Key take-aways PimPoint 2018

17. april 2018

Hvad er PIMPoint?

PIMpoint er den største årlige konference indenfor Product Information Management. Den er organiseret af inRiver, der udvikler verdens førende PIM-system, og som inRiver Platinum Partner deltog vi selvfølgelig på konferencen, der blev afviklet den 12. og 13. april i Malmö. PIMpoint afholdes med højt humør og entusiasme for den fælles interesse for at levere den bedste mulige købsoplevelse ved hjælp af værdiskabende data.

To centrale emner

Konferencen beskæftigede sig med de nyeste trends indenfor PIM og med inRivers nye tiltag, som de vil udrulle i løbet af året. Det overordnede fokus var, hvordan vi kan lette produkters berigelsesproces, og de to centrale emner i den forbindelse er; Content onboarding og Content creation. Til at gøre os klogere på de emner var der to paneldebatter med nogle af de allerklogeste og mest innovative indenfor felterne.

Content onboadring

Hvis vi mere effektivt kan få data ind i vores systemer fra leverandørerne, så kan vi hurtigere berige produkterne og nedsætte time-to-market. Derfor var content onboarding til debat blandt ledere fra L’Oréal, KICKS og Holland & Barret. Konklusionerne var, at Change Management er essentielt, og at det er det vigtigt at knokle med implementeringen og gå i detaljen. Alle paneldeltagerne var enige om, at det hårde arbejde er et must, hvis man vil opnå resultater, også hvis eneste den løsning er at samle nøglepersoner i et rum og smide nøglen væk. Sådan gjorde L’Oréal.

I fremtiden vil dine leverandører skulle levere data, og den data skal du få ind på en nem måde. For netop at lette content onboarding har inRiver præsenteret en demo af app’en Contribute, der gør det muligt for leverandører at tilgå PIM-systemet, så de kan berige udvalgte produkter. inRiver tilkendegiver, at den fulde version af Contribute kommer senere i år, og app’en har potentiale til at kunne lette kontakten med leverandører væsentligt.

Content creation

Til paneldiskussion om produktberigelse deltog ledere fra blandt andre Össur, Ellos og naturligvis inRiver. Konklusionerne var, at det vigtigste er at få styr på sin data, så den kun skal opfindes et sted. For et par uger siden skrev jeg et blogindlæg netop om dette sammen med min kollega, det indlæg kan læses her. At have styr på processerne for sin berigelse er vigtigt, men det handler også om hands on og arbejde med den konkrete data, så man styrker sin forståelse.

Det var særligt interessant at høre inRivers tanker om, hvordan AI i fremtiden kan hjælpe med berigelse. inRiver forventer, at AI vil kunne autogenerere produktbeskrivelser og eksempelvis kan bestemme produktets farve ud fra produktbilledet. AI-tiltagene er fortsat på et tidligt stadie, men vi ved, at de er på vej, og det er naturligvis yderst interessant for os, der arbejder med produktdata til daglig.

Vær kundecentrisk

Ligesom vi i IMPACT konsekvent arbejder efter at skabe den optimale slutkundeoplevelse, så er det også højt på inRivers dagsorden. Man skal give kunden, det de gerne vil have, og være der, hvor kunden er. Ellers er kunden væk. Som inRivers CEO Thor Johnson udtrykte det, så er vi ved at gennemgå ”the connecting revolution”, hvor vi ensarter kundeoplevelsen på tværs kanaler.

At være kundecentrisk var også budskabet i konferencens mest underholdende element, hvor Micael Dahlén, der er professor ved Stockholm School of Economics, fortalte om, hvordan mennesker kun har et attention span på otte sekunder. Med en ironisk tone opfordrede han blandt andet folk til at ryge for ikke at sidde for meget stille i løbet af arbejdsdagen.

Således blev vi både oplyst om de nyeste PIM-trends og godt underholdt, inden vi drog tilbage over sundet. Vi glæder os til at arbejde videre med inRivers nye tiltag, og så ser vi frem til næste PIMpoint-event.