Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
SEO i kølvandet på (not provided)

SEO i kølvandet på (not provided)

5 kommentarer 30. oktober 2013

I september besluttede Google at kryptere alle søgninger, så vi ikke længere kan se, hvad brugerne har søgt på. Men problemet kan løses. Læs her hvordan vi arbejder med SEO efter (not provided) gjorde sit indtog.

Google har taget en masse data fra os, så vi ikke længere kan se, hvad vores brugere har søgt på, når de finder vores website. Det er aldrig sjovt at miste data, men lige præcis det her ændrer faktisk ikke voldsomt meget på den måde, vi arbejder med SEO. Læs videre og find ud af hvorfor.

Baggrund

Tilbage i oktober 2011 begyndte Google at kryptere brugernes søgninger, hvis de var logget ind med deres Google konto. Dette gjorde Google for at beskytte deres brugeres privatliv, så andre ikke kunne se, hvad man skriver ind i søgefeltet på Google. Det gav jo umiddelbart god mening, men det havde desværre den konsekvens, at vores data i Google Analytics (eller et hvilket som helst andet analyseværktøj) kom til at se således ud:

Not provided i Google Analytics.

Not provided i Google Analytics.

Not provided er den pulje af søgninger, som er blevet krypteret, og hvor vi derfor ikke kan se søgeordet. I starten var det som sagt kun gældende for personer, der var logget ind med deres Google konto, når de søgte, men Google udvidede det løbende. Først til søgninger foretaget via deres Chrome browser, og i september 2013 blev det så udvidet til alle søgninger i alle browsere!

Det er ikke slået 100% igennem endnu, men denne graf, som viser andelen af krypterede søgninger på 60 udvalgte engelske websites, viser tydeligt effekten, da Google slog det til i alle browsere.

Graf fra notprovidedcount.com da not provided eksploderede.

Graf fra notprovidedcount.com da not provided eksploderede i september 2013.

Når andelen af krypterede søgninger når 100 % mister vi noget essentiel viden om vores brugere, fx. viden om:

  • Brugerens behov – udtrykt gennem deres søgning.
  • Sammenhæng mellem søgning og den side brugeren er landet på (er det den rigtige side på vores site, brugeren lander på?).
  • Hvor godt websitet konverterer bestemte søgeord.
  • Inspiration til vores søgeordsanalyse gennem søgeord, som vi ikke selv havde tænkt på.

HVAD SÅ NU?

Alt denne viden er vi nu nødt til at undvære eller skaffe fra andre kilder. Vi har dog stadig nogle vigtige data, som vi kan bruge til at planlægge og prioritere vores arbejde med SEO.

  • Vores placering/rank på vores vigtige søgeord.
  • Estimat på månedlige antal søgninger på vores vigtige søgeord.
  • Hvilke sider på vores website, som tiltrækker organisk trafik, dvs. hvilke sider folk lander på, når de har fundet os via Google.

Med disse informationer kan vi altså stadig lave en effektiv SEO strategi. Nedenfor kan du læse hvordan.

1. Søgeordsanalysen

Det første punkt i en optimal SEO strategi er søgeordsanalysen. Vi skal kende efterspørgslen i markedet, så vi ved hvilke produkter, der er mest efterspurgt, og hvilke søgeord, der bruges for at finde dem. Dermed kan vi sørge for at have de rigtige varer på hylderne og kalde dem det samme, som kunderne kalder dem.

Her var Google Analytics tidligere en god insprationskilde til at se, hvad brugerne kalder vores produkter. Men det var også en begrænsning, idet vores website selvfølgelig kun bliver fundet på de ord, som er skrevet på websitet og dermed ville der ikke komme mange nye søgeord, som vi ikke selv havde tænkt på af den vej. Det kunne dog være en god kilde til at identificere long-tail søgninger, som vi ikke rankede godt på, men som konverterede godt, og som dermed fortjente sin egen landingpage dedikeret til den søgning.

Men det var ikke den eneste kilde til nye søgeord. Et par eksempler på andre kilder kunne være:

  • Google Keyword Planner (tidligere kendt som Keyword Tool) fungerer stadig fremragende til at give eksempler på relaterede søgninger til det søgeord, du indtaster. Bare pas på med at indtaste for mange søgeord af gangen, da det stærkt begrænser antallet af relaterede søgeord. Optimalt set indtastes kun et ord af gangen.
  • Übersuggest er godt til at finde long-tail søgninger baseret på det søgeord, du indtaster. Nogle af forslagene er de samme som Keyword Planner kommer med, men den kommer oftest også med en masse andre forslag.
  • Din interne søgemaskine kan du fortsat tracke med Google Analytics, og den kan fortælle dig en masse om, hvad kunderne mener, du skal kalde dine produkter :)
  • Mergewords.com er et smart værktøj til at kombinere lister af ord. Det kan fx være du vil kombinere køb, købe, billig, billigt, billige med alle dine produkter/kategorier efterfulgt af online, på nettet, etc. Det er super nemt i dette værktøj. Her bekymrer vi os ikke om, at nogle af sætningerne ikke giver mening, de bliver alligevel frasorteret senere pga. for lav eller ingen søgevolumen.
  • Udover ovenstående værktøjer, er det altid en god idé at lytte til hvilke ord, dine kunder bruger om dine produkter, når du snakker med dem. Hvis du har sælgere, så få dem til at have en blok ved siden af telefonen, som de løbende kan notere på, når kunderne beskriver produkterne med deres egne ord. Det giver ofte nogle helt andre resultater, end værktøjerne kan grave frem.

Så der er stadig masser af andre muligheder for at finde de søgeord, du tidligere har kunnet finde i Google Analytics.

2. Prioritering af søgeord

Når vi så har identificeret en lang række søgeord, er det tid til at prioritere dem. Dette gøres ved at køre søgeordene igennem Keyword Planner, eksportere til Excel og sortere dem efter søgevolumen. Hvis listen er meget lang, starter vi med at slette alle ord med mindre end fx 10 søgninger om måneden. Derefter går vi listen igennem og fjerner irrelevante søgeord. Det kan fx være produkter, som webshoppen ikke har mulighed for at forhandle, eller landsdele, hvor man ikke har butikker. Vi står nu med en liste over alle de søgeord, som vi gerne vil ligge nummer 1 på :)

Alle søgeord sorteret efter søgevolumen.

Alle søgeord sorteret efter søgevolumen.

Hvis listen er lang, vil vi normalt fjerne Køb billige hdmi kabler, men da listen er så kort som her, tager vi det med. Selvom Keyword Planner ikke mener, der er nogen søgninger, kan der godt være noget interessant long-tail i at lave SEO på ordet alligevel.

3. Tjek placeringerne

Vi kører nu et rankcheck på hele listen. Hvis listen er meget kort, bruger vi værktøjet http://www.impersonal.me/ til et se et upersonligt søgeresultat. Ofte er listen dog på flere hundrede ord, så derfor bruger vi et værktøj, så vi ikke skal gøre det manuelt. Det kan fx være Rank Tracker eller CuteRank. Vi trækker nuværende placering og den side på websitet, der ranker (skal bruges senere) ud i Excel og kombinerer dem med listen fra Keyword Planner.

Søgeordsanalyse med søgevolumen og rank.

Søgeordsanalyse med søgevolumen og nuværende placering.

4. Match søgeord og indhold

Den næste opgave er vigtig! Det er nemlig nu, vi skal beslutte, hvilken side på websitet, der skal være den primære side for hver enkelt søgeord. Vi tilføjer en kolonne til sidst i Excel arket og noterer den primære side (hvis der er lavet en side) for hvert søgeord. Der bør være en side, som er målrettet mod alle de søgeord, vi gerne vil ligge nummer 1 på. For enkelte af dem kan det godt være forsiden, men for resten skal der laves undersider. Dermed får vi nedenstående.

Ekstra kolonne med primær side på websitet.

Ekstra kolonne med primær side på websitet.

5. Så skal der laves fedt indhold!

Den næste opgave er nu at oprette undersider til alle de søgeord, hvor vi ikke har en primær side. I dette eksempel vil vi derfor skynde os at oprette en underside, som er målrettet mod billige hdmi kabler. Som det ses i Excel arket, så mener Google, at det pt. er forsiden, der er mest relevant for den søgning, men forsiden er slet ikke målrettet mod den søgning. Det kan godt være, at ordene står på forsiden, enten sammen eller bare rundt omkring på siden, men dette betyder ikke, at den er målrettet mod den søgning.

Vi opretter derfor en side hvor:

  • Søgeordet indgår i titlen (title).
  • Søgeordet indgår i beskrivelsen (meta description).
  • Søgeordet indgår i overskriften (H1).
  • Teksten på siden handler om billige hdmi kabler og vi inddrager derfor søgeordet naturligt i teksten.
  • Indholdet på siden er unik og giver brugeren værdifuld viden i forhold til det behov, brugeren har.
  • Der er indlagt billeder på siden, hvor søgeordet indgår i filnavnet og alt-teksten.
  • Produkterne på siden er nøje udvalgt for at dække brugerens behov: At købe billige hdmi kabler.

Dermed har vi en side, som tydeligt fortæller Google, at den er relevant for den søgning, og at sidens indhold og produktudvalg er sammensat for at give maksimal værdi til en person, som foretager denne søgning.

6. eksisterende sider

Efter vi har skrevet en masse lækre nye undersider, er det tid til at kigge lidt på, om siderne er målrettet for mange søgeord, og om de er optimeret til det primære søgeord, hvis siden er målrettet mod flere ord. Det primære søgeord vil oftest være det, som har den største søgevolumen.

Hvis vi starter med det sidste først, så kan vi i Excel arket se, at den første side er målrettet to søgeord. I dette tilfælde er det fint nok, da det er ental og flertal af samme ord, og vi kan dermed sagtens lave en side, som giver værdi for begge søgninger, da det vil være samme information og produkter, der er behov for.

Vi kan dog se, at det primære søgeord ikke ranker så godt, som det sekundære søgeord. Vi skal derfor arbejde med at målrette den bedre til det primære søgeord, og måske gå lidt på kompromis med det sekundære søgeord, for på den måde at få mere trafik ind på siden totalt set. URL’en til siden er fx målrettet mod det sekundære søgeord og da URL’en ofte er genereret på baggrund af overskriften på siden, så kan vi prøve at omskrive den. Ellers er det bare at kigge listen i punkt 5 igennem og se, om noget kan målrettes mere mod det primære søgeord.

Det næste vi gør, er at kigge på hvor mange og hvilke ord, hver side er målrettet mod. Man kan ikke sætte en grundregel for, hvor mange ord en side kan målrettes mod, men hvis vi føler at produkter, indhold, etc. på siden bliver for bredt, fordi vi forsøger at tilfredsstille for mange forskellige søgninger med siden, kan vi inddele søgeordene i to eller flere grupper og oprette en side til hver gruppe af søgeord.

7. Opfølgning på primære sider

Når der er oprettet primære sider til alle de vigtigste søgeord, undersøger vi, om Google har forstået, at det er den side, vi vil have de besøgende ind på, når de laver den tiltænkte søgning. Dette gør vi ved at tilføje en ekstra kolonne til Excel arket og bruge denne formel:

  • =HVIS(B5=B6;1;0)

Derved returnerer den ‘1’, hvis der er match mellem den primære URL og den URL, Google ranker højest. Vi laver så et filter på den kolonne og vælger kun at vise dem, som giver ‘0’. Vi går ind på den side som Google ranker og ofte vil søgeordet være brugt på siden. Vi kigger derfor på, om teksten kan omskrives lidt, så den i højere grad bruger de ord, som siden burde være målrettet mod. Derudover laver vi søgeordet til et link over til den primære side. Det fortæller Google, at den nye side er relevant for søgeordet og Google vil derfor placere den højere i resultatet. Derefter venter vi (normalt 2-4 uger) og laver et nyt rank check for at se, om Google nu er enig med os :)

Efter noget tid kunne vores Excel ark nu se således ud.

Efter noget tid kunne vores Excel ark nu se således ud.

Vi har gjort følgende:

  • Oprettet målrettede undersider til alle søgeord
  • Optimeret undersiderne mod søgeordet med størst søgevolumen
  • Lavet interne links for at vise Google hvilke sider, der er mest relevante

8. Opfølgning på udvalgte søgeord

Efter nogle uger begynder placeringerne på de udvalgte søgeord at kravle op af listen, men hvis de ikke når helt til tops, så skal der nogle flere links til. Det kan både være flere interne links fra forsiden eller andre undersider, eller det kan være eksterne links.

Hvis indholdet på de nye undersider er meget unikt, kan man prøve at pushe det ud i sociale medier, nyhedsbreve, pressemeddelser, etc. og se, om der kommer nogle links retur. Ellers er det bare hårdt arbejde med traditionel linkbuilding.

Hvad med not provided?

I starten skrev jeg, at Not Provided ikke ville betyde så meget for vores arbejde med SEO, og som dette indlæg gerne skulle vise, så mangler vi det ikke så meget. Bortset lige fra det oprindelige input til søgeordsanalysen. Men vi kan stadig se, om vi har gode placeringer på vores vigtige søgeord.

Men gode placeringer er da ikke nok? Nej, du kan ikke leve af gode placeringer. Du kan leve af den trafik, du får på grund af dine gode placeringer. Vi kan som sagt stadig se hvor gode placeringer, vi har, men vi kan ikke se hvor meget trafik, de placeringer giver – og dermed heller ikke om vores arbejde har den effekt, vi ønsker. Ikke direkte i hvert fald.

Men vi kan stadig se hvor meget trafik, der kommer fra Google, og ind på de enkelte sider på sitet. Og når vi ved hvilken side på sitet, der har den bedste placering, så ved vi også hvilken side, der trækker størstedelen af trafikken på et bestemte søgeord. Nogle brugere finder måske et resultat omme på side 3, men langt de fleste vil komme ind på websitet på den side, som har den bedste placering.

I fremtiden vil vi derfor kigge på sider – eller grupper af sider – når vi skal måle effekten af vores SEO arbejde. I dette eksempel har vi optimeret på en række sider omhandlende HDMI kabler. Dette har gjort, at forsiden nu ikke længere er den mest relevante for søgninger på billige hdmi kabler. Det er vi nødt til at tage højde for, når vi evaluerer effekten.

Total effekt af vores SEO arbejde.

Total effekt af vores SEO arbejde.

Her kan vi se, at trafikken til forsiden er faldet, hvilket (formentlig) skyldes, at der ikke kommer noget “HDMI trafik” ind på forsiden længere. Til gengæld er trafikken på de primære HDMI sider steget markant, hvilket betyder, at vi samlet set har øget trafikken på HDMI-relaterede søgeord. Det er ikke helt så præcist som tidligere, da det i højere grad bygger på en antagelse om, at det er de søgeord, som vi har optimeret mod, der er skyld i den øgede trafik, men vi arbejder dog ikke helt i blinde. Målet er at sælge flere HDMI kabler, og vi kan se, at vi både har fået bedre placeringer og mere organisk trafik ind på vores HDMI relaterede sider. Så vores arbejde har haft den ønskede effekt.

Men den nye tilgang til evaluering har også fordele. Når vi efter nogle måneder ligger nummer 1 på alle søgeord kan vi begynde at optimere CTR fra søgeresultatet. Det kan fx være, at vi prøver at omskrive ‘title’ en smule, så den lyder mere tiltalende. Hvis man blot kigger på keyword data og evaluerer ud fra om trafikken på udvalgte søgeord stiger, så får man ikke afledte effekter med i sin evaluering. Det kan fx være, at omskrivningen har øget trafikken på det primære søgeord, men gjort, at man ikke er så synlig på sekundære søgeord (som man måske slet ikke har med i søgeordsanalysen). Ved at kigge på den totale trafik til siden, så får man det hele med, og hvis trafikken stiger til siden samlet set, så er der for alvor grund til at fejre resultatet!

IMPACT er den foretrukne e-commerce partner for en lang række af landets førende virksomheder. Vi lever og ånder for digital forretningsudvikling, og i tæt samarbejde med vores kunder udarbejder vi nytænkende omni channel e-commerce, funderet på solid og visionær forretningsforståelse. Vores succeskriterium er uden undtagelse stærke og målbare resultater, for vi er drevet af ambitionen om at styrke og udvikle vores kunders forretning mest muligt.

Kontakt IMPACT

Send min besked

5 kommentarer

  1. Pyh – jeg ved godt nok ikke. Hvis man ser på SEO som en iterativ proces, så synes jeg i den grad at søgeordene var vigtige for ens SEO-arbejde. Jeg savner dem virkeligt meget, må jeg indrømme.

  2. TAK for en god gennemgang. Det er et skoleeksempel, og du rammer min tilgang spot on. Du får nok noget trafik fra mine kollegaer, så de kan se hvad jeg mener :-)

  3. Morten: Jeg savner dem bestemt også, men mest i forhold til at analysere trafikken der kom ind på undersiderne. Ikke så meget i forhold til at prioritere min SEO indsats. Hvor synes du at du mangler den?

    Michael: Den trafik skal være velkommen :)

  4. Jeg mangler den da til at se, hvilke søgeord, jeg tjener flest penge på og som dermed skal have størst fokus, Jacob.

  5. Morten: Ja, den information er væk og umiddelbart kan man ikke få den samme information fra andre kilder. Så den næstbedste løsning må være at kigge på sider som helhed og optimere på de sider der tjener flest penge. Men det er ikke nær så præcist som tidligere, fordi man lige er et niveau længere oppe.

Knyt en kommentar til indlægget