3 retailere du skal holde øje med

Kaspers blog: Her henter jeg inspiration.

3 retailere du kan lære noget af

Hvem gør det virkelig godt online? Det spørgsmål bliver jeg tit stillet, og selvom danske retailere som HAY, HiFi Klubben og Bog & Idé på hver sin måde har formået at give kunderne en god købsoplevelse, henter jeg meget af min inspiration fra udenlandske retailere.

For tiden er der særligt tre retailere, der har fanget min opmærksomhed. Jeg besøger løbende deres shop, kigger på deres Instagram og køber endnu en trøje, som jeg egentlig ikke mangler, men simpelthen bare fordi jeg har lyst til at opleve deres service på egen hånd.

Everlane

Amerikanske Everlane sælger primært tøj online, men har også enkelte fysiske butikker. Det er en af mine absolutte favoritter og har været det i et stykke tid, for de har en uovertruffen evne til at gøre det let for kunderne at handle.

Det gør de godt

Everlane gør ikke bare én ting godt. De er frontrunners på flere punkter.

Hvis du kan bestille en Uber indenfor få minutter eller få en pizza leveret til døren lige så hurtigt, hvorfor skal det så tage flere dage at modtage det tøj, du lige har bestilt online? Det spørgsmål har Everlane taget hånd om ved at tilbyde direkte levering med bud. De er sikre på, det er fremtiden, og det er jeg også.

Herhjemme har Burd Delivery set et hul i markedet og har kædet de mange cykelbude sammen med den stigende online handel. Det er dog stadig kun få retailere, der endnu har fået øjnene op for den hurtige leveringsform, og det undrer mig.

En anden ting, som Everlane har knækket koden til, er transparens. Da vi i foråret havde besøg af den amerikanske retailekspert Naseem Sayani, principal hos BCG Digital Ventures, nævnte hun transparens som en af de største trends. Når du klikker på en vare hos Everlane, kan du se, hvad den har kostet af producere – både materiale, arbejdskraft og transport er medregnet den samlet pris. Og for at understrege deres fokus på transparens har de på Instagram Transparency Tuesday, hvor følgerne kan stille dem spørgsmål, og alle spørgsmål og svar er synlige for alle følgerne. Det kunne flere danske retailere godt lære noget af.

Asphalte

Vi holder os til fashionbranchen denne gang, for en anden, der gør det rigtig godt, er franske Asphalte. De formår at skabe en hype og eksklusivitet om deres produkter.

Det gør de godt

Asphalte gør det stik modsatte af Everlane. I stedet for at få en vare leveret med det samme kan der snildt gå flere uger eller måneder, før kunderne modtager det købte tøj. Det lyder måske ikke særlig fristende, men Asphalte er lykkedes med det ved at lade forbrugerne bestemme, hvilke varer der skal produceres. Det er faktisk ikke muligt at købe en vare på normalvis.

På Asphaltes webshop kan kunderne tilkendegive deres interesse i en style og pre-købe den, for en vare bliver kun produceret, hvis et tilpas stort antal har ’købt’ den. På den enkelte vare står der, hvor mange der som minimum skal købe jakken, før den bliver produceret, hvornår deadline for købet er, og hvornår kunden kan forvente at modtage varen. Når først en vare er sat i produktion, bliver der kun produceret det antal, der har købt den. Alt sammen er med til at give noget eksklusivitet, fordi det ikke er lige til at få fat på jakken, hvis ikke man har købt den i første omgang. Ved at vende købsprocessen på hovedet brænder Asphalte ikke inde med varer, de ikke kan få solgt. Det er både godt for økonomien og klimaet.

Herhjemme gør Roccamore noget lignende ved at tænke klimaet og kunderne ind i produktionen, men ellers er der stadig langt mellem danske retailere, der har fundet en genvej til bæredygtig lagerbeholdning.

Eram

En anden fransk fashion-retailer, som skiller sig positivt ud, er skobutikken Eram. Det kan godt være, den ved første øjekast ikke ligner noget specielt. Men det, der gør Eram speciel, er deres evne til at engagere kunderne. Det er måske ikke helt så unikt, det de gør, men det er effektivt og smart, og de gør det virkelig godt. Det er også med til at sprede budskabet om brandet, og hvem vil ikke gerne have det?

Det gør de godt

Med hasttagget MyEramTouch kan kunder dele billeder af dem selv iført sko fra Eram, så andre kunder kan få inspiration til, hvordan de kan sætte et par støvler sammen med et par bukser, og se sandalerne på en platfodet kvinde i str. 40 i stedet for fotomodellens smalle fod. Hele konceptet bygger på deling på sociale medier, men Eram stopper ikke her. De sørger for, at kundernes content får nyt liv. De har et hold af medarbejdere, som følger sociale medier tæt, og når en post bliver tagget med #myeramtouch, sørger de for, at billedet vises på webshoppen under de pågældende sneakers. På den måde får de deres brand ud at leve på sociale medier med de bedste ambassadører – kunderne – samtidig med, at de kan skabe mere inspiration på webshoppen.

Flere danske brands som fx GANNI bruger kunderne som ambassadører på sociale medier, men meget få tager indholdet videre fra sociale medier og bruge det aktivt på andres kanaler, selvom udbyttet af det er stort.