Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
SEO-case: Med denne tjekliste fik vi 92 % mere organisk trafik

SEO-case: Med denne tjekliste fik vi 92 % mere organisk trafik

11 kommentarer 19. januar 2017

Mangler du organisk trafik til dine landingssider, webshop eller dit website? Eller kan du ikke forstå, hvorfor din kategoriside er begravet på Googles Kirkegård? I denne udførlige step-by-step guide viser vi dig, hvordan vi var i stand til at løfte den organiske trafik til en kategoriside hos Tøjeksperten med 92 %. Gennemgå tjeklisten, og du vil se resultater på dit eget website inden for kort tid.

Her vil jeg vise dig en tjekliste, der virker!

Om lidt viser jeg dig et eksempel, hvor konkurrenterne er store modewebshops og kendte butikker som Zalando, Stylepit og Magasin. Men lad os starte med at se på, hvad optimeringen ud fra vores tjekliste har betydet for kategorisiden med strømper hos Tøjeksperten.

92,31 % stigning i den organiske trafik efter blot 30 dage:seo-case-resultater

seo-case-resultater-graf

Stigning i organisk trafik.

Lad mig vise dig, hvordan den simple step-by-step tjekliste i grove træk ser ud:

  1. Identificering af landingssider med forbedringspotentiale.
  2. CTR-optimering.
  3. Onpage SEO.
  4. Intern linkstruktur.

I alt fire steps, som kan sikre dig markant flere relevante besøgende til dit website. Er du klar til at modtage flere besøgende, som konverterer? Lad os springe ud i det sammen.

Step 1: Identificering af landingssider med forbedringspotentiale

Processen med at identificere landingssider med forbedringspotentiale er super vigtig. Lad mig fortælle dig hvorfor: Vi starter nemlig med at plukke alle de lavt-hængende frugter… Du ved, de lækre æbler, som hænger lige for snuden af os alle. Æblerne, der ikke kræver, at vi henter stigen ud fra den bagerste afkrog i skuret. Jeg tror, du har fanget pointen. Vi starter dér, hvor du lettest og hurtigst kan høste en gevinst.

Men hvor er det så? De letteste gevinster i forhold til SEO er ofte i de tilfælde, hvor vores landingsside er placeret lige uden for side ét på Google. Disse landingssider får i dag stort set ingen organisk trafik, men de rummer et stort potentiale, som du kommer til at drage nytte af om lidt. Med lidt kærlighed vil disse landingssider blomstre og indbringe dig en placering på side ét i søgeresultaterne – og forskellen på at ligge på side ét og to er kæmpe stor! Derfor skal du investere tid i at rykke dine landingssider til side ét i søgeresultaterne.

Lad mig vise dig hvordan:
I et tidligere indlæg har vi detaljeret beskrevet processen for at identificere siderne lige uden for side ét samt de tre metoder, som vi har anvendt til at skaffe 92 % mere organisk trafik… Men lad mig kort forklare dig metoden her:
I Google Search Console kan du se nogle af de søgninger, hvor dit website er placeret lige uden for side ét i Googles søgeresultater. Er du ikke allerede oprettet, kan du gøre det gratis på det ovenstående link.

De forskellige steps er forholdsvist simple, når du er logget ind:

  • Vælg dit website.
  • Vælg Søgetrafik > Søg i Analytics.
  • Markér klik, eksponeringer, CTR og placering i toppen.
  • Klik på placeringskolonnen.
  • Scroll ned til placeringer over 10 – det er i nemlig grænsen for, hvornår din landingsside er på side to i Googles søgeresultater.
  • Gå efter søgeord med minimum 100 eksponeringer i løbet af de sidste 28 dage (28 dage er standardindstillingen i Search Console).
  • Klik på de søgeord, du vil vælge til dit videre arbejde. Ved at ændre indstillingen fra ”Forespørgsler” til ”Sider” kan du se, hvilken af dine landingssider, der har udløst det pågældende søgeord og dermed, hvilke(n) landingsside(r) du skal arbejde videre med.

 search-console

Google Search Console.

Nu hvor vi har identificeret én eller flere ladingssider med ét eller flere søgeord, som vi gerne vil optimere mod, er det tid til at se nærmere på første del af optimeringsarbejdet.

Læs med, og du vil om kort tid have styr på første del af de tre steps. Alene det næste trin kan hjælpe dine landdingssider til markant mere organisk trafik.

 

Step 2: CTR-Optimering

CTR-optimering handler om at optimere din pagetitle og meta description mod kliks. Der er generelt enighed i SEO-branchen om, at brugersignaler, som eksempelvis CTR, spiller en stadigt stigende rolle i rangeringen i søgeresultaterne.

I denne engelske artikel fra Moz argumenteres der ud fra et omfattende eksperiment om, at der skal 3 % højere CTR til, for at din landingsside på sigt vil bevæge sig opad i søgeresultaterne. Denne viden skal vi nu benytte til at hjælpe vores identificerede landingssider fra step 1 på vej mod toppen i søgemaskinerne.

Før optimeringen så pagetitle og description således ud for vores case kategoriside:

meta-tags

Pagetitle og description.

Pagetitlen var 47 tegn, og meta description udgjorde 106 tegn.

Her er det vigtigt, at du er opmærksom på, at pagetitle og meta description er et stærkt SEO-parameter, som har stor betydning for dine rankings i søgemaskinerne. Derfor skal du være varsom med ændringer, da det potentielt set kan betyde et fald i den organiske trafik til dit website. Så længe du ændrer dine pagetitles og meta description til det bedre, kan du dog roligt ændre på dem. Vær dog opmærksom på at overholde følgende:

Tips til optimering af pagetitle:

  • Inddrag dit primære og evt. sekundære søgeord.
  • Lav pagetitlen på 50-60 tegn.
  • Inddrag ‘call to action’ eksempelvis i form af USP’er.

Tips til optimering af meta description:

  • Få søgeren til at klikke ind på dit website.
  • Din meta discription skal være på 150-155 tegn.

I tilfældet med Tøjeksperten valgte vi en løsning, hvor der både blev plads til vores keyword, ”strømper til mænd”, samtidig med at det primære søgeord, ”strømper”, indgår i pagetitlen:

Page Title: ”→ 100+ strømper til mænd–- Fri fragt & retur ved køb”

Meta description: ”Mange smarte strømper til mænd. Find mere end 100 herrestrømper i hvid, sort eller farver. Du får hurtig levering, gratis fragt og retur. Se udvalget nu”

Fri fragt og retur er et stærkt USP at have med i pagetitlen, da det er de færreste konkurrenter, der tilbyder dette på strømper. Derudover var tanken, at pilen og tallet ”100” skaber opmærksomhed. Hvis du vil nørde endnu mere med CTR optimering, kan jeg anbefale dig at læse vores blogindlæg om netop CTR optimering. Alternativt kan du også se nærmere på dette indlæg af Larry Kim og Brian Dean.

Nu hvor du forhåbentlig har en god idé om, hvordan du kan udføre CTR optimering, er det tid til at se på, hvordan du kan lave optimering direkte på dit website – ændringer, som har stor betydning for din placering i søgeresultaterne. Læs med, og lad mig vise dig, hvordan du med enkle ændringer kan tiltrække flere og bedre besøgende til dine landingssider.

 

Step 3: Onpage SEO

Det kan være svært at overskue de mange faktorer, som har indflydelse på, hvordan din landingsside ranker i søgeresultaterne. Der er samtidig delte meninger om, hvor mange faktorer, der spiller ind. Eksempelvis mener Brian Dean, at det drejer sig om mere end 200 faktorer.

I forhold til Onpage SEO har vi udvalgt nogle få men vigtige parametre at justere på i denne case. Vi har allerede justeret på Page Title, som er ét af de vigtigste onpage SEO-parametre.
Derudover vil vi justere på:

  • Headings (overskifter).
  • Brugen af keywords i teksten.
  • Placeringen af keywords i teksten.
  • Brugen af relaterede ord (LSI ord).
  • Tekstens længde.
  • Udgående links.

Relaterede ord

For at få en bedre forståelse for meningen med brugernes søgninger har de fleste søgemaskiner fokus på semantik. Anvender du ord, som søgemaskinerne anser som værende relaterede til dit primære søgeord, vil søgemaskinerne lettere kunne forstå, hvad din landingsside handler om.

Lad mig vise dig et par simple metoder til, hvordan du let kan finde relaterede ord, der hjælper din landingsside på vej mod markant mere organisk trafik:

Google:
Eftersom Google hjælper os på vej, er det en god idé at tage imod med åbne arme. Når du søger efter forskellige søgeord, vil du i bunden af søgeresultaterne kunne se en boks med ”søgninger relateret til..:”

soegninger-relateret-til

Googlesøgning på strømper.

Gentager du søgningen på forskellige relevante ord for din landingsside, vil du hurtigt have en liste over ord, som du bør inddrage i din tekst på landingssiden. Vil du speede processen en smule op, kan du benytte ét eller flere af nedenstående tools.

Übersuggest, Tinysuggest og keywordtool.io

Übersuggest, Tinysuggest og Keywordtool.io er tre tools, som kan gøre dit arbejde med at finde relaterede søgeord markant nemmere. Du gentager blot samme øvelse som ovenfor. I løbet af ingen tid har du flere hundrede søgeord.

keywordtool-io

Screenshot fra keywordtool.io

Vær dog opmærksom på, at alle tre tools finder en del skidt, så du er nødsaget til at sortere i resultaterne.
Et godt råd: Vælg de 5-10 mest relevante søgeord, som relaterer sig til dit primære søgeord og giver mening i forhold til din landingsside.
Nu hvor du har styr på en række relaterede søgeord, er det tid til at se på, hvordan du får skrevet en brugbar og lang tekst til dine kategorier.

Længden af teksten på dine kategorisider har en del at sige i forhold til mulighederne for at ranke i søgeresultaterne. Så læs med, og find ud af, hvordan du drager nytte af dine kategoritekster.

Tekstindhold (og længde) på kategorisiden

Inden vi gik i gang med at optimere teksten på kategorisiden med strømper hos Tøjeksperten, så teksten således ud:

tidligere-kategoritekst

Kategoriside hos Tøjeksperten.dk  

372 solide ord. Ikke dårligt. Men vi ønskede mere indhold, hvilket du også bør. Hvorfor? Google er rigtig glad for tekst. Flere undersøgelser har vist en klar sammenhæng mellem antallet af ord og en landingssides placering i søgeresultaterne. Vi overvejede derfor, hvilken tekst der kunne være relevant for de besøgende…
Og kom frem til at vores tekst skulle indeholde:

  • En guide til valg af de rette strømper.
  • En fortælling om strømpemoden.
  • Kort om strømpers historie og årsager til anvendelse.
  • En snak om udvalget af strømper hos Tøjeksperten.

Ud fra ovenstående skrev vi en tekst på 1.038 ord. Lige en tand over de 1.000 ord, som jeg vil anbefale dig at skrive til de fleste af dine kategorier.

Hvorfor skrive så meget? Ud fra et SEO-perspektiv kan du med lange tekster dække flere emner og bruge flere relaterede ord og synonymer. Ved at gøre dette får du lettere ved at ranke på dit primære søgeord samt relaterede ord. Dernæst er teksten, så længe den er velskrevet og informativ, en stor hjælp for de potentielle kunder, som lander på siden.

Som sidenote kan det nævnes, at konverteringsraten for brugere, som lander på kategorisiden for strømper, er steget markant, efter den nye tekst er kommet på siden.

Du skal dog være opmærksom på følgende, når du skriver dine tekster:

  • Inddrag primært søgeord og relaterede ord i dine overskrifter samt det indledende afsnit løbende i teksten og i den afrundende tekst.
  • Skriv +1000 ord.
  • Inkludér interne og eksterne links, hvor det giver mening.
  • Skriv til brugerne – brugervenlige tekster, som får brugerne til at blive på siden, gavner også dine muligheder for at ranke.

Step 4: Intern linkstruktur

Der hersker en udbredt holdning blandt SEO-eksperter om, at din interne linkstruktur er én af de mest oversete teknikker til bedre rankings i søgemaskinerne. Derfor er sidste step på vejen mod mere relevant organisk trafik til dine kategorisider at sikre, at dine landingssider har interne links fra relevante sider og sider med stor værdi i søgemaskinernes øjne.

Når du laver interne links, skal du have følgende for øje:

Brugerne. Placér interne links, som giver mening set fra de besøgendes synspunkt. Tænk altid på dette først. Hvis du eksempelvis drev en webshop med både vine og skjorter, ville du ikke linke internt med et redaktionelt link fra din kategoriside med vine til din kategoriside med skjorter.

Stærke sider. De stærkeste sider på dit website udgøres ofte af sider, som har links fra troværdige sider. Det er desuden vigtigt, at du laver et internt link fra en stærk side, da værdien fra denne overføres til siden, som du linker internt til. Derfor bør du undersøge, hvilke sider på dit website som har størst styrke og overveje, om det giver mening at linke internt fra disse sider til den landingsside, du er ved at optimere. Du kan blandt andet bruge et værktøj som Ahrefs til at undersøge styrken af dine sider.

I casen med Tøjeksperten, hvor vi optimerede kategorisiden med strømper, lavede vi interne links fra seks mærkesider, to kategorier og forsiden. Disse seks brandsider er relateret til ét overordnet brand, som sælger strømper, hvorfor det er relevant at linke til kategorien med strømper.

De to kategorier (sko og undertøj) er nært beslægtet til strømper. Forsiden er den stærkeste side hos Tøjeksperten, og vi lavede derfor et link i teksten på forsiden.

Vi er nået til enden i denne case, og det er tid til, at du selv tager action. Start med at identifice søgeord og landingssider med lavt hængende frugter, og smøg så ærmerne op…Så skal resultaterne nok komme.

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du meget velkommen til at dele dem nedenfor.

Digital Marketing Assistant Emil Lykkeskov sidder som Digital Marketing Assistant hos IMPACT. Han arbejder især med søgemaskineoptimering & AdWords, hvor der gennem en datadrevet tilgang arbejdes for at skaffe relevante besøgende som konverterer på vores kunders websites.

Kontakt Emil

Send min besked

11 kommentarer

  1. Hej Emil

    Super interessant indlæg.

    hvor finder man den stigende organisk trafik? (Det første billede i indlægget)

    Skal man finde sammenligningen i Search console eller i analytics, og i så fald hvordan får man det frem? :)

  2. 20/01/17 Emil Lykkeskov

    Hej Simon.

    Tak for din kommentar.

    Billede 1 er fra Google Analytics, og er fundet ved at:
    Gå ind i Analytics og vælge dit website.
    Gå til Anskaffelse -> alt trafik -> kanaler.
    Klik på “Organic Search” i tabellen.
    Under grafen skifter du fra “søgeord” til “landingsside”
    Herefter kan du finde den/de sider du har optimeret (benyt eventuelt søgefunktionen til at finde frem til de relevante sider).
    For at få vist den procentvise ændring, skal du vælge den periode du vil se på og vælge den periode du vil sammenligne med.

    Giver ovenstående mening, og kan du finde frem til det?

  3. Hej Emil

    Tak for svar.

    Kan godt finde frem til det, men bare ikke der hvor jeg skal sammenligne med tidligere periode.

    Hvordan vælger jeg hvilken periode jeg vil sammenligne med?

    Hvor lang tid vil der gå, før google identificerer den nye opdateret landingsside, så man med sikkerhed vælger en periode hvor man ved google har været forbi?

  4. 25/01/17 Emil Lykkeskov

    Hej Simon.

    Du vælger sammenligningsperiode samme sted som du vælger den tidsperiode du vil se på – oppe i højre hjørne i analytics.
    Lige under det datointerval du vælger at se på, er der en checkboks du skal klikke af. Den hedder “sammenlign med” Så kan du efterfølgende vælge hvilken periode du vil sammenligne med.

    Hvor hurtigt Google er til at se dine ændringer afhænger bl.a. af styrken af dit domæne og derved dit Crawl Budget samt antallet af interne links til landingssiden.
    Jeg kan desværre ikke sige det nøjagtigt.

    Når du vælger periode at sammenligne med skal du være opmærksom på sæsonudsving. I casen ovenfor har jeg sammenlignet to perioder som kan være problematiske at sammenligne, da der indgår julehandlen i den ene, hvorved der normalvis er større efterspørgsel.
    Ændringerne har dog ikke alene betydet øget trafik. Men også forbedret placering i søgemaskinerne + forbedret CTR.

  5. Så fandt jeg det. Perfekt.

    Hvor meget kan man egentlig stole på tallene (Sessioner) analyticts giver en?

    Jeg spørger da analyticst er blevet mere tilbageholdende og begrænset de seneste par år.

  6. 27/01/17 Emil Lykkeskov

    Godt at høre Simon.

    Ja, du kan godt stole på tallene for antal af sessioner i analytics.

    Det er korrekt, at der er sket ændringer. Men dog ikke i troværdigheden af de tal der oplyses.

  7. Giver det mening at sammenholde organisk trafik 17-11 til 16-12 med forrige periode set i lyset af julesalget?

  8. 06/02/17 Emil Lykkeskov

    Hej Kim.

    Tak for din kommentar.
    Vi har diskuteret netop emnet “sammenligningsperiode” på Linkedin (https://www.linkedin.com/company-beta/61699?pathWildcard=61699)

    Og det er helt korrekt, at der kan være visse udfordringer med at sammenligne med en periode som rummer Black Friday og julehandlen.
    Derfor har jeg også tilføjet i kommentarfeltet på Linkedin, at den gennemsnitlige placering for landingssiden gik fra 9,6 til 5,3 og CTR steg med 27 %.

  9. Super case! Går ud fra at der også er en solid stigning i antal ordrer?

  10. 13/02/17 Emil Lykkeskov

    Hej Patrick.
    Tak for din kommentar.
    Jeps antallet af ordrer steg +100 %.

  11. Hvor ser i at antallet af ordrer er steget, pga arbejdet med optimering af landingssiden? :)

Knyt en kommentar til indlægget