Headless CMS
skab Fremtidens it-arkitektur

Skalér web og CMS uafhængigt af hinanden, få hurtigere time-to-market og skræddersy købsoplevelsen til dine kunder

Hvad er headless CMS?

Med et headless CMS kan du skalere web og CMS uafhængigt af hinanden. Det gør det let at integrere til andre systemer, distribuere og genbruge content på tværs af kanaler og skræddersy oplevelsen til dine kunder. På den måde skaber du en fremtidssikret it-arkitektur.

Headless CMS betyder, at den klassiske forbindelse mellem CMS-systemet i backend og præsentationslaget i frontend er adskilt. Derved undgår du at have forretningslogik i det yderste softwarelag af din IT-arkitektur, og du er du ikke længere bundet til CMS’ens teknologi. Det gør din frontend udelukkende til en præsentation, som du kan tilpasse til hver enkel kanal.

Impact har udviklet nemlig.com webshop

Headless CMS, headless Commerce og API-driven commerce

En headless IT-arkitektur spænder over de underliggende begreber Headless commerce og Headless CMS, samt principper fra API-driven commerce. Headless commerce er i realiteten blot et udtryk for en IT-arkitektur bygget med et headless CMS, som også har tilkoblet en commerce-løsning, altså en salgsmulighed.

API driven commerce eller API based commerce er to sider af samme sag, som begge er udtryk for en headless commerce arkitektur, hvor frontend og backend er dekoblet og i stedet er forbundet af en API – læs mere om det længere nede i artiklen.

Hvad kan IMPACT med headless?

Alle nyere løsninger, som IMPACT har leveret, er skabt ud fra principperne om en headless arkitektur. Det skaber en strømlinet og sømløs oplevelse i verdensklasse, som understøtter vores kunders strategiske ønske om at være til stede på flere salgskanaler.

I arbejdet med Carl Ras’ app har vi gjort det let og at kunne udvide kanalmixet, netop fordi synergien mellem website og app opstår på grund af en it-arkitektur med headless CMS.

+30

Headless løsninger

+120

Udviklere

VINDER AF UMBRACO AWARD

Sammen med Nic. Christiansen Group vandt vi i foråret 2020 prisen for den bedste redaktøroplevelse ved Umbraco Awards, hvor vi beviste, at man godt kan designe en headless løsningsarkitektur uden at gå på kompromis med redaktøroplevelsen.

Vi har også vundet flere priser for vores web- og app-løsning for nemlig.com, som også er en headless-løsning. Her er website og app baseret på den samme API, hvilket har sikret en hurtig time to market, da app’en blev lanceret.

Nic. Christiansen har vundet Umbraco Award 2020
Nic Christiansen vandt Umbraco Award 202 for Best Editing Experience

Nøgleordet for den her løsning er 'perfektion'. Løsningen skaber en outstanding user experience med avancerede modeller. Det gør det let og intuitivt for redaktøren at bygge og vedligeholde sektionerne. Well done.

JURYENUmbraco Award 2020

Fordele ved Headless CMS og Commerce

Fremtidssikret omnichannel arkitektur

Med headless CMS kan du skabe en omnichannel-oplevelse for dine kunder ved at bringe dit content ud på alle kanaler.

Skalerbarhed og performance

Eftersom frontend og backend er adskilt, er det lettere at skalere, og frontend performer bedre.

Hurtigere time-to-market

Det er let at integrere til andre systemer, da din frontend er styret af en API. Når du ikke skal arbejde i backend-koden, kan du let teste nye kanaler og skabe en fleksibel frontend-udvikling.

Skræddersyet og personlig kundeoplevelse

Headless gør det let at distribuere og genbruge content på tværs af kanaler. Arkitekturen er fleksibel, så du kan skræddersy oplevelsen til dine kunder.

Carl Ras E-Commerce App IMPACT

Hvordan virker headless?

Når de klassiske bindinger mellem CMS-platformen og præsentationslaget fjernes, betyder det, at der ikke er noget default frontend system. Derved er du ikke længere er bundet til CMS’ens teknologi.

For at forstå hvordan headless CMS indgår i en fuld it-arkitektur kan man kigge mod Gartners metode til at kategorisere, vælge, styre og overvåge applikationer – Pace-layered Application Strategy, som IMPACT læner sig op ad, når vi bygger moderne softwarearkitektur.

I nederste lag er forretningskritiske systemer som ERP, CRM og økonomisystemer, i det midterste lag befinder microservices sig. Herefter forbindes backend data fra microservices med dit præsentationslag, som indeholder dine salgskanaler af førnævnte API.

Headless CMS visualisering

Når du har separeret din backend og dit default frontendlag står du tilbage med en datakilde som består af den content, du ønsker vist på dine forskellige kanaler. Ved at bygge en specifik præsentationstemplate til hver enkel af dine kanaler kan du vise dit indhold på den måde, som er bedst egnet til hver enkel kanal.

Headless eksempler fra virkeligheden

Når en af dine kunder lægger en vare i kurven på din app, vil det øverste lag i din arkitektur, præsentationslaget, sende et API-kald til dit midterste arkitekturlag, forretningslaget. Her vil en microservice, som håndterer din kurv, behandle informationen. Denne microservice sender herefter et kald tilbage, hvorefter din kunde kan se, at kurven er opdateret.

Måden kurven præsenteres vil være forskellig fra app til website, fordi det giver den bedste kundeoplevelse og den mest optimale forretningsproces, men de logikker, som skal håndteres i kurven (f.eks. omkring priser, rabatter etc.), kan genbruges på tværs af kanalerne.

Gem kurv på tværs af kanaler/devices

Et andet simpelt eksempel fra virkeligheden er den kundevendte funktion, hvor en kurv gemmes på tværs af kanaler. Hvis kurven ligger i frontenden, som tilhører den specifikke kanal, kan det ikke lade sig gøre. Flytter man derimod logikken fra frontend til backend ved at lave en headless commerce løsning, er det muligt.

Et headless CMS giver dig den bedste frontend uden reelt at have en frontend. Hvordan en headless løsning bygges afhænger af, hvilket system du bruger, men en lang række systemer herunder blandt andet Episerver, Umbraco, Salesforce og Sitecore kan bruges til at bygge headless løsninger.

Alternativer til headless

Et traditionel CMS har et prædefineret frontend lag, som er tæt koblet med backend. Det skaber et CMS, som kun er i stand til at præsentere content i et eller få forudbestemte formater. Dog kan man argumentere for, at API-laget mellem præsentationslaget og forretningslaget, som er nødvendigt for at skabe en headless arkitektur, er en ekstra kompleksitet i en it-arkitektur.

Selvom det i princippet er rigtigt, giver headless CMS dig mulighed for at agere agilt og være omstillingsparat. Du bliver mere konkurrencedygtig og vil på kort sigt nedjustere dine løbende omkostninger.

Vil du vide mere
om headless cms?

Så tag fat i Troels. Han kan fortælle dig meget mere.

Troels Haugstrup | IMPACT Team