Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
Guide til lokal SEO – Sådan bliver du synlig på lokale søgninger

Guide til lokal SEO – Sådan bliver du synlig på lokale søgninger

2 kommentarer 31. oktober 2016

Vil du være synlig, når potentielle kunder søger efter dine ydelser i de geografiske områder, hvor du er til stede? Når du har gode placeringer på lokale søgninger, får du flere købsparate besøgende og mulighed for at øge omsætningen i din forretning. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du bør arbejde med lokal SEO for at få fuld effekt af din indsats.

Hvad er lokal seo?

Lokal SEO handler om at optimere dit website mod lokale søgninger og derved ramme personer, som er interesseret i at handle i lokale butikker. Lokal SEO er derfor primært relevant for dig, hvis du eller din virksomhed har butikker eller lokale afdelinger, som sælger fra fysiske placeringer.

lokale-soegeresultater

Et eksempel på en lokal søgning på søgningen ”herretøj i Aarhus”

Som overstående billede viser, er de lokale søgeresultater tydelige, idet de er placeret allerøverst på søgesiden ved søgningen ”herretøj i Aarhus”.

Ved at optimere dit website mod lokale søgeresultater har du muligheden for at blive placeret øverst på Google for disse yderst relevante søgninger. En undersøgelse, lavet af Google, viser, at brugere, der foretager lokale søgninger, er mere tilbøjelige til at blive kunder i din butik end kunder, der foretager mere generelle søgninger.

Hvad er forskellen på lokal seo og alimindelig seo?

Et ofte stillet spørgsmål drejer sig om forskellen på lokal SEO og almindelig SEO. For hvad er forskellen egentlig? Ud fra et søgeordsmæssigt-perspektiv er forskellen, at du ved lokal SEO arbejder mod at ranke for et søgeord i stilen med ”by + keyword” eller ”keyword + by”. Det kunne eksempelvis være ”herretøjsbutik i København”. Ved almindelig SEO vil du arbejde for at komme til at ranke på søgeord uden lokale betegnelser. Fortsætter vi med eksemplet med en herretøjsbutik, ville du forsøge at ranke på ordet ”herretøj”.

Udover at der er forskelle, i hvilke søgeord der arbejdes med ved lokal kontra almindelig SEO, er der også forskel i arbejdsgangen, og hvilke parametre der har indflydelse på dine resultater. Læs med nedenfor, hvor jeg belyser, hvilke parametre du skal være opmærksomme på for at få en god placering i de lokale søgeresultater.

Først ser vi dog på fordelene ved at arbejde med lokal SEO, og derved kan du se, hvorfor du skal investere dine penge og din tid i lokal SEO eller eventuelt hyre et konsulenthus til at varetage jobbet.

Fordele ved lokal seo

Der findes mange gode grunde til, at det kan betale sig at komme i gang med lokal SEO.

Her får du nogle af de væsentligste grunde:

  • Relevante og højt konverterende besøgende.
  • Mindre konkurrence på søgeordene.
  • Lokale søgninger fører til handling.
  • Du bliver en del af en stigende tendens.

Hvorfor og hvornår du bør arbejde med lokal seo

Lokal SEO er særligt relevant for dig, der har fysiske butikker, eller dig, der er inden for serviceerhvervet. Kommer en del af omsætning fra lokale butikker eller udsalgssteder, er det særligt aktuelt for dig at arbejde med lokal SEO.

Der er flere gode grunde til at arbejde med lokal SEO. Men de vigtigste er, at du får tiltrukket relevante besøgende, hvor der er større sandsynlighed for, at de lægger penge i din virksomhed end personer, som ikke søger lokalt. Dertil kommer at du har lettere ved at tiltrække besøgende lokalt, da din virksomhed er yderst relevant i en lokal kontekst, modsat virksomheder som ikke har en lokal tilværelse.

Eksempel: Driver du en tøjbutik, kan du have store udfordringer med at konkurrere online med de store giganter som eksempelvis Zalando og Asos. Har du en eller flere lokale butikker, har du dog en fordel i lokal SEO, hvor du har mulighed for at være synlig på ”byen hvor din tøjbutik ligger + tøjbutik”. Dette kunne være ”tøjbutik i København”. På disse søgninger har de store webshops ikke mulighed for at ranke, grundet deres manglende lokale tilstedeværelse.

Prøv det selv – start her og følg guiden til lokal seo

Nedenfor er samlet de parametre, som har betydning for, om du kommer til at se resultater af dit arbejde. Så følg godt med nu.

Din virksomhed skal have en google ‘my business’-side

Første trin på vej mod trafik fra de lokale søgeresultater er at oprette dig ved Google My Business. Det gør du her  – Det er naturligvis gratis.

Efter du har oprettet en account, skal du have oprettet alle dine butikker.

Vigtigt! Når du opretter dine butikker, skal du så vidt muligt udfylde alle felter, hvilket blandt andet inkluderer:

  • Navn på butikken.
  • Åbningstider.
  • Kontaktinformationer (Telefonnummer).
  • Kategori (Hvad sælger du?).
  • Billeder af butikken og personale.
  • En URL til en butiksside på dit eget website.
  • En beskrivelse af butikken, hvad den sælger osv.

Desto bedre og mere fyldestgørende du kan udfylde din Google My Business, desto større sandsynlighed er der for, at du kommer til at ranke i de lokale søgeresultater.

NB: Det er vigtigt, at du er konsistent omkring de data, som du udfylder. De skal være ens med de informationer, som du har på dit eget website.

Lad os se nærmere på de faktorer, som påvirker, om du opnår synlighed i de lokale søgeresultater

Lokale SEO parametre

Du kender formentlig allerede til nogle af de faktorer, som påvirker dine synligheder på søgninger, som ikke er lokale søgninger. Mange af disse faktorer har også betydning for, hvordan dit resultat bliver i forhold til lokale søgninger. Dog er der nogle faktorer som skiller sig ud fra almindelig SEO. Disse kan du finde her:

Vær konsistent med NAP-data

NAP står for Name, Address og Phone Number – eller på dansk; navn, adresse og telefonnummer. Disse informationer er helt centrale for din lokale SEO-indsats, eftersom de udgør en stor del af den information, som brugerne ser ved lokale søgninger:

Eksempel på en lokalsøgning, hvor det er tydeligt at NAP er en vigtig del af søgeresultatet

Overstående er et eksempel på en lokal søgning, hvor det er tydeligt, at NAP er en vigtig del af søgeresultatet

For at gøre det godt i de lokale søgeresultater er det vigtigt, at du er konsistent i angivelsen af navn, adresse og telefonnummer. Grunden hertil skal findes i, at Google ikke kan finde ud af, hvad der skal angives i de lokale søgeresultater, hvis ikke der står det nøjagtige samme alle de steder, hvor dine NAP-data angives.

Google anvender trianguleringsprincippet for at finde ud af, hvilket navn, adresse og telefonnummer der skal angives ud for din butik. Princippet går ud på at tjekke forskellige websites for oplysninger om din virksomhed og sammenholde disse. Er der enighed blandt de tjekkede websites, er der en stor sandsynlighed for at de oplyste data er rigtige.

sådan sikrer du, at dine NAP-data er korrekt opgivet

I arbejdet med at sikre at dine NAP-data er korrekt angivet, er der nogle oplagte steder at tjekke og eventuelt tilrette, hvis der ikke er konsistens.

Til at starte med er det oplagt at tjekke dit eget site. Dit eget site skal være udgangspunktet for, hvordan dine NAP-data skal oplyses. En god idé er at opsætte en dedikeret landingsside for hver butik, du har.

Eksempel: Lad os kigge nærmere på et konkret eksempel.

Bauhaus har en dedikeret side til alle deres butikker. Eksempelvis siden for deres butik i Tilst, hvor NAP data er listet (se nedenfor).

Navn: Bauhaus TILST

Adresse: Anelystparken 16, 8381 Tilst, Århus

Telefonnummer: 89 44 91 00

Et par bemærkninger til formatet:

Tilst skrives med stort “TILST”.

Aarhus skrives med å “Århus”

Telefonnummeret er skrevet med mellemrum i mellem hvert andet tal.

Der er intet galt med ovenstående. Vi skal blot være opmærksomme på, at dette er et gennemgående format for alle de steder, NAP-data listes.

 

bauhaus

Efter at have tjekket hvordan NAP-data er præsenteret på dit eget site, er der nogle oplagte steder at tjekke, hvorledes NAP-data bliver præsenteret på andre sites.

Først og fremmest skal du tjekke dine angivelser af NAP-data på din lokale Google+ side, som du oprettede i step 1 ovenfor. Google+ siden er ekstra vigtig, fordi den ligger på Googles eget domæne, og Google derfor tillægger den stor værdi. Siden er blevet oprettet ud fra de data, som du angav i Google My Business i step 1.

andre websites med NAP-data

Nedenstående er oplagte steder, hvor NAP-data typisk er listet, eller hvor du har mulighed for at oprette din virksomhed. Mere om hvorfor du skal oprette din virksomhed senere.

  • CVR
  • Krak, Eniro & De Gule Sider
  • Yelp & Trustpilot
  • Branche- og handelsforeninger.

 

At have styr på angivelsen af dine NAP-data er en af de vigtigste lokale SEO parametre. Du bør derfor lige tjekke en ekstra gang, om dine NAP-data er konsistente.

Anmeldelser og svar på anmeldelser

Endnu en vigtig parameter for lokal SEO er anmeldelser og svar på anmeldelser. Sørger du for at svare på dine anmeldelser – både de gode og de dårlige – og samtidig gøre en aktiv indsats for at indsamle anmeldelser, har du muligheden for at få vist stjerner i de lokale søgeresultater. Se eksempelvis en søgning på ”herretøj aarhus”, hvor Kaufmann har fået stjerner baseret på 5 anmeldelser.

billede4

Der findes mange forskellige sites, hvor dine kunder kan anmelde din forretning. Du kender formentlig allerede til Trustpilot. Det er vigtigt, at du besvarer anmeldelser alle de steder, hvor dine kunder anmelder dig. De stjerner, der vises, kommer dog direkte fra Google selv. Du bør derfor være meget opmærksom på dine lokale butikssider på Google+, hvor anmeldelserne vises. Det er også her, du skal svare på anmeldelserne.

Sådan skal du ikke skaffe anmeldelser

  • At betale for anmeldelser er no-go og direkte imod Googles retningslinjer.
  • Oprettelse af falske anmeldelser. Skulle du få den idé, at du nemt lige kan oprette et par anmeldelser for at komme i gang og få nogle anmeldelser, skal du hurtigt ombestemme dig.
  • Opstille computer til opsamling af anmeldelser i din butik. Google kan se, at alle anmeldelserne kommer fra samme ip-adresse.

Dit eget website – dine lokale butikssider

Dine lokale butiksider på dit webiste er ligeledes en SEO-parameter, som Google tillægger stor værdi. Udover at have fokus på NAP-data, som nævnt tidligere, kommer her et par råd, til hvordan du kan optimere dine lokale butikssider på dit eget website.

URL

I URL’en har du første mulighed for at fortælle brugere og søgemaskiner, hvad din lokale butiksside omhandler. Det vil være oplagt at inddrage dit navn på butikken i url’en. Navnet skal være det samme som navnet fra dine NAP-data (tænk konsistens hele tiden). Derudover skal du som altid tænke på, at URL’en ikke skal være unaturlig lang og helst ikke indeholde tegn og unødige tal.

Ser vi eksempelvis på Bilkas butik i Horsens, får vi denne url:

bilka

Url’en er forholdsvis lang og kunne med fordel forkortes markant. Som du måske allerede ved, er Google glad for korte url’er og url’er, som giver mening for brugerne og søgemaskinerne. Det vil sige, at tal og unødvendige tal og symboler udelades.

Et forslag til en URL kunne være:

https://www.bilka.dk/kundeservice/find-din-bilka/bilka-horsens

Eller endnu bedre:

https://www.bilka.dk/bilka-horsens

Men Bilka har dog medtaget “Bilka Horsens” i url’en, hvilket er positivt.

Pagetitle

Fra den ”almindelige SEO” ved du måske allerede at pagetitle er et af de stærkeste SEO-parameter, og i forhold til lokal SEO har det naturligvis også betydning.

I forhold til pagetitlen er det igen klogt at inddrage navn fra NAP-data. Dertil skal du huske, at din pagetitle helst skal være mellem 50-60 tegn og ikke mere end 60 tegn. Det er dog samtidig også vigtigt, at din pagetitle ikke er for kort, da du så ikke udnytter det fulde SEO-potentiale, og samtidig risikerer du, at Google ændrer din titel i søgeresultaterne.

rema

 

I Remas tilfælde er pagetitlen “Åbningstider for REMA 1000 i”. Det må formodes, at man blot har glemt at skrive “Aarhus V”. I så fald havde pagetitlen været fin og havde også indeholdt 55 tegn. Men som den er nu, er pagetitlen 47 tegn og indeholder ikke navnet på butikken.

Overskrifter (H1, H2 osv)

Overskrifter i form af H-tags er ligeledes et vigtigt SEO-parameter. Her skal du være opmærksom på, at der kun er ét H1-tag på siden. Men der skal også være det ene. Inddrag gerne navn og keywords. Eksempelvis kunne H1 være “Bilka Horsens”, og der kunne der være en H2 med “åbningstider i Bilka Horsens”.

Pas på med at overoptimere. Men lav naturlige overskrifter, som giver mening set fra brugerens synspunkt.

Tekst

Google elsker tekst, og det gør brugerne også så længe, det er relevant tekst, som skaber værdi. Google kan til gengæld ikke lide tomme sider. Så sørg for at tilføje noget tekst på dine butikssider. Det kunne være tekst om jeres sortiment, medarbejdere, spørgsmål til butikschefen eller lignende. Sørg for at det er unikt på tværs af de forskellige lokale butikssider.

Hos Maxizoo.dk har de eksempelvis skrevet om aktiviteter i de enkelte butikker og inddraget et billede + citat fra butikschefen for at få noget unikt indhold (se billedet nedefor), hvilket er rigtig godt.

Samtidig indeholder siden også forbedringspotentiale, idet Maxizoo uheldigvis har skrevet et stykke indhold, som går igen på en del af deres butikssider.  Det drejer sig om teksten i afsnittet “Samarbejdspartnere & fordele”.

husk: alt indhold skal være unikt.

billede6

Billeder

Billeder er et godt trick til at hjælpe med at gøre din lokale butiksside unik. For det første vil det være oplagt at inddrage et kort på siden som viser butikkens placering. Dertil kunne følgende billeder med fordel inddrages på siden:

  • Butikschefen
  • Medarbejdere
  • Butiksfacade
  • Sortiment

Husk: dine billeder skal have et sigende filnavn, hvor du med fordel kan inddrage dit navn på butikken (fra NAP-data). Dertil skal billederne have et alt-tag, hvor du ligeledes bør inddrage navnet på din butik.

Citations

Citation er for lokal SEO, hvad mentions er for den mere generelle SEO. Citations og mentions er steder på nettet, hvor dit website bliver nævnt uden et link. I forhold til citations drejer det sig om websites, hvor dine NAP-data listes. Længere oppe i artiklen kan du finde en liste over typiske steder, hvor dine NAP-data listes på eksterne websites.

Linkbuilding også med et lokalt touch

Linkbuilding har også stor betydning for dine rankings i lokal sammenhæng, hvilket også er tilfældet i almindelige SEO. Som altid gælder det, at det er en fordel at få websites med høj troværdighed til at linke til dit site. Men i lokal SEO kan du dog med fordel gå efter mere lokale links.

Eksempler på lokale links

  • Lokalaviser
  • Sponsorater af lokale sportsklubber eller foreninger
  • Branche- og handelsforeninger
  • Bloggere med lokalt fokus
  • Din lokale kommune

Hvis du vil have flere forslag til dit linkbuildingarbejde, kan du med fordel også læse vores guide til linkbuilding her.

derfor ranker du ikke i de lokale søgeresultater

Hos IMPACT hører vi af og til fra potentielle kunder, som ikke kan forstå, hvorfor de ikke er at finde blandt de øverste søgerresultater i de lokale søgeresultater. Måske står du også selv med denne udfordring? Uanset hvad, kan du her finde de hyppigste årsager, til hvorfor et website ikke er med i de lokale søgeresultater.

inkonsistens i nap-data

Inkonsistens i brugen af dine NAP-data på tværs af websites er den måske hyppigste forklaring, på hvorfor du ikke er synlig i de lokale søgeresultater. Når der er inkonsistens på tværs af websites, bliver Google i tvivl, om hvilke data der er rigtige, og derved hvilke data den skal vise, når brugerne søger efter relevante lokale termer.

Men bare rolig. Der findes en forholdsvis nem metode til at få overblik over dine NAP-data på andre sider:

Ved at foretage forskellige søgninger på Google vil du kunne finde websites, som lister dine nap-data. Søger du på følgende, vil du kunne finde websites, der lister dine NAP-data:

”din lokale butikssides URL”

”navn på din lokale butik”

”din adresse”

”din butiks tlf.nr.”

Lad os se på ovenstående søgninger med udgangspunkt i Netto i Aarhus C.

På Nettos website er NAP listet som følger:

“Netto Thorvaldsgd Århus”

“Thorvaldsensgade 22-24, 8000 Århus C”

netto

På Google søger jeg nu efter ”Netto Aarhus” (altså ”navn på din lokale butik”).

netto-google

 

Det første resultat, som ikke er på Nettos eget website, er siden Minetilbud.dk, hvor vi ser, at der er listet NAP-data. Navnet er ikke angivet på samme måde som på Nettos eget website. Adressen er angivet ens. Telefonnummeret mangler, hvilket det dog også gør på Nettos eget website.

Problemet er som skrevet, at det bliver sværere for Google at gennemskue, hvilke NAP-data der er korrekte og skal anvendes i søgeresultaterne, når der ikke er konsistens på tværs af websites.

minetilbud

 

Men denne søgemetode samt de andre, der er listet ovenfor, er det muligt at finde frem til de fleste af de websites på nettet, hvor dine NAP-data er listet. Er der forskelle i den måde dit NAP-data listes, er det muligt for dig at skrive til webmasteren og forhøre om muligheden for at få det rettet.

Stor konkurrence

I nogle brancher er der ekstra stor konkurrence i de lokale SEO-resultater, hvorfor dit website skal være toptunet for at opnå synlighed i de lokale søgeresultater. Udover at have styr på de almindelig SEO-faktorer skal dit site være optimeret ud fra de lokale SEO-parameter, som jeg gennemgik for dig længere oppe i artiklen.

Er der hård konkurrence, vil løsningen ofte bestå i, at der skal skaffes flere anmelderser af dine lokale butikker samt flere links til dine lokale butikssider, hvorved de kommer til at stå bedre i konkurrencen med de andre virksomheder i branchen.

Afrunding

En korrekt implementering af lokal SEO kan være en kompleks opgave. Som eksemplerne ovenfor gerne skulle vise, er der mange forskellige websites, som har mulighed for at forbedre deres lokale SEO-indsats og derved opnå mere synlighed.

Har du kommentarer eller spørgsmål, skal du være velkommen til at stille dem nedenfor i kommentarfeltet. Skulle du have brug for hjælp til din lokale SEO-indsats, hører vi glædeligt fra dig. Du kan kontakte os om lokal SEO her.

Digital Marketing Assistant Emil Lykkeskov sidder som Digital Marketing Assistant hos IMPACT. Han arbejder især med søgemaskineoptimering & AdWords, hvor der gennem en datadrevet tilgang arbejdes for at skaffe relevante besøgende som konverterer på vores kunders websites.

Kontakt Emil

Send min besked

2 kommentarer

  1. Lækker guide du har fået lavet Emil. Dejligt med et gemmenarbejdet indlæg om et overset emne.

  2. 01/11/16 Emil Lykkeskov

    Hej Martin.

    Tak for din kommentar.

    Arbejdet med content er ikke gået i stå pga. du er skiftet ;)
    Der kommer meget mgere i den kommende tid.

    Håber det går dig godt.

Knyt en kommentar til indlægget