4 gode råd før
du integrerer
et PIM system

Hvis du gerne vil have succes med et PIM-system, så er der fire vigtige elementer, du skal have fokus på, inden du går i gang.

B2B virksomheder har et presserende behov for at blive bedre digitalt og være mere effektive i deres data– og marketingsprocesser.

Hurtigere time-to-market, effektivitet i markedsføring og øget kundeefterspørgsel kombineret med en god digital oplevelse driver dagsordenen i 2021. Men hvad skal du være opmærksom på, når du skal integrere PIM i din virksomhed?

Fleggaard inRiver PIM Click Collect IMPACT
Fleggaard Lager, PIM IMPACT

BACK TO BASICS: FÅ STYR PÅ STRATEGIEN 

Først og fremmest skal du have styr på det helt grundlæggende: Strategien. Hvad vil I opnå som virksomhed? 

  • Udvide til nye markeder? 
  • Udvide til nye kanaler?
  • Have flere produkter? 
  • Have hurtigere time-to-market? 
  • Give en bedre kundeservice? 
  • Spare omkostninger? 
  • Skabe en mere agil virksomhed?

Mange af disse mål kræver, at man har styr på sine produktdata, og at berigelsesprocesserne er så effektive og nemme som muligt. Der er mange årsager til, at man vælger et PIM-system, men det er vigtigt, at have styr på strategien og formålet med PIM inden – ellers er det svært at nå i mål.

ORGANISATIONEN: SÆT DET RIGTIGE HOLD 

Som virksomhed, der skal integrere et Product Information Management System er det vigtigt, at du ser på, om du har de rette mennesker i din organisation til at arbejde med produktdata. Har dine medarbejdere de rette evner og engagement, har medarbejderne de rigtige roller og ejerskab over arbejdsopgaver og er dataene på plads 

Produktdata berører mange funktioner og roller på tværs af virksomheden, så ejerskabet over data, processer, systemer og projekt er vigtigt at definere. 

Svaret er ofte ja. Du har de rette medarbejdere, men det er ikke givet, at du har de rette medarbejdere, i de rigtige roller, og det er slet ikke givet aejerskabet over data, processer og system er optimeret. 

Det er vigtigt at have organisatorisk opbakning i implementeringen af et PIM system, og at ejerskabet for både data, processer og systemer er klart forankret i virksomheden. Det er en fejl at tro, at det er et klassisk IT-projekt – En fejl som mange virksomheder begår. 

Fleggaard PIM-system

PROCESSEN: HVAD SKAL STØTTES?

Et af formålene med et PIM system er at hjælpe og støtte op om arbejdsgangene, så de bliver mindre manuelle, nemmere og mindre tidskrævende. Derfor er det vigtigt at se på, hvor skoen trykker i dag i de nuværende processer, så man kan designe PIM systemet til at støtte op om de processer og dermed fjerne ‘smerten’. Nogle af de spørgsmål, du kan stille dig selv, er:  

  • Får du højkvalitetsdata fra hele din værdikæde?
  • Er det let at indsamle data? 
  • Er der flaskehalse eller siloer hvor informationen stopper? 
  • Er der mange manuelle opgaver? 

Disse daglige processer bliver ofte undervurderet, men er meget vigtige i en implementering, for at få den fulde effekt ud af et PIM-system. 

TECH: HVILKET SYSTEM? 

Nu er der styr på strategien, hvor ejerskabet over data, processer og systemer ligger samt hvad der skal ændres i arbejdsgangene. Derfor er det også tydeligt, hvilke krav din virksomhed har til et PIM system – nu skal der findes et, der kan indfri disse krav. Det gør man ved at: 

  • Designe en datamodel 
  • Beslutte arkitekturen og integrationen 
  • Sætte de rigtige flows, relationer, underretninger og arbejdsgange op til at støtte processen 
  • Sørge for at vælge et system, der er skalerbart – dit PIM system skal være fleksibelt og kunne tilpasses i takt med at virksomheden vokser og udvikler nye behov. 

Denne proces er omfattende, og det er her vi kan hjælpe din virksomhed med for-analyse, processen og teknologi-valg.

BLANDT VERDENS BEDSTE 

Sune Rasmussen fra IMPACT er som en af blot 20 i hele verdenen blevet udnævt til inRiver PIM Champion. Hans håndtering af komplekse produktdata-landskaber i store virksomheder bliver rost. Samtidig kåres IMPACT som EMEA Regional Partner of the Year for andet år i træk. 

Sune Rasmussen, Manager Master Data PIM

Vil du vide mere
om PIM?

Så tag fat i Ditte, hun brænder for at fortælle om effektive PIM-løsninger.

Ditte Brix er Master Data Management Business Consultant i IMPACT