Årsrapport 2020: Fra coronakrise til stabil vækst
11. juni 2021
Med flere detailkæder og luksusbrands i porteføljen ramte coronakrisen IMPACT hårdt. Organisatorisk omstilling og massive kapacitetsinvesteringer banede vejen for et regnskabsår der gav sorte tal på bundlinjen.
Med 43 procents vækst på bundlinjen i 2019 og en bruttofortjeneste, der var røget i vejret med 26 procent, indledte IMPACT corona-året 2020 fuld af kommerciel selvtillid.
Tre måneder senere stødte vi frontalt sammen med corona. Og med en kundeportefølje, der er tungt besat indenfor retail og high-end consumer brands, som alle var hårdt ramte af corona, var krisen pludselig en realitet for os.
Da flere af vores store kunder oplevede en markant opbremsning på grund af corona, så vi flere projekter blive sat på pause. Samtidig gik vi ind og hjalp med forlængede betalingsfrister og fleksibilitet i forhold til projekterne. Det medførte tab og tabt omsætning i en grad, vi slet ikke havde forestillet os
ansatte 30 nye medarbejdere
Vi slog imidlertid offensivt tilbage, og massive omstillinger og investeringer blev afgørende for IMPACT. Resultatet var en ny organisationsstruktur, optagelse af ni nye partnere samt ændringer i ejerkredsen. Desuden blev der i slutningen 2020 ansat 30 nye medarbejdere for at ruste IMPACT til vækst, og vi er nu distribueret med medarbejdere i seks lande.
Vi har brugt krisen på at ekspandere og på at ændre vores virksomhed markant. Vores store omstilling er en vigtig del af vores skalering, og fremadrettet vil vi udvide forretningen yderligere til nye lande. Med ændringerne bevæger vi os fra at være stærke lokalt til også at kunne servicere vores kunder på den globale scene.
Regnskabet for 2020 viser en vækst i bruttofortjenesten på otte procent i virksomheden og et dyk i driftsresultatet, der dog stadig er i plus på små tre millioner kroner. På salgssiden oplevede IMPACT en stigning på 250 procent i digitale leads, og cirka hver tredje nye kunde kom til i kraft af omstillingen.
Vil være Europas førende
Hos IMPACT er vi ikke i tvivl om, at prøvelserne fra 2020 har ført noget positivt med sig. Den nye organisation er ikke kun designet til vækst, men også til at understøtte tværfagligt samarbejde, den enkelte medarbejders personlige udvikling og ikke mindst et konstant fokus på innovation. Og målet er klokkeklart for CEO Kasper Holst:
Lige nu vækster vi igen med tocifrede rater, og vi er blandt Skandinaviens tre største konsulenthuse indenfor e-commerce. Vi går benhårdt efter at vinde nærmarkederne, men på længere sigt skal vi i endnu højere grad fremstå som Europas front-runners med innovation i højsædet. Den klare ambition er at blive Europas førende, og det kommer til at ske gennem både organisk vækst og opkøb.
For mere information kontakt
Kristoffer Okkels, IMPACT Marketing Director