4 fordele ved headless arkitektur
Fremtidens IT-arkitektur er headless.
4 fordele ved headless it-arkitektur
Headless IT-arkitektur er det nye sort. Mange af de nye omnichannel- og e-commerce-platforme bygger allerede headless, fordi det giver stor fleksibilitet og skalerbarhed. Og der er endnu flere fordele ved headless.
Headless CMS betyder, at den klassiske forbindelse mellem CMS-systemet i backend og præsentationslaget i frontend er adskilt.
Vi giver dig her fire fordele ved headless.
1. Fremtidssikret omnichannel arkitektur
Content Management handler ikke kun om at styre indholdet på dit website, men om at styre indholdet på alle kanaler – mobile apps, in-store displays, Google Home m.fl.
På trods af de mange nye IoT-teknologier, som løbende introduceres, er én ting sikkert. Fremtiden vil kun bringe mere ny teknologi.
Ligegyldigt om du vil skabe nye salgskanaler ved at udstille Public API’er til dine samarbejdspartnere, integrere til marketplaces som Ebay og Amazon eller lade dine kunder købe via smart watch eller voice commerce, gør headless arkitektur og hele konceptet omkring headless commerce det let at sælge til dine kunder der, hvor de er i fremtiden.
Headless CMS giver dig mulighed for at skabe en omnichannel-oplevelse for dine kunder ved at bringe dit content ud på alle kanaler.
2. Skalerbarhed og performance
Skalerbarhed og performance går hånd i hånd, da det kan være lettere at sikre performance på et site, som nemt kan skaleres. Afkoblingen mellem frontend og backend er ofte medvirkende til, at frontenden kan levere en bedre performance.
Nogle gange snakker man også om ‘percieved performance’ (eller ‘oplevet performance’), altså den performance, som brugeren reelt oplever. Her kan en headless arkitektur gøre det lettere for frontenden at styre oplevelsen ved brug af principper som ‘optimistic UI’, hvis man har underliggende forretningslogik i backend, som kræver processeringstid.
Sådan fungerer headless
3. Hurtigere time-to-market
Separationen af frontend og backend giver en lang række procesmæssige fordele. For dit udviklingsteam bliver det lettere at integrere til andre systemer, fordi frontend pr. definition er styret af en API. I stedet for at skulle arbejde i mange lag af arkitekturen kan dit team fokusere på at lave frontend-oplevelser på forskellige kanaler, fordi produkterne og dit content er placeret centralt og kan leveres til alle dine kanaler via et simpelt API-kald.
Du kan let og enkelt teste nye kanaler og skabe en fleksibel frontend udvikling, fordi udviklingen frigøres, og du derved undgår at skulle arbejde i backend-koden. Alt dette sikrer simplere processer og besparelser, som medvirker til, at du hurtigere kan gå i luften med nye løsninger.
4. Skræddersyet og personlig kundeoplevelse
Med headless CMS kan dine redaktører let og enkelt distribuere og genbruge content på tværs af kanaler. Samtidig kan du ubesværet konverteringsoptimere dine kanaler, fordi test af blandt andet forskellige templates bliver mere enkelt.
En headless commerce arkitektur er fleksibel og giver dig mulighed for at skræddersy oplevelsen til dine kunder. Herunder kan du hurtigt adoptere ny teknologi, hvilket giver dig en stærk konkurrencefordel.