Bog & Ide skyder millioner i ny app

19. februar 2021

Markedet for streaming vokser, og Bog & idé skyder derfor millioner i ny streaming-app: “Fremtidens bogelsker tager bogen med overalt”

Bog & idé investerer nu millioner i at udvikle en ny app, der samler hele Bog & idé-universet, så kunderne får adgang til over 40.000 bøger, streaming og webshop hvor og hvornår, de vil.

App’en skal også indeholde et loyalitetsprogram med fordele for de tilbagevendende kunder. Målet er at sikre relevans og stærke kunderelationer i en digital fremtid.

Dermed går Bog & idé skridtet videre med deres omnichannel-strategi, som skal sikre konkurrencekraft overfor bl.a. Amazons streaming- og loyalitetsprogram, Amazon Prime, samt Podimo, Mofibo og andre streamingtjenester.

IMPACT, som også har udviklet nemlig.com-appen, er valgt som digital partner til den innovative satsning.

Vores kunder skal fortsat være vores. Og når de skifter vaner, skal vi ikke stå fornærmet tilbage i hjørnet. Vi skal gå aktivt ind i det. Derfor samler vi nu streaming, e-handel og loyalitetskoncept i en ny app."

Marianne Lyngby PedersenAdm. Direktør Bog & idé
Klar besked fra kunderne

Bog & idés webshop får i dag over 60 procent af trafikken fra mobile devices, og for første gang kan kæden se en lille effekt af det voksende streamingmarked, fortæller adm. direktør Marianne Lyngby Pedersen.

Dermed har kunderne tydeligt markeret, hvor de befinder sig, og hvad deres fremtidige behov er, udtaler hun.

”Vi må ikke blive selvfede, fordi det trods coronanedlukningen går godt for os. Hvis man ikke kan tilbyde lydbøger, streaming og en stærk oplevelse på mobilen, så er man snart ikke relevant, og så mister vi kunderne til fx Amazon.”

Se Børsens artikel: Bog & idé på vej med streamingtjeneste: “Vi tager konsekvensen af, at vores kunder skifter vaner”

Impact har udviklet bog & idés app
Fremtidens læser flytter sig

Forud for den store app-satsning har Bog & idé foretaget tre store markedsundersøgelser, hvor over 2.500 kunders læse- og streamingvaner, shopping-mønstre og søgeadfærd omkring bøger og litteratur mv. er blevet kortlagt nøje.

”Det er tydeligt, at fremtidens læser er super fleksibel. Hun har måske en fysisk bog på natbordet, mens hun lytter til bøger når hun pendler. Danskerne vil gerne læse flere bøger, end de gør, men måden afhænger af situationen. Vi tror på, at vi med den nye app får et stærkt tilbud til alle, uanset om man er dedikeret digital læser/lytter, eller om man bruger lyd som et alternativ til de fysiske bøger,” forklarer Marianne Lyngby Pedersen.

Læserne søger mening og mental næring

Ifølge Marianne Lyngby Pedersen vil den nye app både booste salget af fysiske bøger i kædens 113 fysiske butikker og generere større kundeloyalitet og generel tilfredshed med Bog & idé.

Trenden går nemlig i bøgernes retning – både fysisk og digitalt – mener direktøren, som vurderer, at folk er ved at få nok af halvtomme Netflix-serier og underholdning uden dybere mening:

Man kan ikke kun spise sukker, man skal også have noget nærende. Som boghandlere ønsker vi at give folk mentale vitaminer og særlige sanseoplevelser. Om de så konsumerer litteratur via lyd eller fysiske bøger, betyder mindre.

Marianne Lyngby PedersenAdm. Direktør Bog & Ide
Det stærkeste tilbud til kunderne

Selvom streamingtjenester som Mofibo først er begyndt at tjene penge efter mange år på markedet, er Marianne Lyngby Pedersen ikke i tvivl om, at investeringen i den nye app er rigtig og rettidig.

”Vi skal følge med kundernes behov. Vi er ikke bare enten en streamingtjeneste eller en boghandel. Vi skal samlet have det stærkeste tilbud til kunderne, uanset om de vil købe bøger online og hente i butik, streame online, søge viden om litteratur, have den fysiske oplevelse i butikkerne osv. Det er dén kombination, der sikrer os loyale kunder og livstidsværdi.”

Et stort, kommercielt digitalt projekt kalder på mere end en dygtig teknologi-partner. Det kalder på stor forståelse for din forretning, for dine kunder og for markedet generelt. Det har IMPACT, og det har de bevist igennem flere år

Marianne Lyngby PedersenAdm. Direktør Bog & idé
Fakta om Bog & idés nye app: