Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
Må du bruge konkurrentens navn i dine Adwords-annoncer?

Må du bruge konkurrentens navn i dine Adwords-annoncer?

22. marts 2017

Oplever du, at dine konkurrenter bruger din virksomheds navn i deres Adwords, eller overvejer du at bruge deres? En ny afgørelse fra Sø- og Handelsretten har lagt linjen for anvendelse af konkurrenters firmanavn i forbindelse med Adwords markedsføring.

Hos IMPACT får vi ofte henvendelser fra kunder, der oplever at konkurrenter benytter sig af kundens firmanavn eller kendetegn i Adwords-annoncer og keywords.

Vores normale råd i den situation er, at kunden kontakter konkurrenten og gør opmærksom på, at det ikke er god skik at gøre brug af andres varemærker og kendetegn.

I en ny afgørelse har Sø- og Handelsretten nu slået fast, at virksomheder faktisk ikke må bruge konkurrenters firmanavne og forretningskendetegn som keywords eller i annoncer, når de laver søgeordsannoncering. Gør de det alligevel, kan virksomheden være erstatningspligtig over for konkurrenten.

Afgørelsen fra Sø- og Handelsretten er faldet i en sag, hvor Just-Eat havde brugt Easy2Eat som et keyword i Adwords. Easy2Eat er dog også navnet på en af Just-Eat’s konkurrenter, og ejeren af Easy2Eat lykkedes i første omgang med at få Just-Eat til at stoppe brugen af firmanavnet som keyword.

Da Just-Eat igen begyndte at bruge Easy2Eat som keyword i deres Adwords, krævede ejeren af sidstnævnte erstatning. Just-Eat ville dog ikke betale – blandt andet fordi Easy2Eat ikke var et registreret varemærke.

Sø- og Handelsretten vurderede dog, at Just-Eat’s brug af Easy2Eats forretningskendetegn var i strid med markedsføringsloven – blandt andet fordi der var risiko for, at kunderne kunne forveksle de to virksomheder. Derfor måtte Just-Eat betale et vederlag til Easy2Eat.

Afgørelsen understreger med al tydelighed, at du skal gå grundigt til værks, når du arbejder med Adwords – og at der ikke er nogen lette løsninger. Brug af konkurrenters forretningskendetegn er altså ikke kun dårlig stil – det er ikke tilladt – uanset om der er tale om registrerede varemærker eller ej.

IMPACT er den foretrukne e-commerce partner for en lang række af landets førende virksomheder. Vi lever og ånder for digital forretningsudvikling, og i tæt samarbejde med vores kunder udarbejder vi nytænkende omni channel e-commerce, funderet på solid og visionær forretningsforståelse. Vores succeskriterium er uden undtagelse stærke og målbare resultater, for vi er drevet af ambitionen om at styrke og udvikle vores kunders forretning mest muligt.

Kontakt IMPACT

Send min besked

Knyt en kommentar til indlægget