PRODUKTDATA har ALDRIG VÆRET VIGTIGERE

1. april 2020

Produktdata har aldrig været vigtigere

Ditte Brix er Master Data Management Business Consultant i IMPACT og endte med at droppe et køb på grund af manglende produktdata. Her giver hun dig et indblik i købsoplevelsen, og du vil bagefter ikke tvivle på værdien i produktdata.

I en tid, hvor de fysiske butikker har det svært som konsekvens af coronakrisen, så vender mange forbrugere sig mod online – både forbrugere, som ofte handler online, og dem som sjældent gør. Det stiller større krav til tilgængelighed og kvaliteten af den information, som kunderne møder. Lad mig tage dig med på en købsrejse, så du kan se, hvorfor god produktinformation – eller mangel på samme – betyder noget. 

Forleden aften ville jeg udnytte nogle af de gode rabatter, som mange fashion brands kører med for at få gang i salget. Jeg fik øje på to blazere, som på billederne så rigtig fine ud – købsinteressen var der! Men her begyndte det så at gå ned ad bakke med resten af oplevelsen. 

Jeg blev mødt af produktnavne med en masse forkortelser, jeg ikke forstod: LT, WT, 3B HRV, LND-BLZ. Hvis informationerne er vigtige nok til at have i produktnavnet – så bør de også være vigtigt nok til at forklare i hele ord fremfor uforståelige forkortelser. 

Jeg sad tilbage med et dårligt indtryk, men ikke påvirket nok til, at den gode rabat og de flotte billeder ikke stadig lokkede min interesse. Gad vide om størrelsen ville passe? Derfor ledte jeg straks efter information om ’fit’ eller en størrelsesguide. Uden held. Jeg fandt heller ingen beskrivende tekst, der kunne fortælle mig lidt ekstra om de blazere, jeg havde set mig lun på. 

I fakta boksen fandt jeg udover ID og EAN nr. kun to andre informationer til at hjælpe mig til en købsbeslutning: 

Farve: GREY/CREAM
Farvebeskrivelse: GREY/CREME

 

Så hvis jeg ikke lige havde fanget det i “farve”, så uddyber farvebeskrivelsen det jo .. Grey/Cream blev der sagt 😉 

Den ene blazer lignede i øvrigt et uldprodukt, så jeg ville tjekke materialet ud. Jeg endte igen med at lede forgæves, da der hverken var materiale beskrivelse eller anvisninger om behandling (vaskeanvisning, etc.).  

produktdata har aldrig været vigtigere end under covid-19

Aftenen endte ikke med et køb. Normalt ville jeg være gået ned i butikken en af de efterfølgende dage for at se produktet, nu hvor informationerne online var så ringe. Men den valgmulighed er der meget få, der benytter i disse COVID-19 lock-down tider. Jeg har ikke købt mig en ny blazer – og virksomheden har mistet et salg – som nu risikerer at gå til konkurrenterne, hvis de har bedre styr på deres produktinformationer og dermed købsoplevelse. 

10 råd til dig, som gerne vil øge online salget – især i Corona-tider: 
  1. Lav fængende og forklarende produktnavne. Undgå forkortelser som ingen forstår.
  2. Det kan godt betale sig at bruge tid på beskrivende marketingtekster til dine produkter. Hvis ikke kunderne kan læse sig til nok informationer til en købsbeslutning, risikerer du, at de smutter.
  3. Guide forbrugeren gennem størrelsesguides eller beskrivelser omkring størrelse/fit.
  4. Man kommer langt med gode produktbilleder fra flere vinkler. Selv hvis resten af dine produktdata halter, kan du vinde et par kunder gennem gode og retvisende billeder.
  5. Pro-fif: Man kommer endnu længere med produktvideoer.
  6. Tænk over, hvad kunden får ud af dine informationer – og brug kun de informationer, som rent faktisk giver værdi. Farvebeskrivelsen i mit tidligere eksempel kunne have være undladt eller – endnu bedre – uddybet til rent faktisk at være en berigende beskrivelse.
  7. Flere og flere forbrugere går op i rene produkter og bæredygtighed. Så materialevalget er vigtigt.
  8. Hvis produktet kræver særlig behandling, så skriv det. Det er en god service.
  9. Udnyt mulighederne for kryds- og opsalg! ”Get the look”, ”People also looked at..”, ”You may also like..”, “try it with..” – krydssalgsmulighederne er uendelige.
  10. Udvælg dine top 10, 50, 100 eller 1.000 bestsellers eller strategiske produkter og kæl lidt ekstra for dem.