Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
E-mail flows – Automatisering af din e-mail marketing indsats

E-mail flows – Automatisering af din e-mail marketing indsats

4 kommentarer 10. august 2012

E-mail marketing kan for mange virksomheder være en stor udfordring, da det ofte kræver meget planlægning og en krævende manuel arbejdsgang. Men med automatiske e-mail flows kan du både spare tid og penge, og samtidig få endnu flere kunder i butikken. Men hvordan kommer du i gang? Og hvilke muligheder er der? Læs med her, og få svaret.

Jeg oplever ofte, at virksomheder har et brændende ønske om at sende både bedre og mere relevante nyhedsbreve ud. Men pga. tidsmangel, bliver resultatet enten flere nyhedsbreve med rene tilbud uden kommunikative budskaber udover en over-tilbuds-optimeret emne-linje, eller færre nyhedsbrev af høj kvalitet.

Kommercielle nyhedsbreve er nemme, hurtige og ja, ikke specielt effektive. Når først dine kunder ved, at dit nyhedsbrev er et rent tilbudskatalog (og tro mig, det går hurtigt), så falder åbningsraten, og konverteringen, dramatisk. Husk at loyalitet er en stor del af vejen til salget. Et godt kvalitetsnyhedsbrev derimod, som giver værdi til læseren, kræver en større arbejdsindsats. Så frekvensen bliver ofte nedprioriteret af mangel på tid. Det er ærgerligt, når potentialet sagtens kan være 2-4 e-mails hver måned.

Men der findes et værktøj, som gør det muligt at øge frekvensen og kvaliteten samtidig: Automatiske e-mail flows.

Email-flows – Relevant og automatisk

E-mail flows er automatisk udsendte e-mails, udløst af en hændelse eller brugerens adfærd. Et flow er således baseret på registrerede data om brugeren, hvortil der så opsættes et flow, der automatisk sættes i gang i specifikke situationer. De mest almindelige e-mail flows ses oftest i forbindelse med bestemte hændelser; eksempelvis som bekræftelse på et køb eller i forbindelse med en kundes fødselsdag. Som regel sker udsendelsen på baggrund af et enkelt datakriterium (fødselsdagsdato eller lign). Indholdet vil derfor være enkelt, men yderst relevant. Ud fra meget få data, er det nemlig muligt at genere en automatisk e-mail, der eksempelvis ønsker modtageren tillykke med fødselsdagen og giver en rabatkode i fødselsdagsgave. For at opsætte sådan et flow, skal du udover brugerens e-mail adresse, have registreret brugerens navn og fødselsdagsdato.

Et lidt længere, men stadig simpelt flow, kan være opfølgningen på et køb. Her kan et flow bestå af en hel række tidsbestemte mails. Eksempelvis 3 mails: Mail 1: Tak for dit køb. Mail 2. Tilfredshedsopfølgning efter en uge. Her bedes kunden vurdere, hvor tilfreds han/hun har været. Mail 3A. Tilfredshedsopfølgning efter en måned – inklusive tilmelding til nyhedsbrev. Er brugeren ikke tilmeldt dit nyhedsbrev, men har købt, kan du eksempelvis spørge om han vil tilmelde sig. Mail 3B. Er brugeren tilmeldt sig nyhedsbrevet, kan 3. mail være en opfølgning med eksempelvis relaterede produkter til det han/hun købte. Igen, disse mails opsættes én gang med udgangspunkt i brugerens data og udsendes automatisk hver gang en bruger trigger reglen for at flowet skal aktiveres.

De mere avancerede e-mail flows

Bevæger vi os lidt mere over i den tunge ende af e-mail flows, bliver det for alvor interessant at tænke i automatiske udsendelser, som bidrager til bundlinjen. Avancerede flows tager eksempelvis udgangspunkt i adfærdsdata. Dvs. kundens adfærd på jeres website. Viser din kunde interessere for et specifikt produkt på websitet, vil det være særdeles relevant, at sende ham et specifikt nyhedsbrev om netop det produkt, samt eventuelt relaterede produkter. Det kan opsættes som et flow, der monitorerer adfærden og udsendes helt automatisk. Et eksempel kan ses nedenfor. Verdens største hotel-bookingsite Hotels.com udsender denne mail få dage efter, at jeg besøgte deres site. Dagen forinden havde jeg booket flybilletter til Chicago og San Francisco, og jeg var så småt begyndt at lede efter et hotel til besøget. Få dage efter, at jeg viser interesse for nogle hoteller på Hotels.com, modtager jeg følgende mail med et præcist og relevant budskab. Budskab og fokus er destinationer, som jeg viste interesse for på websitet få dagen forinden. E-mailen er automatisk skabt ud fra den adfærdsdata, som Hotels.com opsamler og kobler til deres nyhedsbrevs-tilmeldinger Dvs. høj relevans, perfekt timing og minimal vedligeholdelse/tidsforbrug.

e-mail flows

Andre avancerede e-mail flows, kan eksempelvis være en e-mail, hvis en bruger forlader en fyldt indkøbskurv. Dvs. det er en reminder til kunden om, at han/hun har afbrudt købet med en fyldt kurv. Det er også muligt at lave et e-mail flow med udgangspunkt i en produktcyklus med begrænset levetid, eksempelvis barberblade eller make-up, hvor der automatisk udsendes en tidsbestemt mail, når kunden skal til at købe igen. Endnu engang, vil jeg fremhæve, at det vigtigt at have styr på brugerdata. Ved du meget om dine brugere, kan du opsætte intelligente flows, der eksempelvis ser på hvilke produkter kunden allerede har købt og automatisk udsender mails med relaterede produkter eller et flow, der fokuserer på at udsende værdiskabende indhold, som stimulerer behovet for et af de andre produkter på jeres ”hylde”.

Ja, mulighederne er uendelig mange, hvis du har den rette brugerdata. Du har måske allerede fået blod på tanden og er parat til at komme i gang med e-mail flows. Det kan jeg godt forstå, men vi har indtil videre kun kradset i overfladen af muligheder. Der kan nemlig opsættes en utalt af automatiske e-mail flows, med udgangspunkt i din forretning, som gør at du kan ramme dine kunder på de helt rigtige tidspunkter og med de meste relevante budskaber. Det sætter selvfølgelig krav til dine data, integrationer og din viden om kundernes adfærd. Men har du styr på det, er det stort set kun kreativiteten der sætter grænser.

I mit næste indlæg vil jeg gå i detaljer med præcist, hvordan du kommer i gang med opsætningen af e-mail flows, og giver en tjekliste til hvad du skal huske. Jeg kommer også med flere eksempler på store kreative e-mail flows med loyalitets-fokus og små effektive produkt flows, hvor timing og relevans er i højsædet.

IMPACT er den foretrukne e-commerce partner for en lang række af landets førende virksomheder. Vi lever og ånder for digital forretningsudvikling, og i tæt samarbejde med vores kunder udarbejder vi nytænkende omni channel e-commerce, funderet på solid og visionær forretningsforståelse. Vores succeskriterium er uden undtagelse stærke og målbare resultater, for vi er drevet af ambitionen om at styrke og udvikle vores kunders forretning mest muligt.

Kontakt IMPACT

Send min besked

4 kommentarer

  1. Pingback: E-mail flows – Automatiser din e-mail marketing indsats |  Kasper Ebsen – Intelligent email marketing, søgemaskineoptimering og iværksætteri mm.

  2. 02/03/13 Jonathan Sloth

    Fin artikel, meget relevant :)

  3. 24/03/14 J Mikkelsen

    Det er jo meget godt og relevant – kunne dog godt tænke mig eksempler på hvordan det udføres. Bare på det simple.

  4. 04/04/14 Karsten Juul

    Hej J Mikkelsen

    For at komme i gang med de helt simple flows, kræver det ”bare”, at man har de relevante oplysninger i sin mailplatform.

    Det er forskellige fra platform til platform hvordan det konkret sættes op. Men typisk, når man har dato for kundens sidste køb eksempelvis, kan man sætte op, at den hver dag løber alle modtagere igennem, og ser om sidste køb var i går, og derefter sende en mail.

    Jo mere og bedre data man har des mere relevant og avanceret kan man så lave sine udsendelser.

    Håber det giver svar på dit spørgsmål

    Med venlig hilsen

    Karsten Juul

Knyt en kommentar til indlægget