Carl Ras
Ny B2B platform øger omsætning og ordreværdi

Carl Ras er blevet håndværkernes foretrukne leverandør i byggeprocessen.

00. Fakta
Butikker

18

Medarbejdere

+350

Produkter

+40.000

Bæredygtighed

Reducere CO2,
genbrug af ressourcer og
godt på vej til en 100% plastfri pakkeproces.

grundlagt

1932

Teknologi

Episerver, inRiver, Microsoft Azure, MicroSoft Dynamics AX, SlimStock, Lazernet, Apsis,
Power BI Raptor.

01. EXECUTIVE SUMMARY

Digital transformation med stor effekt

En skalerbar og lynhurtig B2B commerce platform og stor digital marketingindsats har fået Carl Ras‘ online omsætning i vejret. Platformen er bygget på Episerver, inRiver PIM og et Microsoft Azure omnichannel integrationslag. IT-arkitektur og teknologivalg har reduceret time-to-market og givet en løsning, der loader langt hurtigere end konkurrenterne.

35%

Online omsætningsvækst

10%

Stigning i gennemsnitlige ordreværdi

20%

Stigning i konverteringsraten

02. UDFORDRING

Manglende skalerbarhed bremser ambitionerne

Carl Ras kontaktede IMPACT med en ambition om at øge online-salget fra 4% til 10% – og naturligvis vækste den samlede omsætning.

Carl Ras sælger værktøj til professionelle håndværkere og industri. En branche med stor konkurrence, og hvor vinderen er den, der bedst, lettest og hurtigst hjælper kunderne til at løse deres opgaver effektivt: Alle varer i sortimentetet skal være tilgængelige online og overskuelige at søge frem på web, mobil og apps.

Med over 40.000 varenumre og kunder med forskellige behov og projekter, lod Carl Ras’ daværende platform en del tilbage at ønske ift. skalérbarhed, overblik, time-to-market og ikke mindst brugervenlighed for håndværksmestrene, når de skulle bestille varer og holde styr på byggeprojekterne.

03. KONCEPT

Håndværksmesterens forlængede arm i byggeprocessen

Carl Ras havde et klart ønske: De ville være håndværksmestrenes foretrukne leverandør og give dem en helt ny oplevelse af at købe værktøj online, håndtere varebestilling, genbestilling, fakturering, levering osv.

Samarbejdet mellem Carl Ras og IMPACT førte til en ny B2B commerce-løsning, som gør det let for redaktørerne at redigere og tilføje nye varer hurtigt, mens det for slutkunderne er let at handle, holde styr på byggepladser og huske tidligere ordrer.

04. TEKNOLOGI

Tech-stack sikrer en lynhurtig og cloudbaseret platform

Som en del af løsningen er hele Carl Ras’ IT-arkitektur blevet moderniseret for at skabe en fremtidsikker løsning. Transition til cloud, samt ny arkitektur baseret på microservices og en headless commerce tilgang der sikrer en agil løsning med hurtigere time-to-market.

IT-arkitekturen er bygget op, så Carl Ras kan genbruge services på tværs af forretningen og foretage udskiftninger af backoffice-systemer uden at skulle ændre i de kundevendte applikationer. Det betyder, at Carl Ras kan indfri ambitionerne om at koble endnu flere salgskanaler op til platformen.

IT-arkitekturen omkring integrationer og datalag er blevet omskrevet til at fokusere på en omnichannel-arkitektur, der skaber en ensartet købsoplevelse på tværs af alle kanalerne. Derudover er Microsoft Azure integrationslag stærkt medvirkende til, at løsningen loader langt hurtigere end konkurrenterne.

Carl Ras har valgt Episerver som commerce-platform. Episerver excellerer i brugervenlige redaktøroplevelser og passer perfekt ind i Carl Ras’ it-strategi, fordi flere af deres applikationer ligger i clouden.

For at sikre ens data på tværs af kanaler og en hurtigere time-to-market har Carl Ras implementeret et inRiver PIM-system. Det skaber overblik over deres data og letter redaktørernes arbejde med at oprette produktlister og gøre nye produkter klar.

Følgende teknologier er brugt:

  • inRiver (PIM solution)
  • Microsoft Dynamics AX (ERP solution)
  • SlimStock (Forecast Solution)
  • Lazernet (Invoice creating solution)
  • Apsis (Newsletter solution)
  • Power BI (dashboard)
  • Raptor (Personalisering og recommending)
  • Microsoft Azure (cloud)
05. Samarbejde

Partner. Ikke leverandør.

Carl Ras havde fra starten ønsket en digital partner. Ikke en leverandør, som bare leverede en løsning og forsvandt igen. Fra start fik vi sammen med Carl Ras etableret en klar projektorganisation med klart output-fokus og forretningsmål som pejlemærke. Projektet har således helt fra start været båret af en tæt, løbende dialog, så begge parter hurtigt kunne få svar på spørgsmål og afprøvet idéer.

Særligt for designprocessen har det tætte samarbejde haft stor betydning. Carl Ras har haft en product owner med beslutningsmandat tilknyttet, som hurtigt kunne give feedback på designforslag, sidde med i idéudviklingen, præsentere løsningsforslag i egen organisation og derved sætte fart i udviklingen.

06. PROCESS

Indsigt, interviews og test af prototyper – på én uge

FASE 1 – INTERVIEWS MED KUNDER OG STAKEHOLDERS

Via interviews med kunder og stakeholders fandt IMPACTs UX & Design-team nogle vigtige findings. De fleste håndværksmestre brugte overordenligt mange timer på at bestille varer for deres svende og holde styr på varerne til de forskellige byggeprojekter, adresser, kunder og betalere. Derfor blev det centralt for løsningen, at den skulle lette bestillingsprocessen, øge overblikket og gøre det lettere for mestrene at uddelegere indkøb til svendene.

FASE 2 – PROTOTYPER OG TEST

IMPACTs UXere og designere udarbejdede prototyper, som de testede på selv samme mestre. Dermed fik vi direkte feedback på, hvordan løsningsforslagene passede ind i kundernes dagligdag som en hjælpende hånd. Interviews, prototype og test blev alt sammen foretaget på under én uge.

FASE 3 – BRUGERVENLIG OG FOKUSERET NAVIGATION

Ud fra samme findings blev navigationen/menustrukturen gjort mere brugervenlig og fokuseret. Det samme gjaldt for samtlige vigtige landingpages, såsom kategori- og produktsider samt check-out-flowet og hele B2B-kundeuniverset.

07. LØSNINGEN

PERFORMANCEMØDER SIKRER LANGVARIG SUCCES

Personlig og lækker købsoplevelse. Hver gang.

Når håndværksmestrene i dag logger ind på Carl Ras, kan de:

  • Se individuelle priser, rabatter, leveringsmetoder og leveringsbetingelser.
  • Oprette byggepladser, så de kan holde styr på materialerne til de forskellige projekter og få levering direkte til byggepladsen.
  • Bestille varer til flere byggepladser på én gang i én fælles kurv. Når først kurven er fyldt, er de kun ét klik fra at gennemføre købet. Bestillings-flowet bygger på one-check-out, så de kun skal bekræfte købet, før det er gennemført, og de modtager en faktura.
  • Uddelegere varebestillingen til svende og skræddersy købsoplevelsen til deres behov ved at sætte begrænsning på, hvilke produkter de kan bestille, og hvor meget de kan bestille for. Når andre end mestrene selv bestiller varer, skal mestrene kun swipe for at godkende købe. Alt sammen er med til at effektivisere købsprocessen, så mestrene ikke længere skal bruge flere dage på at bestille varer.
  • Via de oprettede ”byggepladser” kan mestrene f.eks. holde styr på, hvilken slags fjederstålsøm der er blevet brugt på et projekt, så de let kan bestille samme slags søm ved 5-årsgennemgangen.

Carl Ras’ nye commerce-løsning består af web og tilhørende apps, som er identiske med web-løsningen, så mestre og svende kan bestille varer over telefonen.

Samtidig samler Carl Ras’ apps alle datablade for de anvendte produkter og sikrer derved, at håndværkerne altid har alle sikkerhedsoplysninger tilgængelige, uanset hvilken byggeplads de er på.

Intelligent søgning og filtrering sparer tid for kunder og redaktører

Kunderne bliver mødt af en intelligent søgemotor (bygget i ElasticSearch), der kan søge på produkter, specifikationer, mærker og varenumre. Allerede mens kunderne taster ind i søgefeltet, får de vist mulige resultater, forslag til hele ord og kategorier, som de forskellige varer hører under.

Redaktørerne kan oprette en liste over synonymer og tilføje søgeudtryk, som er i relation til varerne. Kunderne finder derfor let specifikke produkter, får hurtigt overblik over relevante produkter, bliver inspireret til køb og oplever en hurtig købsproces.

Produktfiltrering og kategoristruktur vises med både tekst og billede. I stedet for at gemme kategorierne væk i en menu, ligger de synligt i toppen af siden for at forenkle navigationen. Personlige anbefalinger baseret på deres købshistorik, favoritlister og individuelle interesser er også med til lette kundernes købsproces.

Jeg har aldrig været så stolt over at lancere et site som dette. Kompleksiteten i sitet kombineret med vores målsætning om, at kunden aldrig må gå forgæves, og vores samarbejde med IMPACT er lykkedes rigtig godt.

Morten JørgensenDigital Tech Lead, Carl Ras

Tracking og dashboard synliggør værdien af marketing

IMPACT Extend har bygget en solid rapporteringssplatform og implementeret tracking og dashboard, som samler data fra Google Analytics og ERP. Med dashboardet kan Carl Ras se, hvordan deres online og offline marketing-aktiviteterne påvirker salget i forhold til udgifterne til de enkelte kanaler.

Tidligere skulle Carl Ras vente et døgn på at få data om deres performance, men med dashboardet får de det i realtid. Det gør det let at omprioritere marketing-aktiviteterne alt efter, hvilke kanaler der genererer mest salg.

carl ras
Faste performancemøder sikrer langvarig succes

Det er ikke kun Carl Ras, der har fået glæde af dashboardet. Under hele projektet har IMPACT fungeret som sparringspartner og gør det stadig, efter løsningen er gået live. Og til det hjælper dashboardet IMPACT og Carl Ras med at sikre det rette fokus og følge udviklingen i markedet.

Hver måned mødes medarbejdere fra Carl Ras og IMPACT til performancemøde, hvor de kommende indsatser og forbedringer bliver aftalt. En gang i kvartalet går vi i helikopterperspektiv og ser på hele Carl Ras’ forretning med et kritisk blik, udfordrer beslutninger og evaluerer det ambitiøse roadmap. Det er sådan, man får det bedste ud af sine investeringer.

Med IMPACT har vi fået en fortrolig sparringspartner, der med sin tekniske og forretningsmæssige erfaring og indsigt kan rådgive os om, hvilke både strategiske og taktiske valg der vil gavne os på både kort og lang sigt. Deres råd har haft stor betydning undervejs i projektet, men bestemt også efterfølgende.

SØREN ELGUMHead of Digital Marketing & Sales, Carl Ras
carl ras
08. RESULTAT

Online vækst på 34% og halveret
time-to-market

Allerede efter få måneder viste løsningen lovende takter. Kunderne har fået et lynhurtigt site, og det kan ses på antallet af besøgende, som er steget markant, siden løsningen gik live. For redaktørerne betyder den nye løsning, at redigeringsarbejdet er blevet reduceret med 50%, og time-to-market er dobbelt så hurtig.

Men vigtigst af alt:
35%

Online omsætningsvækst

10%

Stigning i gennemsnitlige ordreværdi

20%

Stigning i konverteringsraten

Vil du vide mere om projektet?

Kontakt Signe, hun kan fortælle dig meget mere om casen.

Signe Trock Hilstrøm er Director Business, Consulting i IMPACT