5 råd til recovery efter COVID-19
6. april 2020
Kom i gang med recovery allerede nu
Ingen kriser varer evigt. Selvom vi stadig er i de indledende faser, bevæger vi os hele tiden tættere på afslutningen. Og den skal virksomheder være forberedt på.
Når vi kommer ud på den anden side af krisen, vil der både være vindere og tabere, og hvis man vil være på vinderholdet, gælder det om at lægge en vinderstrategi allerede nu. De virksomheder, som kommer i gang nu, er også dem, der står stærkeste efter krisen.
Flere virksomheder har vist, at de er i stand til at omfavne COVID-19 krisen ved at bruge teknologi til at effektivisere sine arbejdsgange.
Optimering og kapitalisering af nye muligheder er i højsædet, og det er vigtigt, at virksomhederne har ressourcerne til at navigere gennem denne fase.
Nedenfor vil vi give dig 5 gode råd til, hvor du kan kan sætte ind for at forberede dig på recovery-fasen efter COVID-19 krisen.
Digital Presence
I takt med at COVID-19 krisen aftager, bliver konkurrencen på de digitale kanaler endnu hårdere. Andre virksomheder vil forsøge at pushe deres digitale kanaler med nye tiltag og sørge for, at det er dem, som vinder markedsandele. Det er her man skal komme sine konkurrenter i forkøbet.
Allerede nu bør man planlægge optimeringen af den digitale fremtoning, så man er klar, når kurven vender. Den gode købsoplevelse er afgørende. Superoptimerede e-handelsløsninger og inspirerende kundeoplevelser er et must, og man bør udnytte kundedata og produktdata på en effektiv måde.
New Channels
Erfaring fra COVID-19 krisen i andre lande viser, at nye salgskanaler vinder frem. Ikke blot under krisen, men i høj grad også efterfølgende, da forbrugerne vil tage dem til sig. Ifølge Ask Ullerup, Director, Group Strategy & Innovation i IMPACT, er der tre centrale kanaler, som virksomheder bør undersøge muligheden for at pushe sine produkter eller services i recovery-fasen:
- Sociale medier: Undersøg, hvordan man kan udnytte sociale medier til at yde en god service og samtidig skabe salg og efterspørgsel. Mange virksomheder er allerede godt i gang på disse kanaler, men de bør udnytte dem på en ny måde. Fra andre lande har vi set, hvordan social selling har vundet frem under krisen, og helt nye salgskanaler er opstået. Eksempelvis har den kinesiske kosmetikvirksomhed Forest Cabin haft stor succes med at sælge via livestream på TaoBao Live, som er Alibabas teknologi.
- Nye markeder: Undersøg, hvornår man har mulighed for at indtage nye markeder, og hvornår man er sikker på at have top-line til at understøtte både produktion og vækst.
- Markedspladser: Undersøg, muligheden for at pushe sit produkt eller service på markedpladser. Meget tyder på, at brugen af online markedspladser kommer til at vokse i Danmark, og at det samtidig giver virksomheder mulighed for at indtage nye markeder i både ind- og udland.
Virksomheder bør se ud over de danske landegrænser og samle inspiration fra opblomstringen, som har fundet sted på bl.a. det kinesiske marked. Her har Bestseller med stor succes udnyttet den øgede aktivitet på den gigantiske chat-platform WeChat til at pushe sine produkter til forbrugerne.
COVID-19 er en oplagt mulighed for at gentænke sin egen go-to-market strategi netop nu og blive first-mover med inspiration fra udlandet.
Omnichannel
COVID-19 skal ikke bare handle om det negative. Virksomheder bør udnytte krisen som afsæt for forandringer og investere i nye processer og digitalisering, mens markedet ændrer sig. Selvom en krise ofte betyder, at man holder sig til det sikre valg, er der store konkurrencemæssige fordele ved at vove pelsen.
Man skal rykke sammen i bussen og skabe et omnichannel setup med fokus på at få alle kanalerne til at arbejde sammen, så kunderne får en sammenhængende service af høj kvalitet. Virksomheder bør bruge recovery-fasen til at skabe et omnichannel setup med fokus på at fastholde toplinjen og nedbryde siloer.
Customer Succes and customer retention
Hold fokus på det vigtigste. Dine kunder. Noget af det vigtigste under COVID-19 krisen er at have fokus på at yde den bedst mulige service for både nuværende og nye kunder. Kunderne er vigtige at fastholde under krisen, men bestemt også essentielle for vækst, når kurven vender.
I Storbritannien har online-supermarkedet Ocado prioriteret sine eksisterende kunder efter en eksplosiv stigning i efterspørgslen. Lignende tiltag vil uden tvivl indfinde sig på det danske marked inden længe.
Det er ekstremt vigtigt at sørge for, at kunder ikke kun er kunder i dag, men også i morgen. Det er ikke tidspunktet, hvor man sparer på servicen, for så mister man sine kunder.
Det er afgørende at have det rigtige mindset og at få sine beslutninger bakket op af kundedata. Får man flere kunder? Mister man kunder? Det er vigtigt at spørge kunderne, hvorfor de netop nu vælger at handle hos dig eller hos konkurrenten. Måske har kunderne ændret adfærd, måske er der sket nye ting på markedet, eller måske har COVID-19 bragt nye relevante tiltag med sig. Omstillingsparathed og søgen efter nye data er i højsædet.
Strategic roadmap
Når COVID-19 krisen er overstået, skal man have en plan for fremtiden. Det er derfor vigtigt, at man allerede nu kortlægger sin strategi for fremtiden, så man bliver en af de virksomheder, som kommer ud på toppen. Man bør analysere ens industri og lægge et strategisk roadmap med fokus på, hvilke teams og midler man har til rådighed.
Der bliver både vindere og tabere efter krisen. Og der bliver stor forskel på dem, som tager de rigtige beslutninger, dem som tager de forkerte beslutninger, og dem som slet ikke tager nogle beslutninger. Sandsynligheden for at komme ud på toppen er langt større, hvis man allerede nu danner sig et overblik og holder kursen fast rettet mod mulighederne i stedet for begrænsningerne.