5 trends fra USA, som retailere bør kende

11. april 2019

Det skal være let for kunderne at handle. Så let at de ikke behøver snakke med ekspedienterne. Og data bliver endnu vigtigere for at skræddersy købsoplevelser til den enkelte kunde – det skal være personligt i en helt anden grad, end vi kender i dag.

Det fortæller den amerikanske retailekspert Naseem Sayani, pricipal hos BCG Digital Ventures, om de største trends indenfor retail i USA. I mere end 20 år har hun hjulpet virksomheder med at transformere deres forretning, og kunderne tæller blandt andet Nike, Sephora og Coca-Cola.

Vi har bedt hende om at pege på fem trends, som danske retailere skal holde øje med, fordi det amerikanske marked er langt foran det danske, og Amazon sidder på 50% af markedet.

1. AI udvikler nye produkter

I USA bliver kunstig intelligens ikke længere kun brugt til at forudsige, hvilke produkter kunderne køber næste gang. Det vinder også frem i produktudvikling og skaber helt nye produkter, som ikke findes i dag.

Det har Amazon succes med. Amazon bruger kunstig intelligens i designprocessen, hvor en algoritme designer nyt tøj på baggrund af den viden, algoritmen opsamler om nye trends. Forbrugerne kan se Amazons tøj, men det bliver først produceret, efter ordren er lagt.

En anden retailer, der bruger kunstig intelligens, er Stich Fix. Stich Fix sender kunderne tøjpakker, som er sammensat ud fra alle tilgængelige data om kundernes kropsmål og tøjsmag, og ud fra det forudsiger og udvælger de tøj, der passer til kundernes stil og størrelse.

2. Data fra online bruges offline

Digitale kanaler bliver brugt mere og mere til at skalere forretningen. Når nye brands kommer på markedet, starter de ikke længere med engros og fysiske butikker for senere at skalere til online. De starter i stedet for online, lærer alt, hvad de kan af det, og enten skalerer de herefter til fysiske butikker og engros eller skalerer online. Eksempelvis bruger Amazon viden fra deres onlinesalg til at tilpasse, hvilke bøger der står på hylderne i de forskellige butikker, fordi de kan se, at kunderne fra Seattle køber andre bøger end kunderne fra Miami.

3. Drop one-size-fits-all

Den personlige købsoplevelse er ikke noget nyt. Men det skal være endnu mere personligt. I USA udvikler retailere unikke produkter til den enkelte kunde baseret på data om kunden, som algoritmer omsætter til produkter. Eksempelvis starter et køb af en shampoo fra Prose med en række spørgsmål om kundens hår og livsstil, inden shampooen bliver blandet ud fra 135 faktorer om kunden, mens Hawtrone, der udvikler produkter på en lignende måde, bruger data til at beregne, hvornår kunderne er ved at løbe tør for eksempelvis deres personlige deodorant, og sender dem en ny.

4. Krav om gennemsigtighed

Bæredygtighed og sundhed fylder meget i forbrugernes bevidsthed. Og nok endnu mere i Norden, mener Naseem.

I USA vil forbrugerne vide, hvordan produkterne er blevet fremstillet, og hvordan de er blevet fragtet, men de vil ikke betale mere for det. Og hvis et brand ikke lever op til forbrugernes moralske forventninger, vælger de et andet brand. Det stiller krav til brands om at være gennemsigtige i hele supply-kæden. Eksempelvis lancerede IBM i efteråret 2018 Food Trust, som er en blochchain-baseret løsning, der følger varerne i hele supply-kæden og stiller data til rådighed for forbrugerne.

5. Forbrugerne gider ikke vente

Indkøb skal gå hurtigt. Forbrugerne gider ikke længere stå i kø. De gider ikke vente. Og de gider heller ikke snakke med ekspedienter. En af de hurtigtvoksende trends i USA er at reducere købsprocessen, så den er så hurtig og enkel som muligt. Når Naseem skal bestille en kaffe, sker det via Starbucks app, hvor hun vælger kaffebar og betaler. Når hun ankommer til kaffebaren, skal hun kun spørge baristaen som sin ordre, og så er hun ellers på vej ud ad døren igen med en kaffe i hånden.