Retailere møder ikke kundernes digitale forventninger

Download den største omnichannel
benchmark-rapport i dansk retail

Omnichannel Index

Der ingen tvivl om, at jo bedre retailere formår at bin­de fysiske butikker sammen med digitale mulighe­der, jo stærkere står de i kampen mod mastodonter som Amazon, Zalando og Wish. Alligevel er det kun få af de store danske retailere, der har fat i den lange ende. Størstedelen er langt fra at møde kundernes digitale forventninger om en sammen­hængende købsoplevelse.

Det viser IMPACT Omnichannel Index 2018, hvor vi har undersøgt, hvor gode danske retailere er til at møde kundernes forventninger i et omnichannel-perspektiv. Og vi kan godt afsløre, at der er plads til forbedring. Ud af en mulig score på 100 er gennemsnittet for retailernes samlede score kun på 35.

 

Kun 14% arbejder aktivt med at rekruttere medlemmer til kundeklubber i forbindelse med et køb i den fysiske butik

I rapporten kan du læse, hvor i kunderejsen danske retailere det gør godt, og hvor de gør det mindre godt. Du kan også se de største gaps mellem, hvad retailere gør i praksis og kundernes forventninger til købsoplevelsen.

Kun 18% af retailerne tilbyder kunderne, at de kan reservere en vare i netbutikken og hente den samme dag i den fysiske butik

Sådan har vi gjort

I løbet af 2018 satte vi os i kundernes sted på hele kunderejsen fra de første søgninger på Google, besøgte hjemmesider via mobil, tablet og pc, fulgte opslag på sociale medier, købte varer i butikkerne og tilmeldte os kundeklubber. På hele rejsen har vi taget kundens perspektiv.

Vores benchmark er baseret på 111 store danske retailere tværs af 10 brancher, som alle er blevet målt på 42 parametre fordelt over hele kunderejsen.

UNDERSØGELSENS OMFANG

  • 111 retailere
  • Minimum 20 butikker i Danmark eller estimeret årlig retailomsætning over 500 mio. kr.
  • 10 brancher
  • 42 parametre fordelt på kunderejsens fem faser
  • Undersøgt i 2018

 

Download rapporten

Vil du vide mere
om rapporten?

Har du spørgsmål eller ønsker uddybende information, så tag fat i Steen.

Rapporten er baseret på følgende virksomheder