Order
Management
System

Et Order Management System giver dig ét samlet overblik over alle ordrer-, lager- og salgsdata, så du kan tilbyde dine kunder service i topklasse.

Hvad er et Order Management System (OMS)?

Et multichannel Order Management System (OMS) binder dine salgskanaler sammen, så alle ordrer bliver håndteret i ét system. Offline og Online smelter sammen, så du kan sælge produkter, følge ordrer, ajourføre varebeholdningen og håndtere returneringer problemfrit på tværs af kanaler.

Et OMS er grundlaget for en gnidningsfri købsoplevelse. Det reducerer omkostninger, giver dig den seneste status på ordrer og sikrer hurtigere time-to-market.

Order Management System IMPACT

Hvad indeholder et Order Management system?

Både B2B- og B2C-kunder stiller større krav til købsoplevelsen, og særligt servicen efter købet er afgørende for deres loyalitet. Et advanced Order Management System giver dig ét samlet overblik over alle ordrer-, lager- og salgsdata, så du kan tilbyde kunderne unified commerce features som:

  • Click-and-Collect
  • Vis butikkens lager online
  • Endless Aisle – salg af webshoppens lager i den fysiske butik
  • Købe online og returnere i butik
  • Ship from store – hurtigere levering med en kortere last mile
  • Dropship – din leverandør sender ordren direkte til din kunde
  • Split ordrer – opdel kundens ordre, så de ikke skal vente på, at du har ALT på lager
OMS Click & Collect IMPACT

Fordele ved et OMS

• Ét samlet overblik over den enkelte kundes ordrehistorik

• Personaliserede tilbud på baggrund af ordrehistorik

• Kryds- og opsælge på tværs af kanaler på baggrund af kundernes ordrehistorik

• Kundeservice kan hele tiden følge den opdaterede lagerstatus på tværs af kanaler

DOM system eller OMS system?

Den nyeste tilføjelse til OMS-familien er et Distributed Order Management (DOM) system. DOM systemet er egentlig det samme som et OMS system, men er cloud-baseret i stedet for at være installeret on-site.

Generelt siger man, at et DOM er en forbedret version af et OMS, da det tilbyder lavere omkostninger, større skalerbarhed, mindre vedligeholdelse og er nemmere at integrere.

I dag er nærmest alle OMS systemer blevet til DOM systemer. Derfor skelner vi ikke mellem OMS og DOM, fordi de gør præcis det samme.

Imerco: OMS holder
omkostningerne nede

IMPACT leverede sammen med Imerco en custom OMS løsning i samarbejde med TrueCommerce med henblik på at etablere dropship.

Med dropship kan Imerco introducere større varer i deres online katalog uden at opretholde omkostningerne forbundet med lager og levering.

Ved hjælp af TrueCommerce EDI platform kan Imerco hurtigt onboarde nye leverandører i løsningen og dermed udbygge leverandør netværket og udbudet af produkter med meget lave omkostninger og implementeringstider.

Sådan virker et OMS

Kunderejsen starter i den kanal, hvor kunden først møder din virksomhed. Med Order Management Software kan du eksekvere på brugeroplevelsen i den pågældende kanal ved at skabe opmærksomhed og sælge dit produkt, uanset hvilken kanal du møder kunden i.

Det er altafgørende for den resterende del af rejsen at levere et højt niveau af troværdighed her.

Når kunden har lagt sin ordre, handler det om at være proaktiv i kommunikationen mod kunden. Denne process er mindst lige så vigtig. Det er her, du skaber kundeloyalitet.

Order Management System IMPACT Square

Hvordan fungerer et OMS?

Se denne demo af Salesforce Order Management.

GANNI: OMS skaber sublime købsoplevelser

Med et ’next generation’ multichannel Order Management System tilbyder GANNI sublime købsoplevelser. GANNI ønskede at OMS-systemet skulle have et API-lag i løsningen for at give agilitet og mindre afhængighed af leverandøren.

OMS blev valgt, fordi det er født omnichannel med features som endless aisles, ship from store, click and collect. Det giver en holistisk kundeoplevelse på tværs af on- og offline, hvor friktionen mellem kanaler minimeres.

OMS vs. ERP og e-commerce

Betragter din virksomhed stadig online og offline som to forskellige verdener? Håndteres offline ordrer i jeres ERP og online i e-commerce platformen? Det er et ineffektivt setup. Kunden får ikke den gnidningsfrie oplevelse, og din forretning kender kun den ene halvdel af sandheden om lageret.

Enkelte virksomheder har implementeret integrationer, så de kan tilbyde nogle af de overnævnte OMS fordele – men det er langt fra alle og sjældent på det niveau, som dine kunder forventer. Med et OMS får du et system, der er bygget til at håndtere ordrer og alle de omkringliggende processer. Et ERP er ikke bygget til at håndtere kundeordrer, og det er tungt og dyrt at lave ændringer i dit ERP-system.

En Order Management Software anvender en API-struktur, der kan udstille data der, hvor det er nødvendigt. Langt de fleste kommer med et user interface, der er optimeret til dine kundeservicemedarbejdere. Kort sagt, får du en agil ordremotor, der kan konfigureres til dine kunders behov og dermed også din forretnings behov - pakket ind et lækkert interface, der er til at forstå og arbejde med i det daglige.

Bog & idé: OMS gør kundeoplevelsen og -servicen bedre

Custom OMS Software til Bog & idé blev etableret i tæt samarbejde med IMPACT. Der var behov for et enkelt system, der kunne tracke ordren igennem de forskellige stadier.

Med et fokus på ROI og et stærkt teknisk team har Indeks Retail (Bog & idé) fået en simpel, men stærk ordrermotor, der gør kundeservices arbejde meget lettere og dermed kundernes oplevelse meget bedre, en win-win for kunder og forretning

Få hjælp til et Order Management System

Hos IMPACT har vi flere IT-kyndige konsulenter, som er specialiseret i at levere et effektivt OMS. Vi fokuserer på at bruge et OMS aktivt og sigter efter at skabe salg, øge kundernes loyalitet og sænke din virksomheds lageromkostninger.

For IMPACT er et OMS noget der ligger før, under og efter købsknappen.

Vil du vide mere
om et Order Management System?

Så tag fat i Ask, han er ivrig efter at fortælle meget mere.

Ask Ullerup er Director, Group Strategy & Innovation. Partner i IMPACT