Chr. Hansen live med ny B2B commerce-løsning
26. juni 2019
Ny B2B commerce-løsning
Sammen med Chr. Hansen har IMPACT udviklet en ny B2B commerce-løsning. Det er første løsning i Norden, der er live på Salesforce B2B Commerce Cloud.
Den globale leverandør af bakteriekulturer, enzymer og naturlige farvestoffer til fødevare-, sundheds- og landbrugsindustrien Chr. Hansen valgte i sommeren 2018 IMPACT som implementeringspartner på en B2B commerce platform. Resultatet af samarbejdet er nu live i form af en ny commerce-løsning, som er bygget på Salesforce B2B Commerce Cloud.
Med commerce-løsningen er Chr. Hansen og IMPACT de første i Norden, der lancerer en løsning på Salesforce B2B Commerce Cloud, der tidligere er kendt som CloudCraze og blev en del af Salesforce-familien i foråret 2018.
Chr. Hansen er frontrunner med det her projekt og viser, hvordan B2B e-commerce kan fremstå simpelt og brugervenligt udadtil, selvom den underliggende informationsstruktur ikke er det.
Nye kunde- og produktdatamodeller
Valget af Salesforce B2B Commerce Cloud som platform har betydet, at IMPACT var med til at udvikle nye kunde- og produktdatamodeller for at sikre integrationen til det bagvedliggende ERP-system. Det er det, der gør løsningen unik, forklarer Claus Høyer Madsen:
”De personer, som skal logge ind og bestille varer, er nogle helt andre end dem, som salgsteamet vil have fat på. Derfor har fokus været på at sammentænke de forskellige behov og lave unikke login-muligheder for den enkelte person. Det giver brugerne nogle helt andre muligheder, end hvis vi var gået med de eksisterende kunde- og produktdatamodeller.”
B2B commerce i vækst
Kunderne forventer samme gnidningsfrie købsoplevelser, når de handler i B2B-sammenhænge, som når de handler som forbrugere. Det stiller nye krav til B2B-salget, men der er samtidig store gevinster at hente for B2B-virksomheder på commerce-området.
”B2C-virksomheder har i mange år arbejdet med at skabe gode digitale købsoplevelser, hvorimod B2B-virksomeder typisk har en noget lavere modenhed på commerce-området. De er nu for alvor ved at få øjnene op for potentialet i at skabe gode, sammenhængende købsoplevelser og mere effektive processer,” siger Claus Høyer Madsen og tilføjer:
Vores erfaring er, at virksomheder kan skabe en solid vækst i deres digitale samhandel med deres kunder, og min forventning er, at der kommer til at ske rigtig meget inden for det her område de kommende år.”
Blev i 2019 kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed
Omsætning 2017/2018: 1.079 mia. EUR
Resultat efter skat 2017/2018: 228.2 mio. EUR
Overskudsgrad 2017/2018: 29,2%
Afkastningsgrad 2017/2018: 19,9%