Ganni
Global vækstsucces

Agil strategiproces: Arkitektonisk blueprint og strategiplan på blot fire uger

00. Hurtige fakta
EGEN US E-COMMERCE

US E-commerce site lanceret i 2018

SOLGT MERE END 400 STEDER

Tilstede i +400 af de fineste retailere i verden

21 KONCEPT BUTIKKER

I Norge, Sverige, Danmark og snart UK/US

COPENHAGEN IS HOME AND WHERE OUR HEART IS

Base siden 2009

Fagområder

Platform, strategi, implementering & optimering

Kontaktperson

Peder Hesselvig,
Senior E-Business Consultant

01. UDFORDRINGEN

Når teknologien sætter grænser for ambitionerne

En ny webshop for GANNI i USA blev startskuddet til samarbejdet mellem IMPACT og GANNI. Det førte til en UX Customer Journey workshop og et roadmap for, hvor GANNI gerne ville hen. Målet var at levere på en visionær målsætning om at kunne skabe omnichannel-købsoplevelser gennem butikker, der udnytter de nyeste digitale muligheder som magic hangers og facial recognition, samt et matchende digitalt space, understøttet af en mere datadreven kundeapproach.

Det blev hurtigt klart, at den eksisterende teknologiske infrastruktur ikke kunne bære ambitionerne igennem. Muligheden for at skabe omni channel-oplevelser var begrænsede, og GANNI fik ikke reel indsigt i kundernes adfærd gennem data.

02. KONCEPT

Digital strategi: Fra fashion- til tech-virksomhed

Nicolaj Reffstrup, grundlæggeren af GANNI, har længe haft som vision at gå fra at være en fashion-virksomhed, der laver tech til at være en tech-virksomhed, der laver fashion, og det blev nu til overskriften for den næste fase: et digitalt strategiprojekt, der bl.a. skulle munde ud i et nyt arkitektonisk blueprint, der kunne understøtte ambitionens væsentligste ben: at øge det direkte salg til kunderne – online og i egne butikker, at udvikle en state-of-the-art tech-infrastruktur og at skabe et fundament for at få avanceret kundeindsigt på baggrund af data. Design af det digitale space skulle udvikles af bureauet Sort/hvid.

03. PROCESS

Scrum appliceret på digital strategi

Strategiprocesser kan være langsommelige, men hurtig fremdrift var vigtig, og derfor valgte IMPACT og GANNI at drive strategiprocessen på samme måde som et agilt it-projekt. På et 4-ugers-sprint skulle den nye infrastruktur defineres, så det blev helt klart, hvad der skulle til for at nå ambitionen. Desuden skulle arbejdet danne udgangspunkt for beslutning om valg af ny OMS-leverandør. Workshops blev afholdt for alle berørte teams inden for retail, supply chain og e-commerce, og der blev lavet en leverandøroversigt, hvor forskellige muligheder blev opstillet og evalueret. Der blev også gennemført workshops med udvalgte leverandører, og efter fire uger forelå arkitekturtegninger og svar på de væsentligste spørgsmål, som var opstillet: Hvordan skal systemet se ud, hvilke solution-samarbejder skal etableres, hvilke KPI’er skal vi måle på, hvilke ressourcer kræver det, og hvordan skal vi organisere os omkring det? Alle anbefalinger blev samlet i et roadmap for projektet, som har dannet udgangspunkt for den efterfølgende implementeringsfase.

Processen var et godt eksempel på, at hvis forarbejdet er godt, så kan man kondensere en kompliceret proces, der normalt tager måneder til ganske få uger. Vi havde et rigtig godt samarbejde med IMPACT, der planlagde og faciliterede hele processen

Kristian Kehlet BechsgaardDirector of Digital Development, GANNI
04. Løsningen

Fleksibel løsning og next generation ordrehåndtering

Et grundlæggende designvalg for løsningen gik på, om OMS-systemet skulle være motoren i løsningen og integreres direkte med diverse front-end applikationer, fx SalesForce Commerce Cloud, Microsoft Azure og Marketplaces, eller om de skulle have et API-lag i løsningen for at give agilitet og mindre afhængighed af en leverandør med lidt større omkostninger og kompleksitet i udviklingen til følge. GANNI valgte API-tilgangen for løbende at kunne eksekvere på strategien om at være en teknologisk frontrunner.

Når der kommer noget nyt, så skal vi have mulighed for at integrere det. Denne løsning giver os fleksibilitet, og vi undgår systemafhængigheder

Kristian Kehlet BechsgaardDirector of Digital Development, GANNI

Et ’next generation’ OMS blev valgt, fordi det er født omnichannel med features som endless aisles, ship from store, click and collect. Det giver mulighed for en holistisk kundeoplevelse på tværs af on- og offline, hvor friktionen mellem kanaler minimeres. Det betyder fx, at man som kunde kan researche online og besøge en butik – og hvis det ønskede produkt ikke er i butikken, så skaffes den et andet sted fra og sendes til kunden.

Implementeringen af strategien er i fuld gang, og GANNI er on track ifølge deres roadmap.

Vil du vide mere om projektet?

Kontakt Peder, han kan fortælle dig meget mere om casen