Webdanmark.com hedder nu IMPACT


Læs mere
impact-black-friday

Black Friday er for kvinder - i alle aldre

22. november 2017

Vi forventer, at omsætningen på Black Friday i år stiger med 50 procent. Dermed flader kurven en smule ud i forhold til sidste års Black Friday, der voksede 118 procent i forhold 2015. Til gengæld strækker flere butikker nu Black Friday-fænomenet over 5 dage. Det betyder, at den altafgørende julehandel nu ligger koncentreret på fire dage i november.

I 2016 holdt 43 procent af alle danskere aktivt øje med tilbud på Black Friday. Og der blev handlet for 2 milliarder på dagen. En stadigt større andel af handlen sker online, hvilket giver ret præcise data for, hvem der deltager i Black Friday.

Fra 2016 kunne det blandt andet ses, at de fleste besøg på webbutikkerne skete i tidsrummet kl. 8 til 11 om formiddagen og herefter med et stabilt højt besøgstal frem til midnat. Antallet af besøg steg i gennemsnit med 350 procent og søgninger på webshops egen søgefunktion steg med 5-800 procent.

Kigger vi på en analyse af mere end en halv million besøgende fra 2016 fordelt på 10 brancher, er der klar tendens til, at alle aldersgrupper deltager i Black Friday festen. Det er dog i overvejende grad kvinder, der benytter sig af lejligheden til at gøre et godt køb, og de stod for hele 74% af alle besøg.

       

– Black Friday er blevet et modent koncept i Danmark. Butikkerne er klar og der er ingen som springer på i sidste øjeblik. Derfor vokser omsætningen ikke så heftigt som tidligere år. Til gengæld spreder fænomenet sig over fem dage: Black Friday “tyvstart” om torsdagen, efterfølgende Black Weekend og afslutningsvis CyberMonday, siger vores Director Digital Marketing, Thomas Høgsbro-Rode.

Black Friday giver altså en massiv stigning i besøg og transaktioner over en relativt kort periode. Og samtidig er dagen en mulighed for at præge danskere, der måske ikke handler online normalt. Det betyder igen, at det er afgørende for onlinebutikkerne at være gearet til dagen samt have et beredskab på plads, hvis det mindste går galt.

– Black Friday i år kommer til at udgøre omkring 15 procent af årsomsætningen for de fleste butikker og forbrugerne indregner det i deres planlægning af julehandel. Samtidig lægges en stadigt større del af omsætningen online. Det giver os et langt mere præcist billede af, hvem, hvad og hvordan der handles på årets største shopping-dag, slutter Thomas Høgsbro-Rode.

Find os her

København
Laplandsgade 4A
DK-2300 København S

T +45 7020 1619
F +45 7020 1629


info@impact.dk

Show on map

Aarhus
Søren Frichs Vej 44D
DK-8230 Åbyhøj

T +45 7020 1619
F +45 7020 1629


info@impact.dk

Show on map

Vær på digital forkant.
Tilmeld dig
vores nyhedsbrev.