HAY Designsucces
i digital tranformation

Global commerceløsning skaber grundlaget for HAYs digitale transformation for både B2B og B2C.

00. Hurtige fakta
+1 mia.

i omsætning

Førende designhus

Vinder af 20+ designpriser

Globalt marked

Aktiv i 30 lande

Kunde siden

2014

Fagområder

Strategi, platform, digital marketing, PIM, UX & Design

Kontaktperson

Kasper Holst,
CEO/Partner

01. UDFORDRING

Hvordan transformeres en kompliceret B2B-salgsproces?

HAY har med designstilen ’with a twist’ skabt en solid markedsposition som et af Danmarks stærkeste designbrands. Og med succes kommer nye ambitioner. HAY ønskede derfor at undergå en digital transformation, der kunne understøtte den globale vækst i fremtiden. Til det formål ønskede HAY en ny commerceplatform, der kunne understøtte brandets B2B-salg. Sammen med en B2C-løsning, der kunne understøtte den fulde kunderejse.

02. KONCEPT

Fra manuelt.
Til digitalt.
Kortere time-to-market

HAYs komplicerede ordreproces krævede tidligere 2 måneders oplæring af sælgere. Løsningen nedbringer time-to-market med op til 60 %. Med en B2B-commerce-platform og en produktkonfigurator kan forhandlerne nu selv konfigurere et produkt blandt de 5 millioner varianter, og forhandlerne kan bruge platformen sammen med kunderne i butikken.

Med vores B2B-commerce-platform har vi skabt et unikt grundlag for at kunne skalere og sikre en best-in-class købsoplevelse. Vi kan nu interagere med og understøtte vores forhandlere i hele deres proces fra inspiration til køb, service/delivery og genkøb

Mette LangkildeHead of Marketing & E-commerce, HAY

Vi har hjulpet
HAY med:

  • Episerver-platformen, der fungerer som multisiteløsning med både B2B og B2C-site.
  • Samlet håndtering af produktdata i ét fælles PIM-system.
  • Optimering af interne processer.
  • Automatiserede prislister til 15 markeder med 5 mio. varianter.
  • Reklamationshåndtering optimeret via Zendesk.
  • Digital sælgerløsning og in-store brug af B2B-commerce-platformen sammen med kunderne (egne butikker og forhandlere).
  • Dialogmarketing integreret med ERP.
  • Styring af real-time leveringstider og priser for alle 5 mio. varianter igennem integration med fabrik.
Kvalitet. Agilitet. Produktivitet

Vi har investeret tid og ressourcer i at skabe et tæt bånd. Projektet blev skudt i gang med en bootcamp på et gods lidt udenfor Horsens, hvor vores fælles team brugte tre dage på at definere de brede rammer for løsningen. Der har været et stort tværfagligt projektteam med repræsentanter fra alle digitale fagområder og alle funktioner i HAY, og vi har skiftevis arbejdet sammen på HAYs kontorer og haft HAY på besøg hos os. Op til store launches er vi sammen gået i warroom for at sikre kvaliteten og få alle projekter vellykket ud over rampen.

Awardvindende
commerce

HAYs commerceplatform understøtter forhandlerne i deres hverdag og gør dem i stand til at give hver eneste kunde en fantastisk købsoplevelse under hele kunderejsen fra inspiration/research til ordresammensætning, køb og service/self-service. Episerver CMS fungerer som platformens helt store motor, og som noget unikt er HAYs B2C-brandsite bygget i samme Episerver-installation. De to sites er fuldt produktintegreret, så slutkunderne kan finde de samme produkter og varianter på brandsitet og hos forhandlerne.
Løsningen er hædret som ’Commerce site of the year’ ved Episerver Awards 2017.

Der har fra dag et været et helt unikt samarbejde mellem HAY og IMPACT. Samarbejdet bunder i et strategisk og værdimæssigt match, hvor begge parter er ambitiøse, kvalitetsfokuseret og vægter de menneskelige relationer højt

Kasper HolstCEO/Partner, IMPACT
PIM – Al produktinformation på ét sted

Til at håndtere HAYs enorme mængde produktdata er der implementeret et inRiver PIM-system. Det strukturerer al produktinformation på ét sted. PIM-systemet rummer i alt 5 millioner produkter. Og understøtter behovet for at give uanede muligheder for tilpasning af HAYs produkter på sitet. Med implementeringen har HAY øget effektiviteten omkring produktdata med 25 %.

RESULTATER

Målbare optimeringer. Over hele linjen

Projektet har givet HAY optimeringer over hele linjen. ROI vurderes faktisk at være mindst 1:7. Udover at interne processer og ressourcer er blevet frigivet, så taler tallene deres tydelige sprog:

20%

af omsætning flyttet til digitalt på kun 1 år

12%

konverteringsrate

70%

af omsætningen kommer fra udenlandske markeder

Vil du vide mere
om projektet?

Kontakt Kasper. Han kan fortælle hele historien.