Bog & idés digitalisering

22. juni 2017

Danmarks største boghandlerkæde Bog & idé har øget deres digitale indsats for at imødegå konkurrencen fra store internationale webshops, og kæden har valgt IMPACT som samarbejdspartner i udformningen af en digitaliseringsstrategi og en digital commerce-løsning, der skal understøtte målet om øget digitalisering. I slutningen af 2016 gik Bog & idé således i luften med en ny B2B-webshop for at hjælpe deres mange selvstændige butikker med at lette indkøbsprocesser, og projektet er netop kulmineret med lanceringen af en ny B2C-webshop. IMPACT har været med på hele rejsen fra strategiformulering til design, udvikling og eksekvering.

”Som følge af globaliseringen er mange danske retailkæder trængt udefra. Internationale konkurrenter med store muskler udgør i stigende grad en trussel, og hvis danske virksomheder skal vinde denne kamp, kræver det, at de tænker digitalisering strategisk”, lyder det fra Troels Haugstrup, Partner og Business Consulting Director hos IMPACT.

IMPACTs løsning til Bog & idé har derfor til formål at skabe bedre samspil mellem Bog & idés digitale platform og kædens 122 fysiske butikker og sikre en forbedret kundeoplevelse. Den digitale satsning skal understøtte en drive-to-store-effekt gennem Bog & idés nye udvidede ’klik og hent’-koncept.

Hos Bog og idé har vi forsøgt at vende ligningen om. Vi har benyttet Bog & Idés store butiksnetværk til at fremme konverteringen på den digitale platform. For os er det underordnet om konverteringen sker i butik eller online – Bare kunden er glad! Mantraet hedder: No bricks, no clicks”, forklarer Troels Haugstrup.

BOG & IDÉ: SYMBIOSE MELLEM BUTIK OG DIGITALE PLATFORME ER EN FORUDSÆTNING FOR SUCCES

Efter et par hårde år for bogbranchen er trenden nu vendt, og Bog & Idé gennemfører for tiden en større omorganisering med digitalisering som kardinalpunkt for at holde fast i den gode trend. I denne proces har IMPACT været er en central samarbejdspartner siden 2016, og Bog & idés nye commerce-løsning er skaleret, så den i alt kan rumme en million bøger. Antallet af forskellige bøger på markedet er enormt, og den skalerbare commerce-løsning skal være med til at styrke positionen hos boghandlerkæden.

Symbiosen mellem vores fysiske butikker og vores digitale platforme er en forudsætning for succes i markedet i dag. De digitale udfordringer og muligheder ligger højt på vores strategiske dagsorden, og IMPACTs omnichannel-løsning har styrket vores ’klik og hent’-koncept, som vi ser store kommercielle muligheder i. Vi har alle muligheder for at skabe gode oplevelser for vores kunder på tværs af vores fysiske butikker og den nye moderne platform, som IMPACT har udviklet”, siger Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail, der blandet andet huser Bog & idé-kæden.

Bog & idé er ikke alene om at have digitalisering som en del af en overordnet strategi. Mange bestyrelser i Danmark har digitalisering som must-win-battle. Tidligere var det svært eksekvere, men i dagens marked søger flere og flere en omnichannel-løsning.

”Ægte omnichannel var tidligere uopnåeligt nirvana for mange retailere, men hos IMPACT har vi efterhånden hjulpet mange virksomheder mod den totale kanaluafhængighed via både strategisk sparring og derefter konkret udvikling og eksekvering”, fortæller Troels Haugstrup.

Besøg Bog & idés nye site her.