på? Det er den for det første, fordi en højere CTR betyder, at flere klikker ind på dit website og derved får flere besøgende. Udover dette, som i sig selv burde være grund nok, viser undersøgelser, at en højere CTR kan få dit website til at ranke bedre.

Tænk over, at hvis flere klikker ind på dit website, må det være fordi, at det er relevant, og derfor bør det ranke bedre. Helt konkret kan du forvente, at hvis du ligger 3 % over den forventede CTR for din placering, vil du på sigt rykke én placering op. Tilsvarende gør sig gældende, at du på sigt mister en placering, hvis din CTR er under den forventede for din placering.

Hvilke faktorer har betydning for din CTR?
Når du skal optimere din CTR, er det naturligvis vigtigt at vide, hvilke parametre der spiller ind.
Når du ved, hvilke knapper du skal skrue på, bliver dit arbejde markant lettere.

Lad os starte med en Googlesøgning:

billede12

 

Ser vi på de organiske søgeresultater…

billede13

…finder vi hurtigt frem til de fire faktorer, som har betydning for din CTR:

  1. Page title
  2. Meta Description
  3. URL
  4. Schema Markup

Lad os se nærmere på de enkelte faktorer og lære, hvordan vi kan optimere til en højere CTR.

Page title:
Page title er en af de vigtigste rankingfaktorer i søgemaskineoptimering. I forhold til CTR-optimering er pagetitlen vigtig, da det ofte er en af de første ting, som folk ser, når de søger på Google.

billede14

5 tips til page titles, som forbedrer din CTR:

  • Page Title skal være mellem 50-60 tegn: Skriver du mindre, vil Google ofte ændre dit udseende i søgeresultaterne. Skriver du mere, vil den blive forkortet.
  • Skal indeholde vigtigste keyword: Pagetitlen har indflydelse på dine rankings, så pas på med at fjerne dit keyword fra pagetitlen.
  • Skal kalde på action og ikke være kedelig: Giver det mening for brugeren at klikke videre til dit website? Ellers er din pagetitle ikke god nok. Som minimum bør din pagetitle få brugeren til at læse din description.
  • Inddrag gerne tal: Undersøgelser har vist, at tal øger CTR markant.
  • Tal til følelserne: Følelser påvirker mennesker og vores handlinger. Får du talt ind til de søgendes følelser, er der større sandsynlighed for, at du får brugerens opmærksomhed og deres klik.

Meta Description

Din description skal få de søgende til at klikke ind på dit website. Er de søgende ikke allerede overbevist efter at have læst din page title, er din description sidste mulighed.

billede15

5 tips til CTR-optimerede Meta Descriptions:

  • Skal være 150-155 tegn: Igen gælder det, at for lange tekster bliver afkortet, og for korte bliver ændret.
  • Skal uddybe, hvad søgeren kan finde på dit website.
  • Skal motivere til handling.
  • Inddrag gerne tal: Tal har vist sig at tiltrække kliks.
  • Inddrag gerne ord, som skaber opmærksomhed og leder til nysgerrighed. Eksempelvis: Hemmelighed, afprøvede, fantastisk, overraskende, opdag, dramatisk etc.

URL:

Din URL har overraskende meget at sige i forhold til, om de søgende klikker på dit resultat. Flere undersøgelser har vist, at korte og sigende URL’er performer bedst i søgeresultaterne.

billede16

  • Korte URL’er performer bedst. Skær derfor din URL ind til benet.
  • Sigende URL’er – lav URL’er med ord i stedet for tal og tegn.

Schema Markup:

Ved at tagge dit indhold op med Schema Markup hjælper du søgemaskinerne til at forstå dit indhold.
“Hvorfor skal jeg så gøre dette”, tænker du måske? Ved at hjælpe søgemaskinerne har du mulighed for at øge din CTR, fordi dine resultater kan få specielle udseender i søgeresultaterne.

Eksempelvis kan du som Pricerunner få stjerner (anmeldelser) og pris med i søgeresultaterne.

billede17

Hvorfor er dette godt? Det er det, fordi det skaber mere opmærksom om dit resultat og opmærksomhed = kliks. Derudover fylder dit søgeresultat mere. Alt sammen ting, der booster din CTR.

5 gode schema markups

  • Type (lad Google forstå, når der er tale om et produkt).
  • Pris.
  • Anmeldelser.
  • Tilgængelighed (lagerstatus).
  • Urgency (hvis du har varer på tilbud).

Vil du læse mere om de forskellige Schema Markups, kan du gøre det på schema.org.

Nu skulle du gerne være i stand til at hæve din CTR. Vil du læse mere om CTR-optimering, har vi også skrevet dette indlæg om CTR-optimering. Alene med ovenstående metode vil du let, og forholdsvis hurtigt, få dine sider væk fra Googles Kirkegård og frem i scenelyset på side ét.

Metode 2: onpage optimering

Metode to er helt anderledes end metode et ovenfor. Her skal vi se nærmere på siden på dit website, som er begravet på Googles Kirkegård. Jeg vil vise dig, hvordan du, ved at skrue på enkelte parametre, kan få Google til at elske din side og genoplive din ellers døde side. Klar?

Ved du, hvilke faktorer der bestemmer, hvordan dit website ranker i søgemaskinerne? Jeg kan fortælle dig, at der er mange. Nogle mener 200 faktorer, andre mener mindre, men her får du de vigtigste, som du skal beskæftige dig med lige nu.

Lad os tage et eksempel:

Du driver en webshop, der sælger jeans i store størrelser. Ved en Googlesøgning på ”jeans i store størrelser” er vores side ikke til at finde i de første mange sider af Googles søgeresultater.

billede18

Med denne information må vi forvente tæt på ingen trafik.

Hvilket også er tilfældet for Storerobert.dk:

billede19

Lad os kigge nærmere på de måske 10 vigtigste SEO-faktorer, som betyder, om vores side ranker eller ej:

  1. Inddrager du dit primære keyword i din pagetitle?
  2. Bruger du dit keyword og synonymer på din landingsside?
  3. Hvor hurtigt indlæser din landingsside?
  4. Hvor meget indhold har du på din landingsside?
  5. Hvor stærk er din landingsside i søgemaskinernes øjne?
  6. Har du relevante links til din landingsside?
  7. Hvor stærkt er dit domæne i søgemaskinernes øjne?
  8. Er dit website mobilvenligt?
  9. Bliver brugerne på dit site, eller går de hurtigt videre?
  10. Har du tyndt eller duplikeret indhold?

Har du en idé, om hvordan dine sider, som er placeret på Googles Kirkegård, klarer sig på ovenstående parametre? Hvis dine sider klarer sig godt, så burde du have en landingsside, der performer godt i søgeresultaterne. Men læs med for en sikkerheds skyld. Nu gennemgår vi sammen de 10 faktorer.

Inddrager du dit primære keyword i din pagetitle?
Pagetitle er én af de absolut vigtigste SEO-faktorer. Det er vigtigt, at du holder den på 50-60 tegn. Hverken mere eller mindre. Dit vigtigste søgeord skal stå så tidligt i pagetitlen som muligt. Det skal dog give mening og ikke blot være for at gøre søgemaskinerne glade.

Bruger du dit keyword og synonymer på din landingsside?
Google og de andre søgemaskiner er snu, men sandheden er, at du bliver nødt til at bruge dit keyword på landingssiden, før Google for alvor forstår, at din landingsside omhandler dette keyword.

For at hjælpe Google og brugerne til at forstå indholdet på dit website bør du bruge synonymer og vendinger, som støtter op om dit primære keyword. En god måde at finde relaterede ord til dit keyword er at gå ned i bunden af Google. Her vil du kunne finde ord, som Google ser som værende relateret til dit keyword.

billede20

Sidst men ikke mindst bør du tænke over, hvor du placerer dit primære keyword.
Sørg for, at dit primære keyword indgår i:

  • Din pagetitle.
  • Din URL.
  • I overskrifter (H1 og H2).
  • I den indledende tekst (inden for de første 100 ord).
  • I løbet af teksten.

Hvor hurtigt indlæser din landingsside?
Du kender det fra atletikkens verden. I 100 meter løb er det altid den hurtigste løber, som vinder løbet. Sådan er det også med søgemaskineoptimering – eller næsten i hvert fald. Dit websites indlæsningshastighed er blandt de vigtigere SEO-faktorer. Hvorfor? Fordi søgemaskinerne gerne vil levere gode oplevelser til brugerne, som benytter søgemaskinerne. Et langsomt site er en super dårlig brugermæssig oplevelse. Det kender du helt sikkert fra dig selv? Du kan heldigvis nemt teste hastigheden på dit site og se, hvad du kan forbedre.
Start med at indtaste din landingsside i Pingdom Website Speed Test og Googles Page Speed.

billede21

(Screenshot fra Pingdom, der viser Store Roberts score og, hvad der kan forbedres).

Hvor meget indhold har du på din landingsside?
Søgemaskinerne (og brugerne) elsker velskreven tekst. For søgemaskinernes vedkommende hjælper teksten dem til at forstå, hvad siden omhandler. For brugernes vedkommende hjælper teksten til rådgivning og navigation på sitet. Flere undersøgelser viser, at der er en klar sammenhæng mellem længden af indhold på en landingsside og muligheden for at ranke.

Se blot denne figur:

billede22

Kilde: Serpiq.com

Du tænker måske, “hvordan skal jeg nogensinde kunne skrive 1.000 eller 2.000 ord om ét produkt?” Et godt eksempel på en side, der har formået at arbejde med lange og informative tekster, er Hi-Fi klubben. Tag et produkt som deres Cerwin-Vega Gulvhøjtaler, der har en produkttekst på enorme 2.282 ord! Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal skrive 2.282 ord til alle dine produkter men overvej, om du kan skrive mere tekst af værdi til dine potentielle kunder. Søgemaskinerne er klar til at belønne dig for arbejdet.

Hvor stærk er din landingsside i søgemaskinernes øjne?

Har du tænkt over, hvor stærk din landingsside er i søgemaskinernes øjne? Ét af de bedste sinaler til at vurdere styrken er antallet af links til din landingsside. Dertil kommer sociale signaler i form af likes, kommentarer og delinger. Der findes flere tools til at tjekke, hvordan din landingsside performer i forhold til links og sociale signaler.

Ahrefs.com er eksempelvis et tool, som kan løse opgaven:

billede23

Har du relevante links til din landingsside?
Styrken af din landingsside er ikke alene bestemt af mængden af links til siden men også graden af relevans af de links, som du får til din landingsside. Søgemaskinerne vægter links fra sider med indhold, som relaterer sig til din landingsside – højere end andre typer af links.

Vil du læse mere om, hvordan du kan skaffe relevante links, kan du blandt andet læse vores guide til linkbuilding.

Er dit website mobilvenligt?
I takt med at flere brugere anvender deres mobil eller tablet, er det blevet en rankingfaktor, om dit website er optimeret til mobile brugere.

mobiloptimering

Du kan her teste, om din landingsside er mobiloptimeret.

Bliver brugerne på dit site, eller går de hurtigt videre?
User signals – eller brugersignaler – er en vigtig faktor i dit SEO-arbejde. Hvorfor? Fordi det fortæller Google, om brugerne kan lide din side eller ej. Hvor lang tid de besøgende bruger på dit website, hvor mange sider de ser samt afvisningsprocenten er vigtige faktorer, som du bør overveje at arbejde med at forbedre.

 

brugersignaler

Eksempel på de tre vigtige brugersignaler.

Har du tyndt eller duplikeret indhold?
Du ved allerede, at søgemaskinerne elsker godt indhold. Indhold, som får brugerne til at bruge tid på dit website og får dem til at klikke rundt på flere sider på dit website. Så det kommer næppe som en overraskelse for dig, at søgemaskinerne ikke bryder sig om et tyndt eller duplikeret indhold, som går igen på tværs af landingssider.
Hvorfor? Hvis indholdet er duplikeret, hvordan skal søgemaskinerne så vide, hvilken side der er mest relevant?
Nedenfor kan du finde nogle af de mest typiske kilder til tyndt og duplikeret indhold.

Typiske kilder til tyndt eller duplikeret indhold

  • Identiske eller stort set ens produkter.
  • Kategorisider.
  • Søgeresultater.
  • Arkivsider.
  • Indkøbskurven.

Løsning:

Løsningen afhænger af omfang og graden af tyndt/duplikeret indhold. En løsning vil typisk involvere No-index, Cannoncial, sletning eller udarbejdelse af nyt indhold til siderne.

Du har nu set på 10 af de vigtigste faktorer for, hvorfor din landingsside ranker, som den gør. Hvis ovenstående ikke gav dig den forklaring, du søgte, er du velkommen til at kontakte os og fortælle om din udfordring. Vi vil glædeligt hjælpe dig.

Metode 3: intern linkstruktur

Du vil elske metode 3. En metode, som er simpel at bruge, og som kan skabe lige nøjagtigt dét resultat, du ønsker – nemlig mere trafik til dine landingssider, som er begravet på Googles Kirkegård.

Lad mig vise dig hvordan: Internettet er bundet sammen af links. Derfor er links vigtige for søgemaskinerne, når de skal forstå, hvilke landingssider på dit website, som de skal tillægge størst værdi. Der er skrevet utallige indlæg om teorier for, hvordan du skal arbejde med interne links, og hvordan du ikke skal gøre det. Det skal du ikke bekymre dig om.
Hvad vigtigt er: interne links fordeler SEO-værdien på dit site og hjælper søgemaskinernes bots til at crawle dit website. Derfor skal vi have lavet nogle interne links til de sider, som ikke ranker (de sider vi fandt frem til i starten af dette blogindlæg). Eksempelvis kunne vi lave links på forsiden, på relaterede sider, på produkter i en given kategori, i kategoriteksterne og i blogindlæg.

4 tips til optimal linkstruktur

  • Lav kun interne links de steder, hvor det giver mening.
  • Anvend en ankertekst, som indeholder dit keyword
  • Anvend et naturligt antal interne links. Lad være med at overgøre antallet.
  • Lav redaktionelle interne links. Dvs. links, der er naturligt indarbejdet i teksten på dit website.

Hvordan er din nuværende interne linkstruktur?
Du tænker måske, at det virker uoverskueligt med interne links? Men bare rolig. Du kan forholdsvis let skaffe dig et overblik over din status for en given landingsside.
Gå ind i Google Search Console.

  • Vælg hvilket website, du arbejder med.
  • Vælg Søgetrafik -> Interne links og du vil se, hvor mange interne links Google har registreret til den enkelte landingsside.
  • Ved at indtaste en URL, kan du se, hvor mange interne sider der linker til den pågældende URL:

sc-store-robert

Derudover kan du helt konkret se, hvilke interne sider, der linker til din landingsside. I tilfældet med Storerobert.dk ovenfor skyldes det høje antal interne links, at landingssiden /produkt-kategori/jeans/ er en del af menu-strukturen.

Hjælp: Jeg kan ikke få metoderne til at virke

Den hyppigste forklaring på hvorfor du ikke kan befri dine landingssider fra Googles Kirkegård er, at der er stor konkurrence om de 10 placeringer på side ét. Derfor vil det tage tid, før du kan overtage en af de 10 pladser på side ét. Hvordan gør jeg så, hvis der er stor konkurrence? Svaret er at forsætte med metoderne beskrevet her i artiklen.

Lad mig hurtigt opsummere:

Metode 1: CTR-optimering

Arbejd på at få flere kliks på dine resultater i søgemaskinerne. Ved at optimere de fire parameter, som har indflydelse:

  1. Pagetitle
  2. Description
  3. URL
  4. Schema Markup

…er din CTR 3 % bedre end det, der forventes af den position, du ligger på i søgeresultaterne, vil du over tid rykke til en bedre position.

Metode 2: On-page optimering

Få styr på:

  1. Primært keyword i din pagetitle.
  2. Brug primært Keyword og synonymer i overskifter, indledning, brødtekst og URL.
  3. Skru op for hastigheden på dit website.
  4. Skru op for mængden af god tekst på dit website.
  5. Styrken af landingssiden.
  6. Styrken af domænet.
  7. Mobilvenligt website.
  8. Relevante links til din landingsside.
  9. Brugersignaler – få brugerne til at interagere med dit website.
  10. Undgå tyndt og duplikeret indhold.

Metode 3: Intern linkstruktur

De interne links på dit website er med til at fortælle Google og de andre søgemaskiner, hvilke sider der er vigtige på dit website. Dertil er de med til at sende SEO-værdi rundt på dit website. Ved at lave flere interne links til sider, der ikke ranker, kan du hjælpe siderne til bedre placeringer i Google.

Jeg håber, at ovenstående guide hjælper dig væk fra Googles Kirkegård og op på side ét i Google. Har du spørgsmål til guiden eller konkrette udfordringer, er du velkommen til at smide en kommentar nedenfor.

 

 

Digital Marketing Assistant Emil Lykkeskov sidder som Digital Marketing Assistant hos IMPACT. Han arbejder især med søgemaskineoptimering & AdWords, hvor der gennem en datadrevet tilgang arbejdes for at skaffe relevante besøgende som konverterer på vores kunders websites.

Kontakt Emil

Send min besked

1 kommentar

  1. Pingback: SEO-case: Med denne tjekliste fik vi 92 % mere organisk trafik

Knyt en kommentar til indlægget