HAY
Designsucces
i digital
transformation

Global commerceløsning skaber grundlaget for HAYs digitale transformation for både B2B og B2C.

00. Fakta
Omsætning

DKK 1 mia.+

Varianter

+5 mio.

Global

30 lande

Awards

Vinder af +20 designpriser

Bæredygtighed

2020 målsætning om 100% brug af Chrome 3 og FSC certificeret træ

Teknologier

Optimizely
inriver

01. EXECUTIVE SUMMARY

Multisite-løsning for B2B og B2C skaber global vækst

HAY har kastet sig ud i en digital transformation for at sikre global vækst. Resultatet er en awardvindende commerce løsning, der både understøtter brandets B2B- og B2C-salg under hele kunderejsen. Løsningen er bygget på Optimizely, og med et inriver PIM system er effektiviteten omkring produktdata øget med 25% og nedbragt time-to-market med op til 60%

20%

omsætning flyttet til digitalt på kun 1 år

12%

konverteringsrate

70%

omsætningen kommer fra udenlandske markeder

02. UDFORDRING

Hvordan transformeres en kompliceret B2B-salgsproces?

HAY har med designstilen ’with a twist’ skabt en solid markedsposition som et af Danmarks stærkeste designbrands. Og med succes kommer nye ambitioner.

HAY ønskede derfor at undergå en digital transformation, der kunne understøtte den globale vækst i fremtiden.

Til det formål ønskede HAY en ny commerce-platform, der kunne understøtte brandets B2B-salg. Sammen med en B2C-løsning, der kunne understøtte den fulde kunderejse.

03. KONCEPT

Fra manuelt
Til digitalt

HAYs komplicerede ordreproces krævede tidligere to måneders oplæring af sælgere.

Med en B2B-commerce-platform og en produktkonfigurator kan forhandlerne nu selv konfigurere et produkt blandt de 5 mio. varianter, og forhandlerne kan bruge platformen sammen med kunderne i butikken.

Løsningen nedbringer time-to-market med op til 60%. 

Med vores B2B-commerce-platform har vi skabt et unikt grundlag for at kunne skalere og sikre en best-in-class købsoplevelse. Vi kan nu interagere med og understøtte vores forhandlere i hele deres proces fra inspiration til køb, service/delivery og genkøb

Mette LangkildeHead of Marketing & E-commerce, HAY
HAYs b2b ecommerce er bygget på episerver
04. proces

KVALITET
AGILITET
PRODUKTIVITET

Vi har investeret tid og ressourcer i at skabe et tæt bånd.

Projektet blev skudt i gang med en bootcamp på et gods lidt udenfor Horsens, hvor vores fælles team brugte tre dage på at definere de brede rammer for løsningen.

Der har været et stort tværfagligt projektteam med repræsentanter fra alle digitale fagområder og alle funktioner i HAY, og vi har skiftevis arbejdet sammen på HAYs kontorer og haft HAY på besøg hos os.

Op til store launches er vi sammen gået i warroom for at sikre kvaliteten og få alle projekter vellykket ud over rampen.

Der har fra dag et været et helt unikt samarbejde mellem HAY og IMPACT. Samarbejdet bunder i et strategisk og værdimæssigt match, hvor begge parter er ambitiøse, kvalitetsfokuseret og vægter de menneskelige relationer højt

Kasper Holst, IMPACT CEO, Omnichannel event
Kasper HolstCEO/Partner, IMPACT
05. TEKNOLOGI

awardvindende
commerce løsning

HAYs commerce-platform understøtter forhandlerne i deres hverdag og gør dem i stand til at give hver eneste kunde en fantastisk købsoplevelse under hele kunderejsen fra inspiration/research til ordresammensætning, køb og service/self-service.

Vi har hjulpet HAY med:

  • Episerver-platformen, der fungerer som multisite-løsning med både B2B og B2C-site.
  • Samlet håndtering af produktdata i ét fælles PIM-system.
  • Optimering af interne processer.
  • Automatiserede prislister til 15 markeder med 5 mio. varianter.
  • Reklamationshåndtering optimeret via Zendesk.
  • Digital sælgerløsning og in-store brug af B2B-commerce-platformen sammen med kunderne (egne butikker og forhandlere).
  • Dialogmarketing integreret med ERP.
  • Styring af real-time leveringstider og priser for alle 5 mio. varianter igennem integration med fabrik.
PIM – Al produktinformation på ét sted

Til at håndtere HAYs enorme mængde produktdata er der implementeret et inriver PIM-system. Det strukturerer al produktinformation på ét sted.

PIM-systemet rummer i alt 5 millioner produkter. Og understøtter behovet for at give uanede muligheder for tilpasning af HAYs produkter på sitet. Med implementeringen har HAY øget effektiviteten omkring produktdata med 25%.

Awardvindende
commerce

Optimizely CMS fungerer som platformens helt store motor, og som noget unikt er HAYs B2C-brandsite bygget i samme Optimizely-installation. De to sites er fuldt produktintegreret, så slutkunderne kan finde de samme produkter og varianter på brandsitet og hos forhandlerne.
Løsningen er hædret som Solution Partner of the year 2018 og Commerce site of the year 2017.

06. RESULTATER

Målbare optimeringer over hele linjen

Projektet har givet HAY optimeringer over hele linjen. ROI vurderes faktisk at være mindst 1:7. Udover at interne processer og ressourcer er blevet frigivet…

så taler tallene deres tydelige sprog:

20%

omsætning flyttet til digitalt på kun 1 år

12%

konverteringsrate

70%

omsætningen kommer fra udenlandske markeder

Vil du vide mere om projektet?

Så kontakt Kasper. Han kan fortælle hele historien.