Global B2B-løsning starter Montanas digitale transformation
En dårlig brugerrejse kræver nye tiltag.
Den ikoniske danske møbelvirksomhed Montana vil de kommende år udvide med 300 nye forhandlere i Europa. Bevæbnet med en ny digital B2B-platform vil Montana vinde flere kunders og forhandleres hjerter. Første spadestik til et nyt B2C-site er også taget.
Som den seneste i rækken af store danske virksomheder har Montana Furniture med administrerende direktør Joakim Lassen i spidsen valgt at investere kraftigt i at skabe stærke digitale købsoplevelser for deres kunder og forhandlere.
“Vores brugerrejse var simpelthen ikke god nok. Vi var måske på side 5 på Google, og kunderne kunne ikke finde priser på varerne. Derfor satte vi speed på udviklingen, og det krævede, at vi fandt en partner, der både var dygtig til e-commerce og forstod sig på forretningen,” siger Joakim Lassen, adm. direktør, Montana.
Kom bagom cases som Abena, Hay og Fleggaards PIM setup og hør, hvordan de udnytter deres produktdata til at optimere processer. Læs mere her.
Første step er en global B2B-shop, og målet er at blive Skandinaviens førende til at udfolde reolers muligheder digitalt. Næste step er et B2C-site. Med på rejsen har Montana valgt IMPACT som strategisk, UX/design og teknisk partner.
Montanas B2B-løsning er bygget på Episerver, Microsoft (Azure), inRiver PIM, Cylindo og Microsoft Dynamics NAV.
300 nye forhandlere i Europa
Montana Furniture har forhandlere i over 40 lande. Med den nye B2B platform får Joakim Lassen og Montana et stærkt, ekstra digitalt ben, som er bygget til at håndtere og understøtte fremtidige udvidelser af forhandlernetværket.
Montana har nemlig en ambition om at få 300 nye forhandlere. Ikke rene Montana-forhandlere, men i stedet designbutikker, som i højere grad skal sælge mere simple ’ready made’ varer som Panton Wire og Montana Mini.
Derfor er vejen ind i designbutikkerne ikke så lang, da de i modsætning til traditionelle møbelforhandlere ikke har brug for Montanas tegneprogram. I stedet er det afgørende for B2B-indkøbernes købsoplevelse, at det med den nye B2B-shop bliver nemt og hurtigt at bestille, genbestille, se sine fakturaer, lave reklamationer osv. online.



Digital synlighed
Montanas digitale oprustning kommer i kølvandet på en kundeundersøgelse, som viste, at brugerrejsen langt fra var god nok. Forhandlerne har kæmpet en brav kamp, men hvis det digitale ikke følger med, går det kun den forkerte vej for de fysiske butikker.
Hvis man ikke er synlig digitalt, er man slet ikke synlig. Derfor skal vi være der, hvor kunderne er, og det er digitalt.
Forinden da havde Montana betroet deres salg til forhandlerne, men med de nye e-commerce-løsninger vil møbelvirksomheden styrke deres egen online tilstedeværelse og understøtte hele kunderejsen. Derfor er IMPACTs opgave også at få Montanas produkter til at leve online og på sociale medier, så folk møder Montanas produkter i deres researchfase og får inspiration til indretningen.
”Der er især et uforløst potentiale i online research, som vi skal udnytte. Det lyder let, men stiller store krav til den bagvedliggende it-arkitektur og forretningsprocesser for at sikre koblingen mellem online salg og forhandlere,” siger Ole Buch Rix.
Montanas B2B-løsning gik live i februar, og de første spadestik til B2C-oplevelsen er blevet taget.