Bog & idé
Mødet med den gode historie

Fokus på symbiosen mellem butik og digitale platforme har skabt succes for Danmarks største boghandlerkæde.

00. Hurtige fakta
+122 butikker

Mere end 122 frivillige butikker

Danmarks største

Danmark største boghandlerkæde

Kæde-butik

En del af Indeks Retail-kæden

Kunde siden

2016

Fagområder

Platform, Strategi, UX og Design, Marketing

Kontaktperson

Karsten Birkelund,
Senior E-Business Consultant

01. Udfordring

Når butiksnetværket skal fremme digital konvertering

Indeks Retail, som driver Bog & idé-kæden, ønskede at øge salget i butikkerne og samtidig gøre det lettere for kunderne at færdiggøre ordrer online. Og de ønskede, at de frivillige butikker havde et incitament til at hjælpe kunderne til online køb, for at mindske kanalkonflikter, som altid er et ømt punkt for frivillige kæder.

Symbiosen mellem vores fysiske butikker og vores digitale platforme er en forudsætning for succes i markedet i dag

Marianne Lyngby PedersenAdministrerende direktør i Indeks Retail
02. Koncept

70% af onlineordre hentes i butik

På Bog & idés website oplever forbrugerne et enkelt ”klik og hent”-koncept, der gør det enkelt at lægge en ordre online og hente varen i den nærmeste Bog & idé-butik. Det skaber en større sammenhæng mellem onlineplatformen og de fysiske butikker og giver øget trafikstrøm til butikkerne.

Der er ligeledes skabt en incitamentstruktur, hvor pengene fra et onlinekøb automatisk bliver fordelt mellem kædekontoret og den enkelte butik, hvor kunden henter sin vare. 100 % af alle onlineordre bliver i dag betalt med det samme, og 75 % af alle ordrene bliver hentet i en lokal butik.

De digitale udfordringer og muligheder ligger højt på vores strategiske dagsorden, og IMPACTs omnichannel-løsning har styrket vores ”klik og hent-koncept”, som vi ser store kommercielle muligheder i

Marianne Lyngby PedersenAdm. direktør i Indeks Retail

PROCESSEN

FASE 1 – AFDÆKKE BEHOV HOS FRIVILLIGE BUTIKKER

De frivillige Bog & idé butikker køber ind hos Indeks Retail og havde brug for bedre overblik over lagerstatus og leveringstid. Derfor blev produkterne samlet i et PIM-system, der understøtter varedata fra Indeks Retails mange forskellige leverandører.

Fase 2 – Kundeoplevelsen designes

Bog & idé ønskede at revitalisere deres online tilstedeværelse og give deres kunde en enkel og god oplevelse. Hver eneste gang. Og uanset om de handler online eller i butik. Bog & idés onlinedesign er løftet tidssvarende og moderne, så det inspirerer kunderne til køb gennem forskellige relevante kampagner. Hele kunderejsen er tænkt ind i designet, som understøtter strategien om at fremme klik og hent.

Fase 3 – Håndtering af ordrer og varer

Håndteringen af Bog & idés varer fra forskellige leverandører skulle udtænkes mere præcist, og den nye onlineplatform skulle bygges. I tæt samarbejde med Indeks Retails it-afdeling har vi sikret, at platformen står på samme side, som det it-system, der håndterer Bog & idés ordrer, betalinger, ombytninger osv. Alt sammen på tværs af mange forskellige kassesystemer (POS).

Fase 4 – Optimeringer og fokus på marketing

Efter Bog & idés nye salgskanal er gået live, har vi løbende testet sitet og brugervenligheden og på baggrund af data og tilbagemeldinger, har vi lavet forbedringer og nye tiltag. Samtidig har vi arbejdet målrettet med datadrevet marketing og forbedret placeringer i de organiske søgeresultater. Sammen med relevante vareanbefalinger har det sikret øget konvertering, særligt fra mobile platforme.

Vi har hjulpet
Bog & Idé med

• Komplet datamodel og IT-arkitektur
• Fuldt Sitecore Commerce-implementering både B2C og B2B
• At understøtte eksisterende PIM
• UX-optimeringer
• Digitalt design
• Digital marketingstrategi
• Forretningssparring
• Dryp-afregningsmodel til butikkerne

04. Løsning

To platforme.
Samme løsning.

Bog & idés løsning tilgodeser både de mange fysiske butikker og alle forbrugerne.

De selvstændige Bog & idé-butikker har fået en B2B-bestillingsportal, hvor de kan bestille varer hos hovedkontoret. Platformen skaber overblik over de mere end 200.000 varer, fælles kampagner, returordrer og leverings- og faktureringsoplysninger. Det letter butikkernes varebestilling væsentligt og gør det enklere for kædekontoret at køre eksempelvis udsalgskampagner.

B2B-platformen er bygget i samme Sitecore-løsning som Bog & idés nye B2C-platform. Det gør, at forbrugerne enkelt kan se, hvor deres varer er på lager og se en nøjagtig leveringstid i butik. Dermed bliver omnichannel-funktionaliteten komplet.

Sitecore-løsningen, der rummer både B2B og B2C, sikrer den ultimative brugervenlighed for både Bog & idés frivillige butikker og deres kunder. Og vores custom udviklede ordremotor sikrer Bog & idé fuldt overblik over alle ordre både online og i de fysiske butikker. Det er omnichannel for os.

Karsten BirkelundSenior E-Business Consultant, IMPACT
05. Resultater

Kunderne lokkes i butikkerne

Bog & idés digitaliseringsstrategi har båret frugt med implementeringen af den nye commerceplatform. Forbrugerne lægger flere ordre både online og i butik. Det er også tydeligt, at kunderne lokkes i butikkerne gennem den massive satsning på klik og hent. Derved sikres den sammenhæng mellem onlineplatformen og butikken, som er yderst afgørende i dagens pressede marked.

75%

af alle onlineordre hentes i butik

35%

stigning i omsætning

40%

stigning i transaktioner på alle devices

Vil du vide mereom projektet?

Kontakt Karsten, han brænder for at fortælle dig hele historien

Karsten Birkelund | IMPACT Team