Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
Slip AdWords tøjlerne

Slip AdWords tøjlerne

5 kommentarer 4. oktober 2012

Adwords handler om at være på det rette sted på det rette tidspunkt - nemlig når kunden er klar til at købe. Men dit Adwords budget risikerer at hæmme dine muligheder for at ramme tidspunktet, når efterspørgslen er der. Læs her, hvordan du undgår at miste kunder til konkurrenten.

I Google AdWords har du mulighed for at fastsætte et dagligt budget, som Google forsøger ikke at overskride. Det er smart, da du på den måde ved præcist, hvor mange penge der maksimalt bliver brugt på annonceringen gennem AdWords.

Det har dog også nogle ulemper, såsom risikoen for ikke at være tilstede, når kunden rent faktisk er klar til at købe.  Men det er der råd for.

Push og Pull markedsføring

Overordnet set findes der to former for markedsføring, som begge kan anvendes gennem Adwords:

Push

Den første, push, går ud på at sprede et budskab om et nyt produkt, service, tilbud eller lignende. Eksempler er reklamer på tv, avisannoncer eller bannerannoncering på hjemmesider. Formålet er at skabe opmærksomhed og forhåbentlig vække et latent behov hos forbrugerne.

Med et latent behov menes et hvilende behov, som forbrugeren har, men ikke direkte efterspørger i øjeblikket. Det kan fx være, at en forbruger har planlagt, at sommerferien skal afholdes i uge 29. Men han har ikke tænkt nærmere over, hvor rejsen skal gå hen. I dette tilfælde kan et godt tilbud på en ferie til Kreta, vist i et banner, vække dette behov. Forbrugeren vil indse, at det aktuelle tilbud kan dække behovet, og køber ferien.

pull

Den anden form er pull markedsføring. Her efterspørger forbrugeren aktivt og eksplicit et produkt, som kan dække et aktuelt behov. Dette sker typisk via en søgning på Google, fx som denne:

I ovenstående er det resultatet af søgningen, der højst sandsynligt bestemmer, hvor forbrugeren vælger at få dækket sit behov. Det er derfor vigtigt at være synlig, når søgningen foretages, fx ved hjælp af Google AdWords.

Hvis du kører med et fast dagligt budget på AdWords, er der risiko for, at det daglige budget er opbrugt, når ovenstående søgning bliver foretaget. I så fald løber dine konkurrenter med ordren. Det er derfor vigtigt, at budgettet er højt nok til at imødekomme alle de søgninger, der bliver foretaget på en given dag.

Dit budget skal altså stemme overens med efterspørgslen, men det kan være svært at forudsige hvor efterspørgslen præcist er.

Konstant efterspørgsel

Til en vis grad er efterspørgslen konstant over en given periode. Men på dagsbasis kan der være store udsving.

Efterspørgslen kan svinge mange hundrede procent fra dag til dag. Der er dermed risiko for, at efterspørgslen på en given dag er højere end det, budgettet er sat til.

Der kan være flere grunde til udsving i efterspørgslen:

  • Efterspørgslen stiger som regel i dagene før og efter den 1. i måneden pga. løn.
  • Din webshop, dine produkter eller din branche får positiv omtale i medierne. Det kan fx være, at et forbrugermagasin anmelder dit produkt.

Det er ikke svært at forestille sig, at en artikel i Eurowoman om specifikke smykker, kan sætte gang efterspørgslen.

  • Et konkurrerende produkt bliver anmeldt, og forbrugerne vil undersøge, hvilke alternativer der er på markedet, herunder dit produkt.
  • En konkurrent laver aggressiv push markedsføring, som vækker forbrugerens latente behov. Forbrugeren vil derefter højst sandsynligt undersøge hvilke alternativer der findes på markedet.

Dette er blot et par eksempler på udsving i efterspørgslen, som dit daglige budget måske ikke er højt nok til at dække. Resultatet er, at du mister en masse potentielle ordrer, som går til dine konkurrenter i stedet.

Slip tøjlerne fri

Løsningen er at sætte budgettet højt nok til at dække de store udsving i efterspørgslen.

For at kunne gøre dette, er det nødvendigt, at du først sikrer dig, at et højere budget, og deraf trafiktal, også er lig højere indtjening. Regn ud, hvad hver ordre er værd for dig, og hvad du kan betale for at få en ordre mere. Det har Rune Risom lavet en rigtig god video om her.

Lad os sige, at du regner ud, at du kan betale 2 DKR pr. besøgende i din webshop, som kommer via Google AdWords. Så skal du sætte din maksimale klikpris til 2 DKR. Derefter ved du, at du tjener penge hver gang, der kommer en besøgende i din webshop via AdWords.

Så er du klar til med god samvittighed at slippe tøjlerne, og faktisk sætte dit daglige budget uendeligt højt. Resultatet er, at du altid er synlig på dine relevante søgeord, uanset hvor store udsving der er i efterspørgslen – også sidst på dagen, hvor dine konkurrenters budget måske er brugt op.

Hvis du vil vide mere om Adwords, og hvordan du bedst muligt når de rette kunder, er du velkommen til at kontakte IMPACT.

Tags: , ,

IMPACT er den foretrukne e-commerce partner for en lang række af landets førende virksomheder. Vi lever og ånder for digital forretningsudvikling, og i tæt samarbejde med vores kunder udarbejder vi nytænkende omni channel e-commerce, funderet på solid og visionær forretningsforståelse. Vores succeskriterium er uden undtagelse stærke og målbare resultater, for vi er drevet af ambitionen om at styrke og udvikle vores kunders forretning mest muligt.

Kontakt IMPACT

Send min besked

5 kommentarer

  1. 10/10/12 Søren Danielsen

    Hej Jacob. Hvordan vil du regne ud, at man har råd til at betale X antal kroner pr. klik? Er det ikke et lidt abstrakt tal at bruge hvis konverteringsraten f.eks. falder?

  2. Hej Søren

    Med hensyn til at udregne hvad du kan betale pr. klik, så vil jeg anbefale at se Rune’s video her: http://www.impact.dk/blog/video-hvad-er-cpa/

    Når du har lavet den udregning kommer du måske frem til at du kan betale 50 kroner for en ny kunde i din butik. Hvis konverteringsraten fra AdWords er 2% vil det dermed sige at at du skal købe 50 klik før du har en kunde – gennemsnitligt set. Du vil dermed maksimalt kunne betale 1 krone pr. klik.

    Som du er inde på, så kan konverteringsraten variere over tid og derfor er det vigtigt at se på hvad din gennemsnitlige konverteringsrate er over tid, så du er sikker på at det i gennemsnit er en god forretning for dig. Du kan evt. sætte din maksimale klikpris til 90 øre istedet for 1 kroner, så du har lidt “buffer”, hvis din konverteringsrate skulle falde en smule. Men den skulle jo gerne gøre det modsatte :)

  3. 11/10/12 Søren Danielsen

    Hej Jacob. Mange tak for svar og gennemgangen. Jeg vil tjekke Rune’s video og se om jeg kan blive lidt klogere :)

  4. Det var så lidt. Skriv endelig hvis du har andre spørgsmål…

  5. Pingback: Beregn din CPA. Sådan beregner du din maksimale klikpris.

Knyt en kommentar til indlægget