Master Data Management
Et redskab for hele organisationen

Alt data samlet ét sted.

Én kilde til sandheden

Master Data Management (MDM) samler alle dine kritiske forretningsdata – lige fra produktdata og produktrelaterede billeder til lokationsdata, kundedata og leverandørdata – i ét system.

Real-time data integreret med alle dine vigtige forretningssystemer, så som dit ERP, CRM og Business Intelligence. På den måde har du det fulde overblik i dit MDM-system, mens resten af dit eco-system altid er opdateret.

Med master data undgår du duplikeret data, manuel håndtering af data i flere systemer og inkonsistent data. Samtidig sikrer du brugen af korrekt og opdateret data på tværs af forretningen.

HVAD ER MASTER DATA MANAGEMENT?

MDM giver dig kvalitetsdata og one-view-of produkt/kunde/leverandør på tværs af alle kanaler og datakilder. Med MDM kan du strukturere og berige din virksomheds stamdata samme sted, så du er sikret korrekte data på tværs af forretningen.

MDM er modulært bygget op af domæner som Product Information Management (PIM) og Customer Master Data Management (CMDM) med samme brugerinterface, men med forskellige muligheder, alt efter om man skal strukturere sine produktdata eller kundedata.

MDM Data Management

Lemvigh Müller har success med MDM

Med en fremtidssikret løsning, Stibo Systems STEP, har Lemvigh-Müller fået et system, som understøtter processerne fra indkøb til salg, med fokus på leverandørsamarbejde, produktdatakvalitet og optimerede dataflows.

STEP-systemet gør det muligt for Lemvigh-Müller at øge antallet af varenumre, og giver medarbejderne en intuitiv platform at berige produkter på. Løsningen faciliterer Lemvigh-Müllers behov for en konstant vækststrategi, med fokus på kvalitet og effektivitet.

Lemvigh Müller MDM Stibo Systems STEP

FORDELE VED MASTER DATA MANAGEMENT

  • Én fælles kilde til sandheden og større datasikkerhed
  • Skalerbart system, som kan opdateres med flere data-domæner efter forretningens behov
  • Centraliserede produkt-, service- og forretningsaktiviteter
  • Forbedret datakvalitet
  • Forbedret forretningsdrift og reduceret risiko for fejldata
  • Effektiviserede arbejdsgange og større agilitet i IT til at reagere på forretningens ændrende behov

MDM VS. PIM

Mens et PIM-system kun fokuserer på produktdata og processerne omkring disse data, handler MDM om alle dataer i virksomheden. Det betyder, at et PIM-system er en del af MDM – ligesom systemer som Digital Asset Management (DAM) og Customer Master Data Management (CMDM) også er en del af MDM.

PIM-systemer er først og fremmest et marketingredskab, som integrerer data på tværs af kanaler og giver kunderne en bedre købsoplevelse.

MDM er derimod et redskab for hele organisationen. MDM kan håndtere langt mere data end et PIM-system, og særligt store virksomheder har typisk brug for et MDM-system.

MDM Master Data Management IMPACT

SKAL JEG INVESTERE I PIM ELLER MDM

Vi tager altid udgangspunkt i den enkelte virksomheds behov og rådgiver ud fra det. Valget af system afhænger blandt andet af virksomhedens størrelse, ambitioner og mængde af data.

I nogle tilfælde er et separat PIM-system nok, andre gange kan der være fordele ved at have et PIM-system som det eneste modul i MDM for at kunne skalere og tilføje flere moduler på sigt, og der er også tilfælde, hvor det fulde MDM er nødvendigt fra starten af.

Tag en snak med os, så vi kan hjælpe dig med at finde det system, der passer til dine behov.

Skal vi hjælpe dig med Master Data Management?

Så tag fat i Sverre. Han kan fortælle meget mere.

Sverre Vedel Nielsen | IMPACT Team