Headless CMS
og arkitektur:
Fordele og ulemper
Er du klar til at gå headless? Her giver vi dig alle fordele og ulemper.
I fremtiden vil alle nye e-commerce platforme være headless eller “headless-ready”. Inden du kaster dig ud i de mange fordele, bør du kende til CMS-typens mulige udfordringer – og hvordan du bedst kan undgå dem.
Så læs mere her, inden du scroller videre i blogindlægget.
HVEM VIL IKKE HAVE FULD FLEKSIBILITET?
Hvis du er en seriøs commerce-spiller og har omsætningen til at kaste dig ud i headless, så er det bare om at komme i gang! Med headless får du nemlig fuld fleksibilitet i din løsning og bliver mere tilpasningsdygtig, når du skal implementere og udskifte nye best-of-breed systemer, apps, kanaler og det der ligner. Nu og i fremtiden.
Så hvad er bagsiden, spørger du? Overgangen fra den traditionelle, ufleksible monolit CMS til den dynamiske headless er ikke et knips med fingrene. Derfor har vi samlet fem ting, du bør vide, inden du kaster dig ud i at skifte til en headless CMS, uden at din it-arkitektur kommer i klemme.
STARTOMKOSTNING-ERNE ER HØJERE
Kort fortalt, så koster det flere penge, når du vil skifte fra traditionel CMS til headless. Udgifterne kan være til nye it-systemer og -arkitektur.
Nogle af de systemer, du har i dag, kan måske bruges – men du skal forberede dig på, at der formentlig skal en række nye til for at få mest muligt ud af din løsning.
TEAMSAMMENSÆTNING
Har du de kompetencer, du skal bruge i dit team, eller skal du eksempelvis hyre nyt eller eksternt? Overvej på forhånd størrelsen af denne forandring, og om dit nuværende team er rustet til den og de mange muligheder, den bringer.
GØR DIN PLATFORM FREMTIDSSIKKER
Når du vælger headless CMS, kan du som udgangspunkt ikke bruge de plugins som eksempelvis WordPress eller Umbraco tilbyder – medmindre du laver tilpasninger. Hav derfor en klar plan for udviklingen af platformen over år, så du er forberedt på de mulige forhindringer.
BEST-OF-BREED
For at få succes med headless CMS er det vigtigt, at du finder de bedste inden for eksempelvis ordresystemer, produktinformationssystemer og lignende. Det kræver, at du sætter ressourcer af til både research og nye systemer.
Med et headless setup er du ikke begrænset til kun at vælge én udbyder, men du har fleksibiliteten til at håndplukke de bedste af de bedste og sammensætte den stærkeste løsning for dig og din virksomhed.
KEND DIN STØRRELSE OG MODENHED
Nu har vi vist fået slået fast, at headless CMS er en stor forandring og en radikalt anderledes måde at arbejde med commerce på. Derfor er det særligt vigtigt, at du kan se fremtidsmulighederne og økonomien i det på længere sigt.
Det er en stor beslutning – men hvis du er en stor commerce-spiller, der vil have kortere time-to-market, så er det den rigtige beslutning.
5 HURTIGE: HVORFOR VÆLGE HEADLESS?
- Skræddersyet og personlig kundeoplevelse
- Det er lettere at skalere og frontend performer bedre
- Bedre performance og UX – og dermed højere konverteringsrate
- Fremtidssikret omnichannel arkitektur
- Hurtigere time-to-market
I fremtiden vil alle nye e-commerce platforme være headless eller “headless ready”, fordi det er lettere at tilpasse sig de forskellige kanaler og dermed være omstillingsparat. Det gør din virksomhed agil og på forkant med den teknologiske udvikling.