Bog & idé
Skaber den gode historie

Fokus på symbiosen mellem butik og digitale platforme har skabt succes for Danmarks største boghandlerkæde

00. Fakta
Danmarks største

Danmark største boghandlerkæde

varer

+200.000

Butikker

122 butikker i Danmark, Grønland og Færøerne

BÆREDYGTIGHED

Reduceret forbruget af plastik fra 2019 til over 60% - svarende til
21 tons plastik

Priser

Danish Digital
Award 2020 og
Sitecore Experience
Awards 2018

Teknologier

Sitecore Commerce
InRiver PIM
Raptor
Agilic
Microservice
Dynamics AX
OMS

01. EXECUTIVE SUMMARY

personalisering og
Klik & Hent
styrker bundlinjen

Bog & idé har formået at binde deres fysiske butikker og online tæt sammen som få andre. Medierne fremhæver gang på gang Bog & idés succes med ’Klik & Hent’ , og 60% flere kunder kommer i de fysiske butikker efter at have været online. Med Raptors intelligente personaliseringsmotor inspirerer de kunderne til køb – endda så godt at den gennemsnitlige omsætning på de kunder, som interagerer med Raptors anbefalinger er 189% højere end dem, der ikke gør. Under coronakrisen ramte omsætningen indeks 477.

70%

af alle onlineordrer hentes i butik

54%

stigning i omsætning, 2019

50%

stigning i transaktioner på alle devices, 2019

02. Udfordring

Når butiksnetværket skal fremme digital konvertering

Indeks Retail, som driver Bog & idé-kæden, ønskede at øge salget i butikkerne og samtidig gøre det lettere for kunderne at færdiggøre ordrer online.

Førhen havde de enkelte boghandlere svært ved at finde sig til rette i kædens e-commerce-strategi, hvor de kæmpede på lige fod med webshoppen. Derfor ønskede de give de frivillige butikker havde et incitament til at hjælpe kunderne til online køb, for at mindske kanalkonflikter, som altid er et ømt punkt for frivillige kæder.

Symbiosen mellem vores fysiske butikker og vores digitale platforme er en forudsætning for succes i markedet i dag

Marianne Lyngby PedersenAdministrerende direktør i Indeks Retail
Impact har udviklet Bog & ides omni-channel ecommerce
03. Koncept

70% af onlineordrer hentes i butik

Siden 2016 har Bog & idé arbejdet aktivt med at lette købsoplevelsen ud fra en kundecentrisk tilgang, møde kunderne med personaliseret indhold på tværs af kanaler og trække kunderne ned i de fysiske butikker.

Strategien kan koges ned til ét ord: Personalisering.

For at blive den mest kundeorienterede udbyder af bøger og idéartikler i Danmark har Bog & idé implementeret en række omnichannel features.

Med ”klik og hent” kan kunderne let lægge en ordre online og hente varen i den nærmeste Bog & idé-butik. Det skaber en større sammenhæng mellem onlineplatformen og de fysiske butikker og giver øget trafikstrøm til butikkerne.

Der er ligeledes skabt en incitamentstruktur, hvor pengene fra et onlinekøb automatisk bliver fordelt mellem kædekontoret og den enkelte butik, hvor kunden henter sin vare. 100% af alle onlineordrer bliver i dag betalt med det samme, og 70% af alle ordrerne bliver hentet i en lokal butik.

De digitale udfordringer og muligheder ligger højt på vores strategiske dagsorden, og IMPACTs omnichannel-løsning har styrket vores ”klik og hent-koncept”, som vi ser store kommercielle muligheder i

Marianne Lyngby PedersenAdm. direktør i Indeks Retail
04. Proces

Datadrevet marketing.
Forbedret placering.

FASE 1 – AFDÆKKE BEHOV HOS FRIVILLIGE BUTIKKER

De frivillige Bog & idé butikker køber ind hos Indeks Retail og havde brug for bedre overblik over lagerstatus og leveringstid. Derfor blev produkterne samlet i et inRiver PIM-system, der understøtter varedata fra Indeks Retails mange forskellige leverandører.

FASE 2 – Kunden i fokus

Bog & idé ønskede at revitalisere deres online tilstedeværelse og give deres kunde en enkel og god oplevelse. Hver eneste gang. Og uanset om de handler online eller i butik. Bog & idés onlinedesign er løftet tidssvarende og moderne, så det inspirerer kunderne til køb gennem forskellige relevante kampagner. Hele kunderejsen er tænkt ind i designet, som understøtter strategien om at fremme klik og hent.

Fase 3 – Håndtering af ordrer og varer

Håndteringen af Bog & idés varer fra forskellige leverandører skulle udtænkes mere præcist, og den nye onlineplatform skulle bygges. I tæt samarbejde med Indeks Retails it-afdeling har vi sikret, at platformen står på samme side, som det Order Management System, der håndterer Bog & idés ordrer, betalinger, ombytninger osv. Alt sammen på tværs af mange forskellige kassesystemer (POS).

Bog og idé's omni-channel ecommerce works across computer, mobile and tablet
Fase 4 – Optimeringer og fokus på marketing

Efter Bog & idés nye salgskanal er gået live, har vi løbende testet sitet og brugervenligheden og på baggrund af data og tilbagemeldinger, har vi lavet forbedringer og nye tiltag. Samtidig har vi arbejdet målrettet med datadrevet marketing og forbedret placeringer i de organiske søgeresultater. Sammen med relevante vareanbefalinger har det sikret øget konvertering, særligt fra mobile platforme.

05. Teknik

Intelligent personaliseringsmotor samler data

De selvstændige Bog & idé-butikker har fået en B2B-bestillingsportal, hvor de kan bestille varer hos hovedkontoret.

Platformen skaber overblik over de mere end 200.000 varer, fælles kampagner, returordrer og leverings- og faktureringsoplysninger. Det letter butikkernes varebestilling væsentligt og gør det enklere for kædekontoret at køre eksempelvis udsalgskampagner.

B2B-platformen er bygget i samme Sitecore-løsning som Bog & idés nye B2C-platform. Det gør, at forbrugerne enkelt kan se, hvor deres varer er på lager og se en nøjagtig leveringstid i butik.

Dermed bliver omnichannel-funktionaliteten komplet.

Interesseret i Sitecore?

Vi er Sitecore Platinum Partner. Læs mere her.

Bog & Idé binder online og fysiske butikker sammen
Bog & Ide's ecommerce connecting online and offline sales
Bog & idé offers click and collect af a part of their new e-commerce solution

For at sikre ét fælles datasæt på tværs af B2B- og B2C-løsningen har Bog & idé fået et inRiver PIM-system. Det giver et overblik over de 200.000 varer, kampagner, returordrer og produktdata.

Interesseret i inRiver?

Vi er inRiver Platinum Partner. Læs mere her.

Bog & idé har også implementeret Raptor Smart Advisor. Alle kundernes touchpoints som klikstrøms- og adfærdsdata fra web, annonceringspræferencer, email og ikke mindst POS-data fra de fysiske butikker bliver samlet. Det skaber ét samlet udgangspunkt for personalisering af den enkeltes købsoplevelse.

Med personlige anbefalinger og intelligente forslag til kunderne skaber Bog & idé en 1:1 personalisering af kundeoplevelsen – takket være Raptors personaliseringsmotor.

Vi har hjulpet
Bog & Idé med

• Komplet datamodel og IT-arkitektur
• Fuldt Sitecore Commerce-implementering både B2C og B2B
• At understøtte eksisterende inRiver PIM
UX-optimeringer
• Digitalt design
• Digital marketingstrategi
• Forretningssparring
• Dryp-afregningsmodel til butikkerne

IMPACT har udviklet Bog & idé omnichannel e-commerce-løsning
06. Løsning

To platforme.
Samme løsning.

Bog & idés løsning tilgodeser både de mange fysiske butikker og alle forbrugerne.

Løsningen vandt prisen for Best Web Content Experience i Norden ved Sitecore Experience Awards 2018. I 2020 vandt løsningen bronze til Danish Digital Award i kategorien Personalisation.

Sitecore-løsningen, der rummer både B2B og B2C, sikrer den ultimative brugervenlighed for både Bog & idés frivillige butikker og deres kunder. Og vores skræddersyede OMS sikrer Bog & idé fuldt overblik over alle ordrer både online og i de fysiske butikker. Det er omnichannel for os.

Stefan Swartz PrimdahlSenior E-Business Consultant, IMPACT
Bog & ide offers shop online and collect in store
07. Resultater

Kunderne lokkes i butikkerne

Bog & idé har formået at få succes både online og offline i et marked, der er under enormt pres.

Deres fokus på personalisering, anbefalinger samt op- og krydssalg kan hertil mærkes på bundlinjen. Forbrugerne lægger flere ordrer både online og i butik. Og den gennemsnitlige omsætning på de kunder, som interagerer med Raptors anbefalinger er 189% højere end dem, der ikke gør.

Det er også tydeligt, at kunderne lokkes i butikkerne gennem den massive satsning på klik og hent. 60% flere kunder kommer i de fysiske butikker efter at have været online.

70%

af alle onlineordrer hentes i butik

54%

stigning i omsætning, 2019

50%

stigning i transaktioner på alle devices, 2019

Vil du vide mere om projektet?

Kontakt Stefan, han brænder for at fortælle dig hele historien